3392
Sök

Saab 9000 trimning

69 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#1
Hallå, har lite olika saabar. Jag har en saab 9000 2,0 turbo. Som jag sedan vill ta lite trim från en saab 9000 2,3 liters turbo. Chippning och kamaxlar ev avgasrör. ÄR det någon skillnad? Ev turbo också. Tack i för hand för svar. 2,3 litarn turbo är en 95:a. Och 2,0 litarn turbo är 96:a

STREETRACER
892 Inlägg
6 februari 2010
#2
2.0T och 2.3T skiljer sig ju i chipet..

kammarna är nog ingen fara att flytta över om din mappning är anpassad för dessa...

är det en ft  du har elr en ltt maskin?

Bmc Crew

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
6 februari 2010
#3
stakar, kolvar, vev, styrbox och koppling som skiljer 2,0 och 2,3L...det är alltså samma turbo, kammaxlar, avgasrör på dem båda.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

69 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#4
Sketstopp24v skrev:
2.0T och 2.3T skiljer sig ju i chipet..

kammarna är nog ingen fara att flytta över om din mappning är anpassad för dessa...

är det en ft  du har elr en ltt maskin?

Fattar inte helt vad du menar dock. Men enligt annonsen står det Ltt på 2,0:an. 2,3:an vet jag icke. CSE vet jag att det är på 2,3 litarn.

69 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#5
kwansa skrev:
stakar, kolvar, vev, styrbox och koppling som skiljer 2,0 och 2,3L...det är alltså samma turbo, kammaxlar, avgasrör på dem båda.

Okey, tack för svaret. smile Men chippet är inte likadant? hmm

STREETRACER
892 Inlägg
6 februari 2010
#6
nej.. då styrboxen skiljer wink

om det är en LTT skulle jag börjat med att fixa en IC o MV o lite sånt då till 2.0an och sen ett vettigt chip till det så du hade fått upp den till 220hk elr nåt..  genast mkt roligare iaf big_smile

Bmc Crew

69 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#7
Sketstopp24v skrev:
nej.. då styrboxen skiljer wink

om det är en LTT skulle jag börjat med att fixa en IC o MV o lite sånt då till 2.0an och sen ett vettigt chip till det så du hade fått upp den till 220hk elr nåt..  genast mkt roligare iaf big_smile

Okey göttans ;p. Men ltt står inte det för Lätt trycks turbo? Sedan vad är IC och MV?mycket motor okunnig i alla fall när det gäller bilar.. :$

1 915 Inlägg
6 februari 2010
#8
LTT = Lätttrycksturbo
IC = Intercooler (laddlyftkylare)
MV = Magnetventil

Finns mycket att läsa om saab på http://www.saab9000.se/ & http://www.stcs.nu
smile
Senast redigerat av Louksor (6 februari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

69 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#9
Louksor skrev:
LTT = Lätttrycksturbo
IC = Intercooler (laddlyftkylare)
MV = Magnetventil

Finns mycket att läsa om saab på http://www.saab9000.se/ & http://www.stcs.nu
smile

Tusen tack big_smile Men ifall jag skulle ta turbon från 2,3 litarn skulle det bli stor skillnad? big_smile Och självklart blir det en del pysslande med bilen som t ex magnet ventil, pysventil, intercooler och en stor del med ljud (Y)

STREETRACER
892 Inlägg
6 februari 2010
#10
alltså  styrboxen skiljer alltså passar inte CHIPet ifrån 2.3.

IC= intercooler
MV= Magnetventil

detta fanns inte på 9000 2.0t vad jag vet (kan ha fel ,är mest insatt på saab ng900/og93)
Sen har jag för mig att spridarna är lite klena på just den modellen (kan ha fel där me)

jag hade en likadan 9000 som jag gjort ALLT fel man kan wink

en IC ifrån 2.3 o MVn me då.. 
sen en vxl låda från en 9000i
3" från turbon
chippning
elakare koppling

sen kanske då större spridare
sen har du en 240-260hk saab och det är väl max vad 2.0 orkar med om jag inte minns fel hehe

detta är väl ett recept jag kan tänka mig funka rätt bra... 

men som sagt.. 9000 är inte min specialitet hehe


lycka till smile   jäkligt mkt info på STCS forum smile

Bmc Crew

STREETRACER
892 Inlägg
6 februari 2010
#11
pysventil är FEL!!!  pysventil är ett stort fy på saabarna smile

om du menar AV= avlastningsventil aka dumpventil så får du ha koll om du har LMM(luftmassemätare) elr MAPsensor

LMM= går EJ att ha öppen dump (ett öppet filter så dumpar det på bra ändå)
MAPsensor= går bra med öppen dump dvs dumpventil med 2 trattar o du dumpar av bara fanken wink

Bmc Crew

1 498 Inlägg
6 februari 2010
#12
RobertKocian skrev:
Louksor skrev:
LTT = Lätttrycksturbo
IC = Intercooler (laddlyftkylare)
MV = Magnetventil

Finns mycket att läsa om saab på http://www.saab9000.se/ & http://www.stcs.nu
smile

Tusen tack big_smile Men ifall jag skulle ta turbon från 2,3 litarn skulle det bli stor skillnad? big_smile Och självklart blir det en del pysslande med bilen som t ex magnet ventil, pysventil, intercooler och en stor del med ljud (Y)

Turbon är samma i 2.0 och 2.3 dock ej aero manuell


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
6 februari 2010
#13
Sketstopp24v skrev:
alltså  styrboxen skiljer alltså passar inte CHIPet ifrån 2.3.

