3547
Sök

Köpråd: Alfa Romeo 156 2.0TS

Pedal To The Metal
750 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#1
Har hittat  en Alfa Romeo 156 2.0TS -98

Bilen är helfräsch och så. Men Luftmassa mätaren och katten är trasiga.
Kan det vara så att någon kört ( iaf försökt ) med trasig Lmm så den har gått så fett att den
eldat upp katten? eller vad kan det vara för fel att båda de gått sönder.

Finns det något man bör tänka på med dessa bilar? är helt grön på Alfa.

Tackar

Martin

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

629 Inlägg
10 februari 2010
#2
http://www.alfaromeo.org
http://www.alfapower.nu/
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-and-gt/

Ang. LMM så är det bara Bosch som gäller (bra pris här:http://www.alfapower.nu/annons.php?pid=3&annid=5483).

Kolla  så att kamremmen är bytt! Ska göras var 6000e mil eller vart 3e år! Kostar ca. 6-8000 kr.

Visst dieselknatter vid kallstart beror på kamtidsvariatorn. Om ljudet inte tystnar efter upp till 10 sekunder bör variatorn bytas vid nästa kamremsbyte.

Kolla så att den blir ordentligt varm, mätaren ska stå i mitten. Om den inte gör det, byt termostat (kostar en 500ing på Mekonomen)

Gnekande, klonkande framvagn är ganska vanligt. Kan vara övre eller nedre länkarmar (främst vid gnek) eller krängningshämmare/-stag. Min 147a gnekar en del vid kall väderlek men blir knäpptyst vid plusgrader.

Annars väldigt trevlig bil, fin design i allt och roliga att köra!
Senast redigerat av Oxygen (10 februari 2010)


Pedal To The Metal
750 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#3
Kamrems bytet kostar det på verkstad då ja, Men om man fixa själv så är det ju bättre xD Kamtidsvariator. Är det en dyr historia? känns som man kan ta bra med pengar för den.

Visst är det fins bilar. Designen är ju helt klart det man fastnar för tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

629 Inlägg
10 februari 2010
#4
Japp, på verkstad. Krävs en form av mall som man fäster över en av nockarna på varje kam och en mätklocka för TDC. Kamtidsvariatorn vet jag inte vad den kostar (1500 kanske?). En annan sak som kan vara bra att byta vid kamremsbyte är vattenpumpen (ca. 1000 kr).


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2010
#5
En underbar bil 156an, och den håller ihop bra även om den fortfarande har en benägenhet till små irriterande fel. Å andra sidan, alla bilar krånglar men få bilar bjuder på de känslor en Alfa ger smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#6
Oxygen skrev:
Japp, på verkstad. Krävs en form av mall som man fäster över en av nockarna på varje kam och en mätklocka för TDC. Kamtidsvariatorn vet jag inte vad den kostar (1500 kanske?). En annan sak som kan vara bra att byta vid kamremsbyte är vattenpumpen (ca. 1000 kr).

Går det inte att göra som på vanliga bilar? Låsa kammarna och bara byta?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

629 Inlägg
10 februari 2010
#7
Det är så du låser kammarna...


161 Inlägg
10 februari 2010
#8
Revotech skrev:
Oxygen skrev:
Japp, på verkstad. Krävs en form av mall som man fäster över en av nockarna på varje kam och en mätklocka för TDC. Kamtidsvariatorn vet jag inte vad den kostar (1500 kanske?). En annan sak som kan vara bra att byta vid kamremsbyte är vattenpumpen (ca. 1000 kr).

Går det inte att göra som på vanliga bilar? Låsa kammarna och bara byta?

man byter ut ett överfall på varje kamaxel med ett specielt låsöverfall. vevaxeln ställs in med mätklocka.
på balansaxelremmen är det markeringar. det är även specialverktyg för att spänna båda spännarna.
Senast redigerat av marcusgnaget (10 februari 2010)


Pedal To The Metal
750 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#9
marcusgnaget skrev:
Revotech skrev:
Oxygen skrev:
Japp, på verkstad. Krävs en form av mall som man fäster över en av nockarna på varje kam och en mätklocka för TDC. Kamtidsvariatorn vet jag inte vad den kostar (1500 kanske?). En annan sak som kan vara bra att byta vid kamremsbyte är vattenpumpen (ca. 1000 kr).

Går det inte att göra som på vanliga bilar? Låsa kammarna och bara byta?

man byter ut ett överfall på varje kamaxel med ett specielt låsöverfall. vevaxeln ställs in med mätklocka.
på balansaxelremmen är det markeringar. det är även specialverktyg för att spänna båda spännarna.

Jo det begrep jag att det var så:P Tänkte mest att det inte fanns sånna gizzmoz som på mina herdeliga 9000 där det är en markering där ettan är i komp. på remskivan och kamdreven. sen äre bara att hänga dit kedjan tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#10
Men Är det valigt att lmm går sönder?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Low is a lifestyle
956 Inlägg
11 februari 2010
#11
Troligtvis är de vanligt. ägde en Afla 156 2.0TS i MAX 3 månader för 3-4 årsen. en från 2000.
Byte LMM 2 gånger. samt att katten troligtvis va kass på den med.

De hade varit en medelålders gubbe som enda ägare på den innan mig som verkligen sköte om den.
MEN va totalt sönder rostad under vid trösklar. kvalité på en då 6 år gammal bil

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

155 Inlägg
11 februari 2010
#12
Revotech skrev:
Men Är det valigt att lmm går sönder?

Talar av egen erfarenhet, svar JA !! men det går självklart inte att generalisera, men jag har haft stora problem med LMM på min GTV som jag ägde tidigare ... en sådan liten skitgrej, som kan förstöra så mycket och vara så dyrt ... oerhört dåligt.  Jag var t.o.m. i kontakt med Olle Olsson Bolagen i Uppsala ang detta och har berättat vad som hänt, men de sa att de inte kunde göra ngt åt detta...
Därav så gav jag upp mitt Alfahjärta, oerhört tråkigt, men så är det ... Tycker det är en helt underbar karaktär på bil ...
Men samtidigt har jag hört att det är mer problem med V6 modellerna är TS modellerna gällande LM ... men det är bara vad jag har hört ...

Lycka till !!

Smaka fäste !!!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#13
Geiros skrev:
Troligtvis är de vanligt. ägde en Afla 156 2.0TS i MAX 3 månader för 3-4 årsen. en från 2000.
Byte LMM 2 gånger. samt att katten troligtvis va kass på den med.

De hade varit en medelålders gubbe som enda ägare på den innan mig som verkligen sköte om den.
MEN va totalt sönder rostad under vid trösklar. kvalité på en då 6 år gammal bil

Men Katten lär väl gå sönder pga. att lmm inte funkar som den ska. det är väl en följd av att lmm är kass.

Ja dom är riktigt fina design mässigt. Den jag tittar på ser riktigt fin ut. inte så rostig.

Kolla bild



https://www1.garaget.org/gallery/archive/79593/857431_b99elf.jpg
Ser fräsch ut




https://www1.garaget.org/gallery/archive/79593/857432_qh4jqn.jpg
Här med

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#14
Jaha. Det var konstaterat Motorras på verkstaden sa killen som har den. Finns det någon med en relativt fräsch motor som ni vill bli av med till denna bilen?

SKRIV !  smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök