2873
Sök

Köpråd: Ge mig några bra anledningar till varför jag borde köpa en saab og9-3/ng900

Defloratör.
641 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#1
Har börjat funder på att skaffa en och kolla vad hypen isf skulle bero på:P

Nä men seriöst går i bilbytar tankar och sneglat på endel saabar av dom modellerna jag nämner och finner dom rätt snygga.
Senast redigerat av nitrox (9 februari 2010)

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2010
#2
Undvik den är mitt tips, Saab-skal med opelgrund, halvdan kvalitet och tillförlitlighet rent statistiskt och usel väghållning. Är det Saab du är ute efter är 9000, 9-5 eller den gamla 900 mycket bättre bilar smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Defloratör.
641 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#3
Men alla övriga som du listade ser ju rent gräsliga ut. dessutom får man dessa bilar för en spottstyvel:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
9 februari 2010
#4
Rquired skrev:
Undvik den är mitt tips, Saab-skal med opelgrund, halvdan kvalitet och tillförlitlighet rent statistiskt och usel väghållning. Är det Saab du är ute efter är 9000, 9-5 eller den gamla 900 mycket bättre bilar smile

Ibland skriver du jäkligt vettiga saker!

Tummen upp:)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2010
#5
nitrox skrev:
Men alla övriga som du listade ser ju rent gräsliga ut. dessutom får man dessa bilar för en spottstyvel:P

Ok, priset talar väl för modellen. Och visst är smaken delad, men skulle jag lista dessa bilar skulle jag utan tvekan lägga den karossen sist. Inte för att den är direkt ful, men 9000 är snyggare, OG900 har massvis med karaktär och 9-5 går väl tom att kalla snygg enligt min mening.

Men, Volvo 850? Volvo 940 så får du RWD? Audi A3/A4 1.8t? Finns mycket med liknande fwd trimvänliga bilar som är bättre än Saaben.





Turbomatte: Tackar!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 982 Inlägg
9 februari 2010
#6
Rquired skrev:
nitrox skrev:
Men alla övriga som du listade ser ju rent gräsliga ut. dessutom får man dessa bilar för en spottstyvel:P

Ok, priset talar väl för modellen. Och visst är smaken delad, men skulle jag lista dessa bilar skulle jag utan tvekan lägga den karossen sist. Inte för att den är direkt ful, men 9000 är snyggare, OG900 har massvis med karaktär och 9-5 går väl tom att kalla snygg enligt min mening.

Men, Volvo 850? Volvo 940 så får du RWD? Audi A3/A4 1.8t? Finns mycket med liknande fwd trimvänliga bilar som är bättre än Saaben.





Turbomatte: Tackar!

jag finner inga fördelar med att köpa den modellen...
som Rquired säger: volvo 940 eller lyxmodellen 960 3,0E med 200hk och RWD..
eller a4/a3.
jag går helt på Rquireds senaste tips.... och även det nitrox har att säga...


Trucker
2 710 Inlägg
9 februari 2010
#7
Har en 9-3og.. haft den i ett år typ. J*VLIGT nöjd med den. Bilar krånglar lite till o från. Haft ETT problem med min sen jag köpte den och det va gasspjället som hade hängt sig, utbytt. INGENTING efter det (hände för några måander sen). Går hur bra som helst, och snål tycker jag för att vara en Aero. Kommer lätt under litern i stan om jag kör lugnt smile

Den är förövrigt till salu smile

Ps. Du får VÄLDIG mkt bil för pengarna (!!) Ds.

Fart missbrukare

STREETRACER
892 Inlägg
9 februari 2010
#8
alla klagar på saab bara för att folk är avundsjuka helt enkelt...


den är billig att köpa
grymt billig att sedan trimma
och väghållningen går juh att fixa lätt oxå..

och man åker skönt o tryggt

billig att äga o drar knappt nån soppa jämfört med effekten..

finns mängder med styling o går att bygga grymma billjuds byggen i dem..

inga rödljusrejs bilar kanske men 70-200km/h drar du hur mkt bilar som helst som har MER effekt!!

svagheterna är juh egentligen "bara" lådan o kopplingen och lådan håller om man kör med skallen istället.
original kopplingen räcker till ca 260-280nm så den måste juh bytas..

och en bonus är juh att det är så roligt att köra ifrån BMWs med mer effekt o alla volvosar osv.. 

med ett steg 3 kör du ifrån alla andra märken som har 250-300HK iaf 70-200km/h
och en steg 3 uppsättning kostar ett par tusenlappar  för 3" från turbon o bak med race kisse...
"mappning" kostar ca 1500-2500 beroende på kontakter wink 
och original luftfilter räcker till 300hk egentligen fast rekommenderas ett insatsfilter vid trimmning

visst man kan inte drifta med nån svetsdiff...
sen bör man inte stå och burna heller.. 
men det är väl de enda stora nackdelarna då..

Saab går sönder som alla andra bilar..  men en saab är mkt billigare att få fart i än de flesta andra bilar big_smile

mest skoj för pengarna..  KÖP EN SAAB!!
om man inte gillar att brööhla runt i en svetsdiffad bonnasänkt volvo 7/900 runt den lokala korvmojjen i 20km/h wink wink

Bmc Crew

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2010
#9
Väghållningen är verkligen inte lätt att fixa, usel orginal och det krävs mer än en sänkningssats för att ordna detta. Och till skillnad från guld och gröna skogar som lovas ovan, så är det visserligen lätt att få fart på bilen även om den Volvo/Bmw-killer som påstås ovan inte är realistisk för den budget som står ovan.

Men, att få fart på bilen är en sak. Sedan skall bilen kunna hantera effekten med, något den aktuella bilen inte klarar ens orginal. Mest tourque steer för pengarna, köp 900ng/9-3og. För att citera Teknikens Värld angående vägegenskaperna, följande är väldigt talande:

"Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled* - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel? Hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen?. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge"


Nummer 21/2001

*Notera att det står särskilt vid acceleration.

Är det mycket fart för en billig peng så finns det som sagt betydligt bättre bilar än denna.
Senast redigerat av Rquired (9 februari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 februari 2010
#10
I mina ögon så får du inte mer bil för pengarna, en stabil motor (T5), en ruskigt bra låda, och med en bra diff så slaktar du det mest vid rödljusen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 021 Inlägg
9 februari 2010
#11
Äger första årsmodellen av vad som tydligen är Saabs sämsta bil, och det är nog fanemej den bästa bilen jag ägt, startar varje morgon utan protest även om det är 25-, vilken man knappast kan säga om min 240 jag åker nu.
På nästan 2 år har jag bytt en spindelled och en abs givare (paja den själv av misstag). Thats it. Aldrig felat för mig, grymmt nöjd.
Bra komfort
Snygg
Rolig motor
Driftsäker
Visst väghållningen lämnar väl mer att önska, Men den är fan inte SÅ DÅLIG som vissa vill få det till, Absolut ingen som du stör dig på vid normal körning. såvida du inte sitter med ett pekfinger på ratten och trycker på full gas. Dåligt argument för och undvika bilen om du nu inte ska ut och köra på bana eller nått.
billigt som fan och trimma, gav tusen spänn för en mappad styrbox, gav väll en 230 hästar kanske, körde ifrån polarns 525 touring samt en Ford mondeo st220 relativt enkelt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2010
#12
Det är Teknikens Värld som sågade modellens väghållning, men visst ett par Saab-ägare på ett forum vet säkert bättre.

Alla 900ans egenskaper, komfort, motor, billig prestanda och liknande driftsäkerhet går att finna i ett flertal andra modeller som räknats upp tidigare, tex 850 eller Audin. Men vad man får som Saaben helt saknar är väghållning, tom Audin är en sportvagn i jämförelse.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

STREETRACER
892 Inlägg
9 februari 2010
#13
Rquired skrev:
Väghållningen är verkligen inte lätt att fixa, usel orginal och det krävs mer än en sänkningssats för att ordna detta. Och till skillnad från guld och gröna skogar som lovas ovan, så är det visserligen lätt att få fart på bilen även om den Volvo/Bmw-killer som påstås ovan inte är realistisk för den budget som står ovan.