IC= intercooler
MV= Magnetventil

detta fanns inte på 9000 2.0t vad jag vet (kan ha fel ,är mest insatt på saab ng900/og93)
Sen har jag för mig att spridarna är lite klena på just den modellen (kan ha fel där me)

jag hade en likadan 9000 som jag gjort ALLT fel man kan wink

en IC ifrån 2.3 o MVn me då.. 
sen en vxl låda från en 9000i
3" från turbon
chippning
elakare koppling

sen kanske då större spridare
sen har du en 240-260hk saab och det är väl max vad 2.0 orkar med om jag inte minns fel hehe

detta är väl ett recept jag kan tänka mig funka rätt bra... 

men som sagt.. 9000 är inte min specialitet hehe


lycka till smile   jäkligt mkt info på STCS forum smile

Det ska vara samma IC 2,0 som 2,3 smile
Magnetventil har du om du har värmeplattor i insuget, det är lätt och kolla upp. magnetventilen ska sitta på kylare till höger om du står framför bilen.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

STREETRACER
892 Inlägg
7 februari 2010
#14
kwansa skrev:
Sketstopp24v skrev:
alltså  styrboxen skiljer alltså passar inte CHIPet ifrån 2.3.

IC= intercooler
MV= Magnetventil

detta fanns inte på 9000 2.0t vad jag vet (kan ha fel ,är mest insatt på saab ng900/og93)
Sen har jag för mig att spridarna är lite klena på just den modellen (kan ha fel där me)

jag hade en likadan 9000 som jag gjort ALLT fel man kan wink

en IC ifrån 2.3 o MVn me då.. 
sen en vxl låda från en 9000i
3" från turbon
chippning
elakare koppling

sen kanske då större spridare
sen har du en 240-260hk saab och det är väl max vad 2.0 orkar med om jag inte minns fel hehe

detta är väl ett recept jag kan tänka mig funka rätt bra... 

men som sagt.. 9000 är inte min specialitet hehe


lycka till smile   jäkligt mkt info på STCS forum smile

Det ska vara samma IC 2,0 som 2,3 smile
Magnetventil har du om du har värmeplattor i insuget, det är lätt och kolla upp. magnetventilen ska sitta på kylare till höger om du står framför bilen.

Mjo det har du rätt i.. dock om det är en LTT va icke IC o MV standard wink utan endast på 2.0 Fulltryckare... 
Fick bygga om min gamla 2.0t till 2.0T genom att dona med detta smile

Bmc Crew

5 710 Inlägg
8 februari 2010
#15
Sketstopp24v skrev:
Mjo det har du rätt i.. dock om det är en LTT va icke IC o MV standard wink utan endast på 2.0 Fulltryckare... 
Fick bygga om min gamla 2.0t till 2.0T genom att dona med detta smile

Nja det stämmer inte heller om man skall vara ptig....och det skall man väl? wink

Pratar vi 9000 så har alla turbomodeller IC med ett undantag: 9000LTT -93 dock ha denna modell MV.
MV kan sitta på en LTT OM det är en -93:a eller om den har värmeplattor i insuget (94-98).

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

STREETRACER
892 Inlägg
8 februari 2010
#16
jonTe skrev:
Sketstopp24v skrev:
Mjo det har du rätt i.. dock om det är en LTT va icke IC o MV standard wink utan endast på 2.0 Fulltryckare... 
Fick bygga om min gamla 2.0t till 2.0T genom att dona med detta smile

Nja det stämmer inte heller om man skall vara ptig....och det skall man väl? wink

Pratar vi 9000 så har alla turbomodeller IC med ett undantag: 9000LTT -93 dock ha denna modell MV.
MV kan sitta på en LTT OM det är en -93:a eller om den har värmeplattor i insuget (94-98).

mvh Jonas

då lär jag fått tag i en 93:a för det satt ingen IC på den jag hade wink

min första saab jag hade och gjorde allt fel man kunde !!  pystrimmade o höll på med WG:n osv osv

hade ett ladd på 1.7bar till slut med misständningar utan dess like!!

så nu till min nuvarande saab har jag pluggat rejält om vad man ska inte ska göra hehe smile

Hoppas det går bra med trimning för dig iaf big_smile

Bmc Crew


Sök