1646
Sök

Kamremsbyte Volvo s40 T4 -00

30 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag hade tänkt mig att köpa en s40 t4 -00 som gått 11,500 ca.
Men kamremsbytet ska ske nu snarast.

Är det något speciellt man ska tänka på när man gör det?
Har gjort det på en V70 2,5T -99 och tänkte fråga om det är stor skillnad?

Vad är ca pris om man ska göra det själv/eller att lämna in den på te,x volvo?

Sökte lite här på webben men hittade inget liknande.

Mvh Robert


392 Inlägg
9 februari 2010
#2
Lämnade in min på mechanum i förra veckan. Gick på 3900 men hade då 50% på arbetskostnaden...


30 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#3
Okey, saftigt. Men då vet jag det iaf..
Någon som vet bultcirkel på dem?
Är det typ 4x114,3?


888 Inlägg
9 februari 2010
#4
Klarade du det på en v70 så klarar du t4an, tror det är samma kamremssats på båda bilarna.

Mvh Henke

392 Inlägg
9 februari 2010
#5
MatsTic skrev:
Någon som vet bultcirkel på dem?
Är det typ 4x114,3?
Ja


Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 februari 2010
#6
Lite mindre plats på T4:an kanske men som sagt, löste du det på den andra så löser du det på denna med.

Autotech

94 Inlägg
10 februari 2010
#7
Bra att du börjar med att byta kamrem.
-oo T4:an är den enda av T4:orna som kamremen ska bytas vid 11,000mil
tidigare modeller har 12,000 intervall och nyare 14,000 intervall.

Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC
www.x40nordic.com

30 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#8
Loco_Lopez skrev:
Bra att du börjar med att byta kamrem.
-oo T4:an är den enda av T4:orna som kamremen ska bytas vid 11,000mil
tidigare modeller har 12,000 intervall och nyare 14,000 intervall.
Jaså ofan yikes
Vad är det för skillnad på just årsm 2000?
Något speciellt emot dem andra?

Mvh!


Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 februari 2010
#9
Loco_Lopez skrev:
Bra att du börjar med att byta kamrem.
-oo T4:an är den enda av T4:orna som kamremen ska bytas vid 11,000mil
tidigare modeller har 12,000 intervall och nyare 14,000 intervall.
Är det inte 16 000 på de nyare ?

Autotech

118 Inlägg
11 februari 2010
#10
00an är den motorn som är lättast att krama ut effekt ur;) varför vet jag inte?
MatsTic skrev:
Loco_Lopez skrev:
Bra att du börjar med att byta kamrem.
-oo T4:an är den enda av T4:orna som kamremen ska bytas vid 11,000mil
tidigare modeller har 12,000 intervall och nyare 14,000 intervall.
Jaså ofan yikes
Vad är det för skillnad på just årsm 2000?
Något speciellt emot dem andra?

Mvh!

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 februari 2010
#11
kellis skrev:
00an är den motorn som är lättast att krama ut effekt ur;) varför vet jag inte?
MatsTic skrev:
Loco_Lopez skrev:
Bra att du börjar med att byta kamrem.
-oo T4:an är den enda av T4:orna som kamremen ska bytas vid 11,000mil
tidigare modeller har 12,000 intervall och nyare 14,000 intervall.
Jaså ofan yikes
Vad är det för skillnad på just årsm 2000?
Något speciellt emot dem andra?

Mvh!
00:an är inte lättast att krama ut effekt ur men den lämpar dig mest med tanke på hållbarheten.
Man vill gärna ha 1855cc blocket när man ska mycket pulver då två litarna inte håller.
Den har även redan bra ventilerat vevhus och den nyare "bättre" toppen som flödar bättre med mekaniska tryckare.

Autotech

30 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#12
Yeees okey! tackar så hemskt mkt för alla svar!
köpte mig en t4 -00 som gått 11.000
Riktigt nöjd med bilen!
Viss modifiering kmr med bilder osv.

Mvh Robert


2 Inlägg
17 februari 2010
#13
som sagt klarar man de på en 2.5 t så är de nog inga bekymmer. Bort med ett motorfäste och en domkraft skadar inte.



Sök