3321
Sök

Köpråd Passat TDI -06 och framåt

341 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#1
Funderar på att byta från våran Passat 03 till en 06 eller nyare, den nya karossen altså.

Har ett par frågor:

Passar fälgarna från en 03:a på den nya karossen?

Hur är 4-Motion? Drar dom bilarna mycket mer eller hur mycket rör det sig om?

140hk eller 170? Stor skillnad?

Vad skilljer Sportline, Highline, Comfortline och R åt?

Något mer man ska tänka på?

2 751 Inlägg
4 februari 2010
#2
Har bara kört 170TDI DSG R-Line med 4motion.. Hur fin bil som helst..

Who Djaa bless no man curse

3 259 Inlägg
4 februari 2010
#3
www.vwpc.se där har du ett kalas forum för Passat frågor!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 februari 2010
#4
Har en Passat TDI 170 DSG på jobbet som tjänstebil, har för mig den är från 2007 eller 2008. Trevlig bil med trevlig motor, men det är växellådan som gör den bilen. Tycker utan tvivel att du skall välja 170hp över 140, och DSG är nästan ett krav så länge du inte vill ha manuell av andra anledningar.

Bilen i fråga har rullat 11000 mil med olika förare bakom ratten, och eftersom den är små pigg får den ofta gå hårt. Jag kör inte så mycket med den, utan brukar hyra bil vid behov, men däremot så har jag (och andra) nästan alltid haft lite problem med bilen den senaste tiden. Bara småsaker, allvarligast (eller i alla fall mest irriterande) är handbromsen som ibland (väldigt sällan) inte går i, men desto oftare (relativt sällan) inte går ur.

Jag tror detta beror mer på bristande underhåll än modellen, men en liten varning över elektroniken kanske. Kolla noga att allt fungerar, i övrigt är det en väl hopskruvad bil som håller bra och är väldigt trevlig att både köra långt med och dra släp med. Men jag hade i alla fall slängt en liiten blick på en Audi A6 Avant i ditt läge med, hård konkurrens inom familjen VAG wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 Inlägg
5 september 2011
#5
Nu är den här tråden kanske lite gammal. Men jag kan iaf meddela att jag kör Volvo D5 utan partikelfilter. Automatlåda och AWD. Har tryckt i lite extra i motorn så den går fint och får ofta kommentarer på den sjuka accelerationen för att "vara en volvo".

Nåväl. Nu har jag testat Volkswagen Passat TDI 170, 4motion med DSG lådan och kan säga att den känns som en symaskin i jämförelse. Visst acdelererar den men det känns inte i magen överhuvud taget. Lådan är snabbare än Volvovs men å andra sidan så hugger den i växlarna när man kör sakta. Det är alltså inget för den som är illamående och på väg att spy.

0-80 går snabbt med dsg..170 men sen segar den på rejält. Man vill ju ha tryck från 80-120...men det känns sakta.

Sportläget hjälper inte mycket. Men man kan få den hyfsat ok genom att köra manuellt.

Motorljudet är rejält tråkigt också.

Men kanske att en chippad passat 170 tdi är roligare. Vet inte hur känslan är i sen sådan. Dock är det ju partikelfilter i denna så 200 hk i Passaten vs en Volvo D5 200 hk utan partikelfilter så spöar nog D5an Passat. I alla fall när man kommit upp lite i fart.

Fatta dina beslut utefter vad som verkar roligast.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 september 2011
#6
Barkbiten skrev:
Nu är den här tråden kanske lite gammal. Men jag kan iaf meddela att jag kör Volvo D5 utan partikelfilter. Automatlåda och AWD. Har tryckt i lite extra i motorn så den går fint och får ofta kommentarer på den sjuka accelerationen för att "vara en volvo".

Nåväl. Nu har jag testat Volkswagen Passat TDI 170, 4motion med DSG lådan och kan säga att den känns som en symaskin i jämförelse. Visst acdelererar den men det känns inte i magen överhuvud taget. Lådan är snabbare än Volvovs men å andra sidan så hugger den i växlarna när man kör sakta. Det är alltså inget för den som är illamående och på väg att spy.

