2436
Sök

Ford Fiesta -81, Täta spricka i motorn!

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Det är så att min motor dricker vatten, har testat att byta topplockspackning, men kommer ny grädde i påfyllningsröret och lika så på oljestickan!

Har läst ibland om enkla knep som kan hjälpa till att täta sprickor?

Så alla är på det klara, jag tänker inte riva en skruv på den för att leta efter sprickan, och tänker inte lägga 2kr mer än nödvändigt på att laga det då bilen kostade 2000kr! Och går motorn åt helvete, så byter jag ut den.

Har läst om kanel, kylarcement m.m, tips på vad som fungerar bäst? Då det blir jobbigt att köra bilen som den är nu. Dricker mycket, går vatten, olja blir skit och allt!

Mvh Marcus

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 februari 2010
Jag kåpte en burk kylartätning till chevan en gång då den läckte i bakkanten på motorn. Det var nåt gojs i en blå plåtburk, såg ut lite som en konservburk. Det medlet skulle inte täta hål o sånt som en del påstås göra utan ökade bara ytspänningen på vattnet så det inte tog sig ut lika lätt, klart bättre eftersom man slipper få motorn igengeggad. Det funkade fint, motorn slutade läcka och jag kunde inte se några rester av nåt som satt sig i nånstans när jag senare renoverade den (av andra anledningar).

Edit, hittade en länk http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=45644
Senast redigerat av henke_99 (12 februari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

170 Inlägg
12 februari 2010
Finns ju ett medel som heter wunderveldt vet om det stavas så men det brukar funka bra när det är sprickor eller trasiga toppackningar

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Okej, ni vet inte något om kanel eller så? Vill helst slippa köpa saker då jag har skit dåligt med pengar (Hade jag haft bättre med det hade jag letat upp felet på riktigt istället)

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Funkar kanel bra? Hade tänkt att testa det isf!

1 915 Inlägg
12 februari 2010
Tips från Bosse bildoktor:

Krydda kylsystemet

Finmalda kryddor är bra att ha till hands när kylsystemet läcker. Vitpeppar, kanel och ingefära är de sorter jag har använt med gott resultat.
En annan tillfällig metod är att knäcka ett ägg och hälla det i kylaren, men den rekommenderas bara till bilar som snart ska skrotas eftersom det blir betydligt svårare att rensa systemet efteråt.
______________________________________________________________________________________

Om det funkar eller inte har jag ingen aning om.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Okej, vitpeppar har jag gott om så det åker i, i systemet innan jag kör till jobbet! smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 februari 2010
Att hälla i såna saker skulle jag klassa som ett stort och säkert steg mot en närstående genomgång av motorn... SKulle inte hälla i nåt sånt då det brukar ha en tendens att inte göra nån nytta och fastna där det mest är i vägen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
Men jag kommer troligtvis ändå byta motor inom en snar framtid! Måste bara råda bot på sprickan snart! Dricker för mycket och drygt att fylla på vatten hela tiden. Vet mycket väl om att det inte är något seriös eller speciellt bra lagning, men bättre än inget!

Sök