2698
Sök

Fiddy problem

29 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
tjenare har fixat en halvrisig fiddy som vägrar starta. när man kickar låter det som den är på väg att starta men tillslut måste man ge upp, sen provade vi bogsera efter bil och då bluddrade den bara. vi har kollat tändstiftet och förgasarn men det värkar inte vara några problem där?
bakom luftfiltret fanns det en bricka som kan vara stäng eller öppen, vad ska den vara?
nån som har någon aning om vad det kan vara för problem?

det är en 125cc pitpro om jag inte minns helt fel!

vi har kollat munstycket och throttel nålen men inget av det vare nå fel på!
Senast redigerat av gudfader (15 februari 2010)

246 Inlägg
15 februari 2010
luckan du nämnde är choken...testa med att ställa om tändningen eller köp ny...nya finns för 495:- uppåt.
kan länka en bra sida med massor av delar och tbh till fiddy.

www.24moto.se

29 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
okej, hur ställer man om tändningen? smile
kan samtidigt fråga vilken växellådsolja som rekomenderas? smile

453 Inlägg
15 februari 2010
gudfader skrev:
okej, hur ställer man om tändningen? smile
kan samtidigt fråga vilken växellådsolja som rekomenderas? smile

tjena har med ägt en fiddy av bra märke som pitpro och att den inte startar är vanligt, ofta är det flotören som brukar hänga sig då flödar bara förgasaren. Sen det kan mycket väl vara tändplattan eller cdi boxen mkt vanligt fel. tändplattan sitter bakom svänghjulskåpan och cdin brukar sitta under tanken på ramen eller under sadeln det gjorde den på min, sen att det låter som den ska starta, dom låter väldigt ovanligt om man inte kört mkt och så, för dom är små  rackare så dom kan låta som dom ska gå i gång men är sten döda! Men sen titta elen med om du har voltmätare så se om det kommer el från tändplattan är ett tips.

Sen vilken årsmodel?

ang oljan så är det inte separat växelåda och motorolja, inte på den jag hadde och det är lika bra som pitpro och hyffsat lika dan motor, en kompis tävlade med pitpro i detta och har aldrig ett minne av att det var separat oljor. Men kör på ordentlig castrol oljor då en fiddy får då hårt och slits mkt, men gå till närmaste mc handel och säg att du har en fiddy så ger dom dig rätt olja smile

Hoppas du fick ut något av detta smile

29 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
okej om det är flotören, vart sitter den?
hur fixar jag det? smile

ska kolla cdi och tändplattan imorgon smile
kan jag köra med kontanktsprej på cdi?

jag har separata oljor till låda och motor, för det fanns 2 tömningsbultar under, en som det kom en droppe ur å växellådan har gått segt som fan.

men jag såg att alla kablar är risiga som faaan!
kan den jävlas så mkt av att det är några kablar som är dåliga?

29 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
det sak vara en 07a smile

453 Inlägg
15 februari 2010
gudfader skrev:
okej om det är flotören, vart sitter den?
hur fixar jag det? smile

ska kolla cdi och tändplattan imorgon smile
kan jag köra med kontanktsprej på cdi?

jag har separata oljor till låda och motor, för det fanns 2 tömningsbultar under, en som det kom en droppe ur å växellådan har gått segt som fan.

men jag såg att alla kablar är risiga som faaan!
kan den jävlas så mkt av att det är några kablar som är dåliga?

Flotören sitter i botten på förgasaren du får skruva av den så ser du:)

Nej tror inte dte hjälper då cdin är sluten, förutom där men sätter i sladden men alltid värt att pröva smile
OKej, han körde med nyare model kan ju ändrats.
Sen det där med sladdarna bör du kolla över då elsystemet på fiddys även bra som dåligt märke inte är något att hänga i julgranen! När jag tvättade min i bland så kunde den plöddra som fan va för kontakterna blev våta så bara fram med hårfönen så gick den fint sen när allt var tort smile men titta över elsystemet är ju inte specielt mkt el på dom så skulle något va dåligt kan man nog byta det på egen hand, elle köpa helt nytt, men vet inte vad priserna ligger på nu för tiden.

KHRacing
15 februari 2010
Du har inte separata oljor, den ena pluggen som är närmast växelspaken, är till kamkedjesträckaren - ajjabajja att röra den. den andra som är närmast fotbromsen är oljepluggen.
De flesta rekommenderar BILTEMAs olja för motorcyklar med våtkoppling, rekommenderas t.o.m på SPORTHOJ.com

29 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
när vi skruvade isär förgasarn så låg det en liten nålliknande grej i botten, den var som spetsig på ena sidan av gummi och på andra sidan var det en en fjäderliknande grej.
vi satte den på det enda stället den kunde passa, bakom nån svart plastgrej som sitter i förgasarn.
kan vi ha gjort fel?

29 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
KHRacing: ohno jag skruvade upp den yikes yikes
vart fyller jag på med olja igen?
det kom typ bara 1 droppe!

när vi började försöka bogsera den så gick det att växla, sen gick bara ettan att få i sen kan man inte växla uppåt! det tar flera år att få tillbaka friläget?
vad kan det vara för strul med växellådan då? yikes

KHRacing
15 februari 2010
har du släppt kamkedjesträckaren så kan kamkedjan ha hoppat = risk för motorras..
Synd du inte bor närmare då kunde jag fixat den te dig helt gratis.

enda stället du kan fylla på olja är på högersidan strax intill kicken.

29 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
okej lät inge vidare sad
vad ska jag göra?
ska jag stoppa in fjädern och skruva tillbaka och hoppas på det bättre eller?
har du nått tips? smile

453 Inlägg
15 februari 2010
KHRacing skrev:
har du släppt kamkedjesträckaren så kan kamkedjan ha hoppat = risk för motorras..
Synd du inte bor närmare då kunde jag fixat den te dig helt gratis.

enda stället du kan fylla på olja är på högersidan strax intill kicken.

Jag tänkte väll aldrig hört märkt sätt att det är separat.

Sen ska jag säga det pitpro har inte fott bra kretik för sina växelådor! specielt inte dom äldre från 08 och ner, min kompis har rasat ett antal stycken och han kan köra trust me! så ingen misshandel. så deras lådär är inte alld för bra.

Något att rekomendera är försök hitta en guide och skruva ner hela motorn ielefal öppna den titta växelådan och kopplingen cylindern allt.

Det är bara ett tips det fixar du nog lätt med lite mek vana på en helg smile

29 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
okej ska ut imorgon å meka lite smile
får skruva isär och kolla lite, tur det är ett tag kvar innan sommarn!smile

KHRacing
15 februari 2010
gudfader skrev:
okej lät inge vidare sad
vad ska jag göra?
ska jag stoppa in fjädern och skruva tillbaka och hoppas på det bättre eller?
har du nått tips? smile

När du lossade på kamkedjesträckarbulten,,, så ramlade en fjäder ut, inget annat ? ingen 10cm lång stång med lite hål i ?.. o satte du tillbaxs den direkt efter utan att ha försökt starta den däremellan... ?
Isf skall det inte vara någe problem.

Annars hade jag Ej försökt starta den.
www.fiddy.se finns mek-guider där som är bra.

29 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
näe det kom bara ut en fjäder smile
och jag har inte försökt starta den igen smile

Sök