TenZer skrev:
Rquired skrev:
Väghållningen är verkligen inte lätt att fixa, usel orginal och det krävs mer än en sänkningssats för att ordna detta. Och till skillnad från guld och gröna skogar som lovas ovan, så är det visserligen lätt att få fart på bilen även om den Volvo/Bmw-killer som påstås ovan inte är realistisk för den budget som står ovan.
Men, att få fart på bilen är en sak. Sedan skall bilen kunna hantera effekten med, något den aktuella bilen inte klarar ens orginal. Mest tourque steer för pengarna, köp 900ng/9-3og. För att citera Teknikens Värld angående vägegenskaperna, följande är väldigt talande:
"Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled* - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel? Hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen?. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge"Nummer 21/2001*Notera att det står
särskilt vid acceleration.
Är det mycket fart för en billig peng så finns det som sagt betydligt bättre bilar än denna.
hahahahaaha att inte någon gått in och infört förbud från att framföra dessa bilar på Svenska vägar, de verkar ju totalt livsfarliga!
väghållningen är såpass dålig så det är bättre att cykla och det är bättre att putta bilarna för växlarna hoppar ändå bara ur
Nej, så dåliga är dom inte. Visst det finns fjösbilar såsom ferrari, lamborgini, bmw och lada som kanske spöar skiten ur Saabens väghållning. Och ja, ett rymdskepp kanske är snabbare...
Överlag är det dock en bra bil trotts att det nu finns vassare knivar i lådan, mycket bil för pengarna och en förjäkla bra och trevlig motor. Aningen trång invändigt (smal) men stort och lättstuvat bagage
Det finns klart värre bilar än den här, får högbyggda terrängfordon som med stor sannolikhet riskerar välta vid en undanmanöver säljas i Sverige är det bara löjligt att på något vis lasta Saab 900ng för att vara osäker.
Men dålig väghållning har den, och kan man köpa en bil som besitter alla fördelar som denna modellen gör men samtidigt få bra mycket bättre väghållning. Är det då inte avsevärt lämpligare att välja denna bil?
Varför välja Saab, när man kan få en bil som är lika bekväm, lika trimvänlig och lika driftsäker men med väghållning värd namnet för samma pengar? Det enda svaret för att välja den sämre bilen jag kan se är att man helt enkelt inte trivs med alternativen, att man tex. inte sitter bra i Volvo 850.
Saaben har ingen farlig väghållning, men den hanterar inte orginaleffekten med ett ok uppträdande. Det tycker jag är uppenbart, bla för ovanstående citat. Och att gå och trimma en bil som inte klarar av orginaleffekten är inte vettigt i mina ögon, och inte lagligt enligt svenska regler heller även om reglerna inte alltid efterlevs. Därmed inte sagt att den är farlig ens trimmad, men söker man prestanda bör man också söka ett vettigt beteende ur bilen enligt mig.
Power is nothing without control, och vad man skall med en massa effekt i motorn till när bilen beter sig som en trimmad 900og/9-3ng gör verkar inte riktigt vettigt enligt mig. Åter igen, utan att på något sätt hävda att dessa trimmade bilar uppträder farligt.
Att sedan Teknikens Värld sågat Saabens väghållning är något dom får stå för. Jag kan hålla med dom, men jag tolkar inte något ur den artikeln som att Saaben skulle ha ett farligt uppträdande.
Men vill du tolka det citatet som fan läser bibeln och ta det som att TV dömer ut bilen, var så god. Men läs en gång till i så fall och försök förstå för...