4435
Sök

Oljebyte Saab 9-3 2,0t

27 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej,
servicelampan har nu tänds på min Saab 9-3 2,0t -02:a. Är rätt ny inom bilar, men har inte tummen mitt i hand så att säga.
Jag tänker i allafall inte lämna in den för oljebyte, då det skulle gå på 800kr.

Så min fråga är; finns det någon guide hur man tappar ur den gamla oljan samt var filtret sitter? eller någon snäll själ som har lust och beskriva lite snabbt? Behöver man något speciellt verktyg?
Förstår att det är ingen jättesvår operation!
Senast redigerat av asbus (5 februari 2010)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 februari 2010
#2
Allt du *behöver* för att göra oljebytet är ju en domkraft, en pallbock, en skiftnyckel eller fast nyckel i rätt storlek, behållare till den urtappade oljan, en ny packning till oljepluggen, 4L ny olja, ett nytt filter och en skruvmejsel.

1. Varmkör bilen ordentligt så att oljan blir varm och lättrinnande.
2. Hissa upp framänden med domkraften.
3. Säkra bilen med pallbocken.
4. Kräla under bilen, lägg dit oljebehållaren som ska ta upp den gamla oljan och lossa oljepluggen som sitter i botten av oljetråget.
5. Låt oljan rinna ur (tar ett par minuter minst) och kör sedan skruvmejseln genom oljefiltret och lossa det samt häll ur oljan som kan vara kvar i filtret.

6. När du kommit såhär långt är det bara att göra allting tvärt om, byt packningen på oljepluggen och skruva dit den. Ta lite av den nya oljan på fingret och smörj packningen som sitter på det nya oljefiltret samt skruva dit filtret med handkraft.
7. När allting sitter där det ska så sänker du ner bilen igen, skruvar av oljelocket och häller i den nya oljan.
8. Klart.

Det kan göras smidigare än såhär men det är det billigaste och enklaste sättet tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

27 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#3
Tack, mycket bra beskrivning! Kan man klara detta utan domkraft och pallbock? Och var sitter filtret? Tack!

27 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#4
Krau skrev:
asbus skrev:
Tack, mycket bra beskrivning! Kan man klara detta utan domkraft och pallbock? Och var sitter filtret? Tack!

Visst kan man klara det om man nu är väldigt smal eller har långa armar. Oljeavtappningspluggen sitter ju typ mitt emellan framhjulen.

Oljefiltret sitter framtill på motorn längst ner. I princip omöjligt att missa.

Ah! Då kanske det går ändå. Skruvar, drar eller måste man använda något speciellt verktyg för att ta ut filtret?

VD :=)
90 Inlägg
5 februari 2010
#5
en stor polygrip e ett bra verktyg, oljefilter verktyg. eller som krau sa en skruvmejsel som du slår igenom filtret och sen drar runt filtret. hemmameks-version utan att hissa bilen e polygrip¨¨

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

27 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#6
Usch, det här var betydligt svårare än förväntat wink Har kollat runt lite på olika hemsidor för priser.
Meca erbjuder Mobil Super 3000 5W-40 4L för 510kr
Mekonomen erbjuder Castrol Magnatec helsyntet 5W-40 4L för 616kr
Biltema har Helsyntetisk motorolja 5W–40 4L för otroliga 229kr

Är mest inne på att välja Biltema oljan och köra lite tätare byten, låt oss säga var 500:e mil.
Vad anser ni?

Jag noterade även att Biltema oljan "bara" uppfyller API SL/CF, inte SJ som det står i min instruktionsbok. Är SL/CF bättre, vågar man köra på det?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 februari 2010
#7
asbus skrev:
Tack, mycket bra beskrivning! Kan man klara detta utan domkraft och pallbock? Och var sitter filtret? Tack!

bara åka till en okq8 gör de själv hall med lyft så behöver man ingen domkraft lr pallbockar så mkt smidigare jobba under bilen när den är på lyften


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 februari 2010
#8
MrEricsson skrev:
asbus skrev:
Tack, mycket bra beskrivning! Kan man klara detta utan domkraft och pallbock? Och var sitter filtret? Tack!

bara åka till en okq8 gör de själv hall med lyft så behöver man ingen domkraft lr pallbockar så mkt smidigare jobba under bilen när den är på lyften

Funkar inte för alla.

