3298
Sök

740 turbo 88 ingen gnista

patrik89
12 februari 2010
Trådstartare
#1
Har hållt på och pulat med mätarhuset och tagit i och ur det fram o tillbaka ett antal ggr pga trasig hastighetsmätare.
Och nu efter senaste gången så får jag ingen gnista. Har 12+v fram till spolen. Vad kan ha hänt? Parkerade bilen sen helt plötsligt så är den stendöd efter jag har bytt Ihus.
Senast redigerat av patrik89 (18 januari 2013)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
12 februari 2010
#2
tror du har problem packe big_smile tongue.
hallgivarn? tongue

961 Inlägg
12 februari 2010
#3
satsar på hallgivarn ja å .. fick igång mätarn då ? har ett hus som kan passa

Pure DieselPower

patrik89
12 februari 2010
Trådstartare
#4
tal0n skrev:
tror du har problem packe big_smile tongue.
hallgivarn? tongue

Ovanligt att jag har problem? :smile Jag vill verkligen inte att det ska vara hallgivarn, jävla automatlåda måste ner isf, men ska mäta dom.

Jocke: har inte fått igång bilen så har inte kunnat prova =/ men ha kvar det tills jag får igång bilen smile

961 Inlägg
12 februari 2010
#5
drygt me problem , allra helst sånt skit du har nu .. jarå håller huset ja iaf smile

Pure DieselPower

patrik89
12 februari 2010
Trådstartare
#6
Hallgivarna är nog okej, brukar få ett värde på 0.9-1.0 på givarna när jag mäter men fick 0.8 på en.
Tror inte det gör nån skillnad. Sen att dom bara går sönder utan anledning tror jag inte. Menar ju, senaste gången låg kablarna och gotta sig på downpipen eftersom jag inte lyssna på jocke big_smile
Senast redigerat av patrik89 (12 februari 2010)

961 Inlägg
12 februari 2010
#7
haha ja just ja de vart ju så ändå big_smile haha .. men du , du har ju nått som sitter fast på vänster framskärm oxå , namnet har flygit ur skallen på mig nu bara därför , rätt vanligt att dom går sönder , har fått bytt någon sån som gått åt pipan .. vet inte hur man mäter upp dom eller så men de är ett relativt vanligt fel iaf ..

Pure DieselPower

140 Inlägg
12 februari 2010
#8
när man mäter tändförstärkaren/tändmodulen på vf-skärm så börjar man med att plocka bort kontaktstycket och mäter i millivolt på stift 5 i kontaktstycket som ska ligga på ungefär 100mv, när man sedan kör på starten så ska signalen ökas, på tomgång så ska den signalen ligga på ungefär 850mv, signalen ökar med varvtalet. se vad styrkan på signalen ligger på när du kör på starten och gör sedan en sådan mätning på signalkabeln på tändspolen för att se om signalen har blivit förstärkt något. ett annat roligt fel som kan ha blivit när du har bytt instrumenthus som faktis gör att du kan tappa gnista är om du har en kortslutning i varvräknaren eftersom den räknar ut varvtalet med hjälp utav samma signal som går till tändspolen. när man mäter hallgivaren så mäter ohm-mäter man mellan stift 1 och 2 och värdet kommer jag tyvärr inte ihåg men om intresse finns kan det kollas upp.

140 Inlägg
12 februari 2010
#9
angående din trasiga hastighetsmätare så måste jag bara fråga om du har kollat kablaget vid bakaxeln och desstum lyft på kontaktstycket för att se det är helt samt även hankontakterna som kommer från bakexeln och som kontaktstycket ska monteras på så dessa saker inte frätt sönder, jäkligt vanligt. sen så behöver du då inte montera ner lådan för att byta hallgivare:)

patrik89
12 februari 2010
Trådstartare
#10
Alsunna: När du skriver att man inte behöver ta ner lådan när man ska byta givare. Okej, säg mig hur exakt man ska göra när givarna sitter som gjutet i själva behållarn som dessa 2 sitter i(om man ska göra på det viset igenom att lyfta ur dom uppifrån). Och om man får för sig att försöka ta ur dom på det viset(Som jag har försökt mig på flera ggr) så resulterar det i att plasten spricker runt om man försöker greppa dem med en t.ex polygrip

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Jagvartvungen.JPG

Om du nu tog mig på orden när jag skrev att man behövde ta ner lådan, nej men man behöver montera bort den och skjuta bort den en bit.
Senast redigerat av patrik89 (12 februari 2010)

140 Inlägg
12 februari 2010
#11
vilkens otur du ska med det då, dom få jag haft problem med har man löst med wd-40, hammare och skruvmejsel.

patrik89
12 februari 2010
Trådstartare
#12
Kanske det..
Får kika på dina andra råd angående varvräknarn iallafall. Är du säker på att själva varvR har med att själva tändningen till stiften att göra?

