Jo TDI170 har lite symaskinsliknande gång men dels är det en fyra så att ljudet inte är något att hurra över är kanske inte så konstigt, men framför allt ser jag inte det som något negativt. Jag ser turbolagg och typisk turbomotor-karaktär som något mycket negativt och föredrar helt klart VAG´s tdi som har ett för motortypen mycket jämn och konsekvent kraftutveckling. Lite som en sugmotor med dieselmått mätt, kanon!
Volvo´s D5 tycker jag inte om alls, för dess "traktorkaraktär" som en motorjournalist kallade det. Mycket dieselljud, en högst märkbar turboknuff samt spetsig karaktär och även en hel del vibrationer. Dock är det en del som upplever att en sådan motor är "starkare" men så är sällan fallet.
Trimma en sådan VW vet jag däremot inte om man skall göra, anledningen till att alla modeller med DSG ligger runt 350Nm är för att lådan inte vill veta av mer än så. Sedan kan jag hålla med om att DSG är lite mer sport än komfort, å andra sidan tycker jag inte Volvo´s lådor växlar särskilt diskret heller. Och då har jag hellre en sportig och kompetent låda där växlingarna märks, än en småseg (I jämförelse) automatlåda där växlingarna märks lika tydligt.
Angående fint ljud i diesel är det inget jag vill erkänna, ok denna helt nya Audi diesel låter helt ok:
http://www.youtube.com/watch?v=Oj3ya7qcyvQMen har också inget normalt avgasrör utan ett som stör ut oönskade ljud och det är ett nytt tillval Audi utvecklat till sina motorer. Välljud per min definition kan man inte få ur en D5, eller snudd på någon dieselmotor. Det bara brölar, vad finns det att uppskatta med detta ljud?