0-80 går snabbt med dsg..170 men sen segar den på rejält. Man vill ju ha tryck från 80-120...men det känns sakta.

Sportläget hjälper inte mycket. Men man kan få den hyfsat ok genom att köra manuellt.

Motorljudet är rejält tråkigt också.

Men kanske att en chippad passat 170 tdi är roligare. Vet inte hur känslan är i sen sådan. Dock är det ju partikelfilter i denna så 200 hk i Passaten vs en Volvo D5 200 hk utan partikelfilter så spöar nog D5an Passat. I alla fall när man kommit upp lite i fart.

Bytte kort efter denna tråden senast var aktiv ovanstående TDI170 DSG mot en likadan 2010 fast med 4motion, och det första och mest självklara är att VAG´s DSG-låda hugger inte i några växlar utan växlar snabbt och omärkligt om den är ok.

Sedan är det för biltypen bra tryck i 170-hästarn med, jag vet inte hur din Volvo går men omkörningskapaciteten i en Passat TDI är rejäl och DSG-lådan är snabb i reaktionerna och växlar ner.

Att motorn inte låter särskilt inspirerande kan jag helt hålla med om, men jag tycker också att D5ans brölande och hårda gång är precis lika tråkigt. Vill man ha motorljud och karaktär skall man inte köra en diesel överhuvudtaget...

Framför allt reagerar jag på förbrukningen, du påstår under din bils information att den dricker "0,7 vid mycket snål långkörning." och 0.8-0.95L/mil vid blandad körning. Passaten går utan problem att köra vid 0.7L/mil vid blandad körning, och då är det absolut ingen försiktig körning utan tvärt om lite bilplågeri som beskrevs i tidigare inlägg.

1-2.5dl/mil är en riktigt stor skillnad i dieselsammanhang för två identiska bilar...
Senast redigerat av Rquired (5 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 Inlägg
11 september 2011
#7
Rquired skrev:
Barkbiten skrev:
Nu är den här tråden kanske lite gammal. Men jag kan iaf meddela att jag kör Volvo D5 utan partikelfilter. Automatlåda och AWD. Har tryckt i lite extra i motorn så den går fint och får ofta kommentarer på den sjuka accelerationen för att "vara en volvo".

Nåväl. Nu har jag testat Volkswagen Passat TDI 170, 4motion med DSG lådan och kan säga att den känns som en symaskin i jämförelse. Visst acdelererar den men det känns inte i magen överhuvud taget. Lådan är snabbare än Volvovs men å andra sidan så hugger den i växlarna när man kör sakta. Det är alltså inget för den som är illamående och på väg att spy.

0-80 går snabbt med dsg..170 men sen segar den på rejält. Man vill ju ha tryck från 80-120...men det känns sakta.

Sportläget hjälper inte mycket. Men man kan få den hyfsat ok genom att köra manuellt.

Motorljudet är rejält tråkigt också.

Men kanske att en chippad passat 170 tdi är roligare. Vet inte hur känslan är i sen sådan. Dock är det ju partikelfilter i denna så 200 hk i Passaten vs en Volvo D5 200 hk utan partikelfilter så spöar nog D5an Passat. I alla fall när man kommit upp lite i fart.

Bytte kort efter denna tråden senast var aktiv ovanstående TDI170 DSG mot en likadan 2010 fast med 4motion, och det första och mest självklara är att VAG´s DSG-låda hugger inte i några växlar utan växlar snabbt och omärkligt om den är ok.

Sedan är det för biltypen bra tryck i 170-hästarn med, jag vet inte hur din Volvo går men omkörningskapaciteten i en Passat TDI är rejäl och DSG-lådan är snabb i reaktionerna och växlar ner.

Att motorn inte låter särskilt inspirerande kan jag helt hålla med om, men jag tycker också att D5ans brölande och hårda gång är precis lika tråkigt. Vill man ha motorljud och karaktär skall man inte köra en diesel överhuvudtaget...

Framför allt reagerar jag på förbrukningen, du påstår under din bils information att den dricker "0,7 vid mycket snål långkörning." och 0.8-0.95L/mil vid blandad körning. Passaten går utan problem att köra vid 0.7L/mil vid blandad körning, och då är det absolut ingen försiktig körning utan tvärt om lite bilplågeri som beskrevs i tidigare inlägg.

