Hallå, har lite olika saabar. Jag har en saab 9000 2,0 turbo. Som jag sedan vill ta lite trim från en saab 9000 2,3 liters turbo. Chippning och kamaxlar ev avgasrör. ÄR det någon skillnad? Ev turbo också. Tack i för hand för svar. 2,3 litarn turbo är en 95:a. Och 2,0 litarn turbo är 96:a
om det är en LTT skulle jag börjat med att fixa en IC o MV o lite sånt då till 2.0an och sen ett vettigt chip till det så du hade fått upp den till 220hk elr nåt.. genast mkt roligare iaf
om det är en LTT skulle jag börjat med att fixa en IC o MV o lite sånt då till 2.0an och sen ett vettigt chip till det så du hade fått upp den till 220hk elr nåt.. genast mkt roligare iaf
Okey göttans ;p. Men ltt står inte det för Lätt trycks turbo? Sedan vad är IC och MV?mycket motor okunnig i alla fall när det gäller bilar.. :$
Tusen tack Men ifall jag skulle ta turbon från 2,3 litarn skulle det bli stor skillnad? Och självklart blir det en del pysslande med bilen som t ex magnet ventil, pysventil, intercooler och en stor del med ljud (Y)
alltså styrboxen skiljer alltså passar inte CHIPet ifrån 2.3.
IC= intercooler MV= Magnetventil
detta fanns inte på 9000 2.0t vad jag vet (kan ha fel ,är mest insatt på saab ng900/og93) Sen har jag för mig att spridarna är lite klena på just den modellen (kan ha fel där me)
jag hade en likadan 9000 som jag gjort ALLT fel man kan
en IC ifrån 2.3 o MVn me då.. sen en vxl låda från en 9000i 3" från turbon chippning elakare koppling
sen kanske då större spridare sen har du en 240-260hk saab och det är väl max vad 2.0 orkar med om jag inte minns fel hehe
detta är väl ett recept jag kan tänka mig funka rätt bra...
pysventil är FEL!!! pysventil är ett stort fy på saabarna
om du menar AV= avlastningsventil aka dumpventil så får du ha koll om du har LMM(luftmassemätare) elr MAPsensor
LMM= går EJ att ha öppen dump (ett öppet filter så dumpar det på bra ändå) MAPsensor= går bra med öppen dump dvs dumpventil med 2 trattar o du dumpar av bara fanken
Tusen tack Men ifall jag skulle ta turbon från 2,3 litarn skulle det bli stor skillnad? Och självklart blir det en del pysslande med bilen som t ex magnet ventil, pysventil, intercooler och en stor del med ljud (Y)
Turbon är samma i 2.0 och 2.3 dock ej aero manuell
alltså styrboxen skiljer alltså passar inte CHIPet ifrån 2.3.
IC= intercooler MV= Magnetventil
detta fanns inte på 9000 2.0t vad jag vet (kan ha fel ,är mest insatt på saab ng900/og93) Sen har jag för mig att spridarna är lite klena på just den modellen (kan ha fel där me)
jag hade en likadan 9000 som jag gjort ALLT fel man kan
en IC ifrån 2.3 o MVn me då.. sen en vxl låda från en 9000i 3" från turbon chippning elakare koppling
sen kanske då större spridare sen har du en 240-260hk saab och det är väl max vad 2.0 orkar med om jag inte minns fel hehe
detta är väl ett recept jag kan tänka mig funka rätt bra...
men som sagt.. 9000 är inte min specialitet hehe
lycka till jäkligt mkt info på STCS forum
Det ska vara samma IC 2,0 som 2,3 Magnetventil har du om du har värmeplattor i insuget, det är lätt och kolla upp. magnetventilen ska sitta på kylare till höger om du står framför bilen.
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
alltså styrboxen skiljer alltså passar inte CHIPet ifrån 2.3.
IC= intercooler MV= Magnetventil
detta fanns inte på 9000 2.0t vad jag vet (kan ha fel ,är mest insatt på saab ng900/og93) Sen har jag för mig att spridarna är lite klena på just den modellen (kan ha fel där me)
jag hade en likadan 9000 som jag gjort ALLT fel man kan
en IC ifrån 2.3 o MVn me då.. sen en vxl låda från en 9000i 3" från turbon chippning elakare koppling
sen kanske då större spridare sen har du en 240-260hk saab och det är väl max vad 2.0 orkar med om jag inte minns fel hehe
detta är väl ett recept jag kan tänka mig funka rätt bra...
men som sagt.. 9000 är inte min specialitet hehe
lycka till jäkligt mkt info på STCS forum
Det ska vara samma IC 2,0 som 2,3 Magnetventil har du om du har värmeplattor i insuget, det är lätt och kolla upp. magnetventilen ska sitta på kylare till höger om du står framför bilen.
Mjo det har du rätt i.. dock om det är en LTT va icke IC o MV standard utan endast på 2.0 Fulltryckare... Fick bygga om min gamla 2.0t till 2.0T genom att dona med detta
Mjo det har du rätt i.. dock om det är en LTT va icke IC o MV standard utan endast på 2.0 Fulltryckare... Fick bygga om min gamla 2.0t till 2.0T genom att dona med detta
Nja det stämmer inte heller om man skall vara ptig....och det skall man väl?
Pratar vi 9000 så har alla turbomodeller IC med ett undantag: 9000LTT -93 dock ha denna modell MV. MV kan sitta på en LTT OM det är en -93:a eller om den har värmeplattor i insuget (94-98).
Mjo det har du rätt i.. dock om det är en LTT va icke IC o MV standard utan endast på 2.0 Fulltryckare... Fick bygga om min gamla 2.0t till 2.0T genom att dona med detta
Nja det stämmer inte heller om man skall vara ptig....och det skall man väl?
Pratar vi 9000 så har alla turbomodeller IC med ett undantag: 9000LTT -93 dock ha denna modell MV. MV kan sitta på en LTT OM det är en -93:a eller om den har värmeplattor i insuget (94-98).
mvh Jonas
då lär jag fått tag i en 93:a för det satt ingen IC på den jag hade
min första saab jag hade och gjorde allt fel man kunde !! pystrimmade o höll på med WG:n osv osv
hade ett ladd på 1.7bar till slut med misständningar utan dess like!!
så nu till min nuvarande saab har jag pluggat rejält om vad man ska inte ska göra hehe