Dels har inte alla en GDS-hall i närheten och dels så kan det ju hända att man har en väldigt låg bil.


Jag använder ju hellre min domkraft hemma på gården än jag kör fyra mil in till stan för att betala en hundring eller två för att sen köra hem igen wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

27 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#9
Problemet med att komma under bilen är löst, har en bekant med lyft.

Frågan gällande vilken olja man ska använda kvarstår dock! smile

4 586 Inlägg
5 februari 2010
#10
annars ifall man vill komma under bilen lätt så är trädgårdsplattor mycket bra.

vilken olja du ska använda står i din handbok


Motborgare
1 099 Inlägg
5 februari 2010
#11
asbus skrev:
Problemet med att komma under bilen är löst, har en bekant med lyft.

Frågan gällande vilken olja man ska använda kvarstår dock! smile

Använd en olja som är godkänd av fabrikanten på den motorn. Den är lite taskigt konstruerad vad gäller vevhusventilationen, så den är riktigt känslig för vilken smörja du häller i.

För Castrol kan du kolla här
http://ew5.earlweb.com/search.php?site=72&sector=1

Mobil har en produktväljare här
http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot … x?option=2

Jag testade Mobil och den hittade en 10W-40 olja. Jag skulle valt en tunnare, som 0W-30, som Castrol kommer fram till.

-- K
Senast redigerat av Kavli (5 februari 2010)

Trucker
2 710 Inlägg
5 februari 2010
#12
Lånar tråden:

hur ser servicelampan ut i 9-3? har ingen i min.. ? ej sätt den iaf. byter olja osv efter hur långt jag kört

Fart missbrukare

157 Inlägg
5 februari 2010
#13
ja kör med Castrols SLX Professional Longtec 0W-30 funkar kanon

Motborgare
1 099 Inlägg
5 februari 2010
#14
asbus skrev:
Jag noterade även att Biltema oljan "bara" uppfyller API SL/CF, inte SJ som det står i min instruktionsbok. Är SL/CF bättre, vågar man köra på det?

Sx-beteckningarna är inkrementella och inkluderande, så en olja som klassas SL också ingår i S{A,B,C,D,E,F,G,H,I,J,K}.

Kom dock ihåg att motorfabrikanter kan kräva andra egenskaper till oljan vilka inte ingår i varken ACEA eller API klassningarna.

-- K

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 februari 2010
#15
TBOC_Razor skrev:
MrEricsson skrev:
asbus skrev:
Tack, mycket bra beskrivning! Kan man klara detta utan domkraft och pallbock? Och var sitter filtret? Tack!

bara åka till en okq8 gör de själv hall med lyft så behöver man ingen domkraft lr pallbockar så mkt smidigare jobba under bilen när den är på lyften

Funkar inte för alla.

Dels har inte alla en GDS-hall i närheten och dels så kan det ju hända att man har en väldigt låg bil.


Jag använder ju hellre min domkraft hemma på gården än jag kör fyra mil in till stan för att betala en hundring eller två för att sen köra hem igen wink

inte för och va sån men har man så låg bil man inte kommer upp på en låg stortsätt platt gds lyft så hur fan får man igenom bilen genom bes då de oxå har såna?


NissanMotorsport
5 februari 2010
#16
TBOC_Razor skrev:
Allt du *behöver* för att göra oljebytet är ju en domkraft, en pallbock, en skiftnyckel eller fast nyckel i rätt storlek, behållare till den urtappade oljan, en ny packning till oljepluggen, 4L ny olja, ett nytt filter och en skruvmejsel.