1-2.5dl/mil är en riktigt stor skillnad i dieselsammanhang för två identiska bilar...

Ja, Volvon drar mycket. Tog ju några år ytterligare innan de lyckades vända trenden. Nån bil drog till och med mer i senare versionen än den gamla. Men de har blivit bättre om än långt ifrån BMW som jag tycker är bäst. Kolla även Passat V6an vad den drar och jämför med Volvos t6 med ungefär samma HK. Tror passaten ligger på ca 1.2 liter milen och Volvo på ca 1.5 liter mil. Många har trott eller sagt att det är fel på min bil när den drar så mycket. Att en diesel inte ska dra så. Men kollar man specifikationerna från fabrik så ser man att det stämmer ganska väl. Tror den säger (fritt ihågkommet) 1.1 liter per mil i stadskörning med dieseln och 0.8 någonting i blandad.

Tyckte iaf att 170 TDI kändes seg. Lite som en symaskin. Inget sug i magen. Men har iofs ganska mycket mindre Nm plus partikelfilter som sagt och ca 30 hk mindre. Så det jag grubblar på är vad som händer om man dunkar upp 170 lådan till 430 nm och 190-200 hk? Testat någon sådan? Kanske blir den riktigt fin då?

Angående växlarna så hör man och läser mycket gott om DSG lådan. Den e sjukt snabb, det kan jag medge, men de gånger jag testat den (i flera olika biltyper) har den inte alls växlat lika mjukt som volvos lådor. Får en känsla av att Volvos lådor dessutom klarar mer Nm. Mer vridstarka bilar hos Passat etc brukar få andra lådor. Och ingen som har DSG lådan har mer än ca 350 nm som maxvrid oavsett om det är V6 Passat, Golf R eller TDI 170.

När man kör iväg så känner man av växlingarna rejält i lägre farter. KÄnslan är lite som en manuiell låda. Kritiker burkar också ganska ofta anmärka på att DSG lådan inte är helt optimal i stadstrafik och vid vissa hastigheter....  men testa en Volvo automat och jämför.

Heico har ett avgassystem samt öppet filter till d5an som gör att den låter riktigt brutalt. Så det går att få till fint ljud i dieslar också.

Fatta dina beslut utefter vad som verkar roligast.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 september 2011
#8
Jo TDI170 har lite symaskinsliknande gång men dels är det en fyra så att ljudet inte är något att hurra över är kanske inte så konstigt, men framför allt ser jag inte det som något negativt. Jag ser turbolagg och typisk turbomotor-karaktär som något mycket negativt och föredrar helt klart VAG´s tdi som har ett för motortypen mycket jämn och konsekvent kraftutveckling. Lite som en sugmotor med dieselmått mätt, kanon!

Volvo´s D5 tycker jag inte om alls, för dess "traktorkaraktär" som en motorjournalist kallade det. Mycket dieselljud, en högst märkbar turboknuff samt spetsig karaktär och även en hel del vibrationer. Dock är det en del som upplever att en sådan motor är "starkare" men så är sällan fallet.

Trimma en sådan VW vet jag däremot inte om man skall göra, anledningen till att alla modeller med DSG ligger runt 350Nm är för att lådan inte vill veta av mer än så. Sedan kan jag hålla med om att DSG är lite mer sport än komfort, å andra sidan tycker jag inte Volvo´s lådor växlar särskilt diskret heller. Och då har jag hellre en sportig och kompetent låda där växlingarna märks, än en småseg (I jämförelse) automatlåda där växlingarna märks lika tydligt.

Angående fint ljud i diesel är det inget jag vill erkänna, ok denna helt nya Audi diesel låter helt ok:
http://www.youtube.com/watch?v=Oj3ya7qcyvQ
Men har också inget normalt avgasrör utan ett som stör ut oönskade ljud och det är ett nytt tillval Audi utvecklat till sina motorer. Välljud per min definition kan man inte få ur en D5, eller snudd på någon dieselmotor. Det bara brölar, vad finns det att uppskatta med detta ljud? smile
Senast redigerat av Rquired (12 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök