3452
Sök

Tips om motor: BMW

Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#1
tjenare,

har "länge" tänkt på vilken bmw som är "bäst" att trimma med turbo...
är sugen på att köpa en bmw och bygga turbo av senare.. siktar på runt 300-400hk då

dom som jag är sugen på att bygga av är:

- e30 320
- e30 325

- e34 525
- e34 535

- e36 325
- e36 328

så min fråga är, vilken är "bäst/lättast/smidigast" att bygga turbo på egentligen? (av dom jag skrev upp)

och även om ni har några andra motorer som är bra (inte m3/m5 motor bara, ska vara lite billigare bil, under 30k)
Senast redigerat av Thedriftking (7 februari 2010)

888 Inlägg
7 februari 2010
#2
E34 eller e36 med 2.5L M50B25.

181 Inlägg
7 februari 2010
#3
HenkeTIC skrev:
E34 eller e36 med 2.5L M50B25.

av 91 eller 92 årsmodell, så du slipper vanoset smile


"Unloaded"
1 557 Inlägg
7 februari 2010
#4
Rent spontant huxflux enklast kanske är M20-motorerna, men tror du tjänar lite mer på att bygga på M50, i effekt och hållbarhet. Om E36; 325 för gjutjärnsblock som pallar mer än alublocket i 328. E34 är samma motorer som E30/E36 beroende på årtal, tidigare var med M20, senare med M50. Någon får slå mig på fingrarna om jag har fel, helt öppen för rättning.

"When innovation meets passion!"

Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#5
okej, så det bästa är att hitta en e34/e36 från 91-92? (2,5L , M50B25) va pallar dom motorerna org? (alltså org stakar och kolvar osv, bara turbo på satt och det som måste göras när man gör det...)

men tänk om dte inte finns nån bra 91-92:a ute till salu? vilken är då bäst?
Senast redigerat av Thedriftking (7 februari 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 februari 2010
#6
Antingen M50B25 motorn, eller M30B35 pga den större volymen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
Antingen M50B25 motorn, eller M30B35 pga den större volymen.

okej, funkar det bra att bygga turbo på en motor med vanos? (eller va det heter^^)

kommer bara bygga ett snik bygge till att börja med, turbo och allt som behövs för att få det att funka okej (större spridare, lmm osv) inte andra stakar/kolvar...

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
7 februari 2010
#8
Thedriftking skrev:
okej, så det bästa är att hitta en e34/e36 från 91-92? (2,5L , M50B25) va pallar dom motorerna org? (alltså org stakar och kolvar osv, bara turbo på satt och det som måste göras när man gör det...)

men tänk om dte inte finns nån bra 91-92:a ute till salu? vilken är då bäst?

finns det ingen bra så köper man valfri annan och köper en lös motor brevid.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#9
ToTTeN skrev:
Thedriftking skrev:
okej, så det bästa är att hitta en e34/e36 från 91-92? (2,5L , M50B25) va pallar dom motorerna org? (alltså org stakar och kolvar osv, bara turbo på satt och det som måste göras när man gör det...)

men tänk om dte inte finns nån bra 91-92:a ute till salu? vilken är då bäst?

finns det ingen bra så köper man valfri annan och köper en lös motor brevid.

aa, men om man vill göra dte lätt för sig som jag vill... wink

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
7 februari 2010
#10
Här har du en bra länk  med en E30 turbo projekt som kan komma till pass.wink
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1329.0

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#11
alain skrev:
Här har du en bra länk  med en E30 turbo projekt som kan komma till pass.wink
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1329.0

tack, ska kolla igenom den nu big_smile

nån som vet m man måste ha annat sprut när man sätter på turbo?
Senast redigerat av Thedriftking (7 februari 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 februari 2010
#12
Thedriftking skrev:
alain skrev:
Här har du en bra länk  med en E30 turbo projekt som kan komma till pass.wink
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1329.0

tack, ska kolla igenom den nu big_smile

nån som vet m man måste ha annat sprut när man sätter på turbo?