1. Varmkör bilen ordentligt så att oljan blir varm och lättrinnande.
2. Hissa upp framänden med domkraften.
3. Säkra bilen med pallbocken.
4. Kräla under bilen, lägg dit oljebehållaren som ska ta upp den gamla oljan och lossa oljepluggen som sitter i botten av oljetråget.
5. Låt oljan rinna ur (tar ett par minuter minst) och kör sedan skruvmejseln genom oljefiltret och lossa det samt häll ur oljan som kan vara kvar i filtret.

6. När du kommit såhär långt är det bara att göra allting tvärt om, byt packningen på oljepluggen och skruva dit den. Ta lite av den nya oljan på fingret och smörj packningen som sitter på det nya oljefiltret samt skruva dit filtret med handkraft.
7. När allting sitter där det ska så sänker du ner bilen igen, skruvar av oljelocket och häller i den nya oljan.
8. Klart.

Det kan göras smidigare än såhär men det är det billigaste och enklaste sättet tongue

inte helt tvärtom, inte fylla på oljan via avtappningen wink hahah big_smile skämt å sido..tror nog han förstår de iaf ;P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 februari 2010
#17
MrEricsson skrev:
TBOC_Razor skrev:
MrEricsson skrev:

bara åka till en okq8 gör de själv hall med lyft så behöver man ingen domkraft lr pallbockar så mkt smidigare jobba under bilen när den är på lyften

Funkar inte för alla.

Dels har inte alla en GDS-hall i närheten och dels så kan det ju hända att man har en väldigt låg bil.


Jag använder ju hellre min domkraft hemma på gården än jag kör fyra mil in till stan för att betala en hundring eller två för att sen köra hem igen wink

inte för och va sån men har man så låg bil man inte kommer upp på en låg stortsätt platt gds lyft så hur fan får man igenom bilen genom bes då de oxå har såna?

Hur lyftarna ser ut är ju extremt olika, vissa ställen har ju den "nya" typen som är helt platt längs golvet och vissa har dom gamla decimeterhöga lyftarna än.

Alla besiktningar häromkring har dom vanliga halv-decimeterhöga lyftarna så ja, jag har problem att komma upp där. Alla besiktningar ser ju inte heller likadana ut wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

502 Inlägg
6 februari 2010
#18
BMWgrabben skrev:
Lånar tråden:

hur ser servicelampan ut i 9-3? har ingen i min.. ? ej sätt den iaf. byter olja osv efter hur långt jag kört

det står typ "service" i displayen till stereon/färddatorn, det gör det iaf på 900 så antar att det är samma

27 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#19
JoeyJ skrev:
BMWgrabben skrev:
Lånar tråden:

hur ser servicelampan ut i 9-3? har ingen i min.. ? ej sätt den iaf. byter olja osv efter hur långt jag kört

det står typ "service" i displayen till stereon/färddatorn, det gör det iaf på 900 så antar att det är samma

Ja, i princip samma på min 9-3. Står "Time for service" i SID:en,  försvinner dock när man trycker på CRL, men återkommer så fort man stängt av tändningen och slått på den igen.

502 Inlägg
7 februari 2010
#20
asbus skrev:
JoeyJ skrev:
BMWgrabben skrev:
Lånar tråden:

hur ser servicelampan ut i 9-3? har ingen i min.. ? ej sätt den iaf. byter olja osv efter hur långt jag kört

det står typ "service" i displayen till stereon/färddatorn, det gör det iaf på 900 så antar att det är samma

Ja, i princip samma på min 9-3. Står "Time for service" i SID:en,  försvinner dock när man trycker på CRL, men återkommer så fort man stängt av tändningen och slått på den igen.

på 900 får du bort meddelandet helt om du håller clear intryckt i 6 sekunder, då piper det till och så kommer det inte upp igen förrän nästa gång det är dags för service, har för mig att det är typ 1500mils intervaller


Sök