Men, att få fart på bilen är en sak. Sedan skall bilen kunna hantera effekten med, något den aktuella bilen inte klarar ens orginal. Mest tourque steer för pengarna, köp 900ng/9-3og. För att citera Teknikens Värld angående vägegenskaperna, följande är väldigt talande:

"Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled* - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel? Hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen?. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge"


Nummer 21/2001

*Notera att det står särskilt vid acceleration.

Är det mycket fart för en billig peng så finns det som sagt betydligt bättre bilar än denna.

jodå.. trimmet är en helt normal kostnad och det krävs inte så mkt mer än rejäl väghållningssats sen har man tagit bort 80% av syndromet du snackar om..

men visst trimmar man som fan o skiter i väghållningen är det juh bara hålla i ratten o hoppas på det bästa wink

då ska vi se igen

insats filter  ca 500kr
"mappning" 1700kr
3" DP material 600kr
flexrör 150kr
racekat 1500
2.5" material 500kr
slutburk 700kr
koppling 2870kr

såhär billigt kan det bli att öka från 185hk 265nm till 265hk 370nm

och då håller allt!!!

väghållning

40/40 fjädrar+sportdämpare 4900kr

detta är vad det kostar för att ha en jävligt rolig bil som går lika bra som en bmw M3 e36 321hk (286hk modellen kör man ifrån)

detta beror juh givetvis på förarna i bilarna men ändå..  och haka ifrån diver volvo R bilar som ligger runt 300hk är juh inga problem heller.

ja jag är nog lite kaxig o överdriver lite grann med det är fanken inte långt ifrån precis som jag skriver iaf big_smile

Bmc Crew

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2010
#14
"Yeah right"

Kan rekommendera dig att läsa den 17 sidor långa tråden om Bmw 330i vs S60 T5, när en trimmad T5 (260hp orginal) går hyggligt jämt med en M3 E36  (vilket var vad de flesta i tråden jämkades om efter att ha bråkat om tiondelar länge) så tror jag inte för en sekund att en bonntrimmad 900 är i närheten av samma prestanda.

Och väghållningen krävs betydligt mer än en sänkning att åtgärda, har själv kört en sådan med (ungefär) det du beskriver plus värre fälgar som naturligtvis var bättre men fortfarande betedde sig illa.

Och, visst går det att få fart på 900. Men det går att få lika bra fart på en Volvo 850, Audi 1.8t eller liknande turbobil. Och då har man, lite beroende på modell, bättre väghållning orginal än vad  900 uppskattningsvis får efter ett väghållningskit.

Så, varför köpa en 900?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

64 Inlägg
9 februari 2010
#15
Har haft en 900 en gång i tiden och aldrig mer, kändes som att åka i en sardin burk och lådorna är skrot.
Har dock ägt en 9000 a50 och det var en riktigt rolig bil. mkt bättre väghållning och körde med chip och 3" och den piskade sönder en steg 3 chippad 850 R så det stod härliga till.
Så mitt råd köp hellre en 9000 a50 eller en aero så har du en roligare bil än en 900/9-3.

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 februari 2010
#16
Jag bara älskar "mappning 1700kr"... tongue

MMT i Ryd tar 5000kr för en mappning på landsväg.
TS Motor i Åstorp tar ca 12 000kr för Unichip i bänk.

Så mappning för 1700kr är riktigt riktigt billigt.... wink

Håller spridarna för en 80hk ökning utan problem?
Fruktansvärt överdimensionerade spridare må jag säga. wink

Väghållningen är inte bara sportdämpare och fjädrar.
Hur ser bussningarna i framvagn och bakvagn ut?
Motorfästen? De påverkar mer än man tror.
Krängningshämmare?
Däck?