annat sprut eller chip anpassat för turbo, fekzen på ppfs forum fixar chipp

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Ljud freak !
928 Inlägg
7 februari 2010
#13
Säger bara e34 540 med kompressor där har du något att bita i senare ! big_smile


Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#14
NITROUS: okej, smile

Bmw_Bertil:hehe, men vill heldre ha rak 6:a med turbo wink

Elda: okej, har inte tittat där, får väll ta o göra det smile se ifall det finns nån bra smile

601 Inlägg
7 februari 2010
#15
Som tidigare sagt, M50B25 utan vanos.
Du bör byta toppackning och sätta vanoskolvar och behålla icke vanosstakarna samt sätta sachs 618 tryckplatta. Det är absolut enklaste budget för att hänga på turbo, ladda 1,0-1,2 och bara gasa
Senast redigerat av Pedaal (7 februari 2010)

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
7 februari 2010
#16
Håller med dom flesta att det är m50 motorn du bör satsa på då den tål mkt stryk.
Även att jag har mer förkärlek till m20 motorerna då det är inte mkt som slår dom på fingrarna ljudmässigt i mina öron =]

Men som sagt m50 motorn och lite lätt över 1 bar så har du tillräckligt mos så det blir diffad i kallingarna!
Å kom ihåg. Är det mindre än en tesked så har man inte skitit på sig wink
Lycka till!

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#17
Pedaal skrev:
Som tidigare sagt, M50B25 utan vanos.
Du bör byta toppackning och sätta vanoskolvar och behålla icke vanosstakarna samt sätta sachs 618 tryckplatta. Det är absolut enklaste budget för att hänga på turbo, ladda 1,0-1,2 och bara gasa

okej, va kan det bli för effekt i motorn på en M50B25 utan vanos, med 1 bars ladd... (med en turbo god för typ 400-450hk) kan det bli runt 300hk tro?

Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#18
zakademus skrev:
Håller med dom flesta att det är m50 motorn du bör satsa på då den tål mkt stryk.
Även att jag har mer förkärlek till m20 motorerna då det är inte mkt som slår dom på fingrarna ljudmässigt i mina öron =]

Men som sagt m50 motorn och lite lätt över 1 bar så har du tillräckligt mos så det blir diffad i kallingarna!
Å kom ihåg. Är det mindre än en tesked så har man inte skitit på sig wink
Lycka till!

okej, låter som att nästan alla är enade att M50 motorn är den "bästa", får väll leta upp en som har en sån, hittar jag ingen jag vill ha/gillar så letar jag efter en med m20 smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 februari 2010
#19
Thedriftking skrev:
Pedaal skrev:
Som tidigare sagt, M50B25 utan vanos.
Du bör byta toppackning och sätta vanoskolvar och behålla icke vanosstakarna samt sätta sachs 618 tryckplatta. Det är absolut enklaste budget för att hänga på turbo, ladda 1,0-1,2 och bara gasa

okej, va kan det bli för effekt i motorn på en M50B25 utan vanos, med 1 bars ladd... (med en turbo god för typ 400-450hk) kan det bli runt 300hk tro?

är den korrekt inställd så borde den ge runt 380 räknad på 100% effektökning vid 1 bar ladd, men räkna runt 350.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Thedriftking
7 februari 2010
Trådstartare
#20
NITROUS skrev:
Thedriftking skrev:
Pedaal skrev:
Som tidigare sagt, M50B25 utan vanos.
Du bör byta toppackning och sätta vanoskolvar och behålla icke vanosstakarna samt sätta sachs 618 tryckplatta. Det är absolut enklaste budget för att hänga på turbo, ladda 1,0-1,2 och bara gasa

okej, va kan det bli för effekt i motorn på en M50B25 utan vanos, med 1 bars ladd... (med en turbo god för typ 400-450hk) kan det bli runt 300hk tro?

är den korrekt inställd så borde den ge runt 380 räknad på 100% effektökning vid 1 bar ladd, men räkna runt 350.

okej, det borde ju räcka för mig wink

va tror ni att det skulle kosta? (om man köper turbo, spridare, lmm osv beg) grenröret köps nytt, eller så bygger jag ett eget... eller om det finns beg till salu wink


Sök