140 Inlägg
13 februari 2010
#13
jepp för det var det jag fick åtgärda i min 945, varvräknaren använder sig utav signalen som går från tändmodulen till tändspolen för att räkna ut varvtalet. på min så hade jag en kortslutning i varvräknaren som gjorde att det aldrig blev någon riktig signalen till tändspolen.

patrik89
17 februari 2010
Trådstartare
#14
alsunna skrev:
jepp för det var det jag fick åtgärda i min 945, varvräknaren använder sig utav signalen som går från tändmodulen till tändspolen för att räkna ut varvtalet. på min så hade jag en kortslutning i varvräknaren som gjorde att det aldrig blev någon riktig signalen till tändspolen.

helt rätt, nu funkar bilen tongue

34 Inlägg
17 februari 2010
#15
Bara ett inflik,, Givaren som oftast kräver demontering av växel låda är väl ändå impuls givaren?!?!?!?
Hallgivaren sitter väl monterad med fördelaren i vissa tändsystem på dessa volvo modeller.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
18 februari 2010
#16
SORC skrev:
Bara ett inflik,, Givaren som oftast kräver demontering av växel låda är väl ändå impuls givaren?!?!?!?
Hallgivaren sitter väl monterad med fördelaren i vissa tändsystem på dessa volvo modeller.

impulsgivare och hallgivare är väl samma sak? sen stämmer det ju att på visa modeller sitter dom i fördelare och ibland i motor låda, :P bilar med b230f sitter i fördelarn iaf, och b230et och ft har väl mellan motor låda? :P

153 Inlägg
18 februari 2010
#17
patrik89 skrev:
tal0n skrev:
tror du har problem packe big_smile tongue.
hallgivarn? tongue

Ovanligt att jag har problem? :smile Jag vill verkligen inte att det ska vara hallgivarn, jävla automatlåda måste ner isf, men ska mäta dom.

Jocke: har inte fått igång bilen så har inte kunnat prova =/ men ha kvar det tills jag får igång bilen smile

Jag har bytt hallgivare på automat, de sitter juh en m6a lodrätt ner. skruva ur den å dra hallgivaren uppåt bara. du behöver inte ta bort hela fästet till givaren. Förresten testa å byt tändslutsteget som sitter på innerskärmen, dom kan bara helt plötsligt balla ur ...

Tuned By Nenne !!

patrik89
18 februari 2010
Trådstartare
#18
Tic skrev:
patrik89 skrev:
tal0n skrev:
tror du har problem packe big_smile tongue.
hallgivarn? tongue

Ovanligt att jag har problem? :smile Jag vill verkligen inte att det ska vara hallgivarn, jävla automatlåda måste ner isf, men ska mäta dom.

Jocke: har inte fått igång bilen så har inte kunnat prova =/ men ha kvar det tills jag får igång bilen smile

Jag har bytt hallgivare på automat, de sitter juh en m6a lodrätt ner. skruva ur den å dra hallgivaren uppåt bara. du behöver inte ta bort hela fästet till givaren. Förresten testa å byt tändslutsteget som sitter på innerskärmen, dom kan bara helt plötsligt balla ur ...

blir bara matt utav att läsa din kommentar. Sen är ju problemet fixat redan! Men tack endå
Senast redigerat av patrik89 (18 februari 2010)

140 Inlägg
19 februari 2010
#19
b23/0E har hallgivaren monterad i fördelaren medans alla med elektroniskt insprut har den monterad mellan motor och lådan:)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 februari 2010
#20
alsunna skrev:
b23/0E har hallgivaren monterad i fördelaren medans alla med elektroniskt insprut har den monterad mellan motor och lådan:)

där har du fel .
jag har b230f med hallgivare i fördelaren
skulle tro att det är lh2,4 som har veaxelgivare å lh2,2 å äldre sprut som har det i fördelaren

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök