2956
Sök

"startproblem" volvo 740

99 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#1
Har sökt men har inte hittat någon som har samma problem som jag!

Bilen är en Volvo 740 Gl - 88

Tar historian från början; var på väg hem från jobbet då bilen helt plötsligt gick ner i tomgång och bara dog. var inte ett liv i bilen. jaha, var bara att bogsera hem bilen. Började kolla lite på det och byte tändmodulen, då min kompis hade haft liknande symptom och vi slet som djur innan vi kom på att det var den, fast det gjorde ingen skillnad. Kollade säkringarna och visade sig att 1an:s säkring gått (huvudpumpen) bytte säkring och den gick sönder direkt när man vred på tänningen. Satte i en ny säkring och skulle tvångsköra pumpen med hjälp av relät men hände inget alls. Kolla då även gnistan och det visade sig inte finnas någon gnista alls. Har provat med en kompis fungerande sopparelä och ingen skilland. Fick höra att styrboxen kan ha gett upp så raggade upp en "ny" sådan men ingen skillnad och där är jag nu!?

Om det skulle vara hallgivaren som sagt uppsig, skulle då säkringen skjuta?

Någon som har något förslag?

Mvh Victor


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 februari 2010
#2
hallgiveren troligtvis:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

99 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#3
tror du det? Men varför går säkringen till pumpen hela tiden!?


243 Inlägg
8 februari 2010
#4
isoleringen mellan kablarna kan ha gett sig = kortslutning.

annars brukar det vara kunna vara huvudpumpen som har skurit och går sjuk tungt som gör att säkringen går

säkring nr: 1 går till både huvudpumpen och styrboxen förövrigt.

99 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#5
jag har haft bort pumpen och test kört den, inget fel på den. (Glömde skriva det). styrboxen på 740 turbo, motronic.


243 Inlägg
8 februari 2010
#6
att köra pumpen med direktström säger inget om pumpen är frisk eller inte då den inte går under belastning och dessutom kan använda betydligt fler amere utan att skjuta någon säkring, har själv lurat mig själv på detta!

99 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#7
men då kvarstår problemet, varför ingen gnista? tongue


243 Inlägg
8 februari 2010
#8
du har motronic, allstså 2 st hallgivare, testa skifta plats på dem, den ger bara signal till varvräknaren om jag inte minns helt fel så om den ena gett sig borde bilen starta men varvräknaren borde då vara död istället.

99 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#9
var och mätte lite på bilen idag, det visade sig att ligger 12 volt på 1:ans säkring konstant, varesig man har tänningen på eller inte., hittade en stor hona och hane (kom inte på något bättre ord) där alla kablar från räledosan går in för att sedan dela upp sig, än del går då in i sytrboxen och några försvinner iväg mot motorn, drog i sär de och då var det ingen ström kvar på säkringen. vad betyder då detta? är det tänningslåset som är dum? kabelbrott?

MVH Victor



Sök