"Liten" överdrift må jag säga.... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2010
#17
TurbOla skrev:
Jag bara älskar "mappning 1700kr"... tongue

MMT i Ryd tar 5000kr för en mappning på landsväg.
TS Motor i Åstorp tar ca 12 000kr för Unichip i bänk.

Så mappning för 1700kr är riktigt riktigt billigt.... wink

Håller spridarna för en 80hk ökning utan problem?
Fruktansvärt överdimensionerade spridare må jag säga. wink

Väghållningen är inte bara sportdämpare och fjädrar.
Hur ser bussningarna i framvagn och bakvagn ut?
Motorfästen? De påverkar mer än man tror.
Krängningshämmare?

Däck?

"Liten" överdrift må jag säga.... wink

Speciellt när dessa saker beskrivs som dåliga redan på en sprillans ny 9-3 Aero av Sveriges ledande motortidning. Ju visst, usla som ny men efter 20k mil duger dem säkert. Det är kanske som vin, blir bättre med åren? tongue
Senast redigerat av Rquired (9 februari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 021 Inlägg
9 februari 2010
#18
TurbOla skrev:
Så mappning för 1700kr är riktigt riktigt billigt.... wink
Motorfästen? De påverkar mer än man tror.

boxarna är inte chippade utans omprogramerade, och 1700 kostar dom beg, runt 3500 nya har jag för mig. Eller en tusing om du skickar dom till en privatperson som kan skicka i ett nytt program i din box.
Ang motorfäste så är det nog den största anledninen till torque steer på dessa bilar, 900an saknar helt ett övre motorfäste som det som sitter på tex 9000, så hela motorpaketet vrider sig vid acc, själv tog jag ett 9000 motorfäste och skruva i fjäderbenstaget, gjorde en ordentlig skillnad.
Senast redigerat av Rille0 (9 februari 2010)


Konsult
1 247 Inlägg
9 februari 2010
#19
Tycker det är jävligt tufft att argumentera emot en bil man själv inte äger. Är det inte bättre då att lyssna på de som faktiskt har bilen i fråga? Inte för att vara en partypooper, men för helvete sluta prata om något du inte har någon egen erfarenhet av!
Var bara tvungen att skriva av mig, så less på besserwisser-symptomet i den mörka gränd på internet kallad Garaget.org


Nu till trådens EGENTLIGA syfte.
Jag har då inget annat än varit nöjd med min bil, okej har jag rasat en låda men då har jag verkligen inte kört med skallen. Slakta slitna sommardäck är ett måste i mina ögon.

Anledningen att JAG köpte en og9-3 är att jag direkt fastnade för komforten under längre färd, bagageutrymme trots en relativt liten bil, perfekt dragbil då den verkligen orkar släpa en tung kärra med bil på. Ja jag hade då kunnat sitta här och skriva en hel uppsats.

Saker jag istället stör/de mig på är pixelfel i displayen (busenkelt att laga men än har jag inte orkat wink, torque-steer innan jag bytte motor- och lådfästen ..... sen kom jag inte på något mer ärligt talat.



Så överväger du allvarligt en og9-3/ng900 så ut och provkör med dig! Det finns ju ingen som kan bestämma åt dig. Du har ju ett gyllene läge att köpa en då de står väldigt lågt i kurs just nu. Det är väldigt mycket bil för pengarna!
Senast redigerat av Tagg3N (9 februari 2010)


10 Inlägg
9 februari 2010
#20
Dessa besserwisser trådar som aldrig verka dö ut..

Nitrox.. Köp en Bmw, håller för allt och världens bästa bästa bil!

Du ville ha flera anledningar till att köpa ng900, 0g 9-3 ??

Utmärkta stolar, fin komfort, bra motorer (t5) och överkomliga reservdelspriser.. Bagaget e som en färja big_smile , annars rätt trång i kupén.
Satsa helst på en 1996:a eller nyare då kvalitén av avsevärd bättre.

Tändkassetter kan strula, på nyare 9-3 med t7 motorerna så va uppmärksam på Oilsludge.
Växellådan bör kontrolleras



Sök