2706
Sök

Vilket avgassystem för att få fram önskat ljud?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Tjena!

skulle vilja ha lite goare ljud i min bil, det är en saab 9-5 2.0t från -00.

det jag är ute efter är i princip något så man både kan få den att gå någorlunda tyst när man vill det och sen att den dånar på rätt bra när man vill det.

alltså att på låga varv kan man köra relativt tyst men sen när man kommer upp i varv och turbon kickar in så får det gärna bröla på hur mycket det vill smile

någon som har tips på vad för avgassystem jag söker? vet att på vissa bilar kan man få denna effekten av att plocka bort främre dämparen men ärligt talat så känns det lite tattigt att göra de på en såpass ny bil tongue

tack på förhand!
MVH Fredrik

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
18 februari 2010
tycker inte årsmodellen spelar ngn roll på vad man kan göra och inte.. så länge det görs ordentligt! tillverka bara en bit som du kan byta ut med eller liknande! tycker iaf jag smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

50 Inlägg
18 februari 2010
jag kör med JT på min saab 93 aero 02 och det låter som du beskriver. 3" helavägen

1 903 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
saabgripen skrev:
jag kör med JT på min saab 93 aero 02 och det låter som du beskriver. 3" helavägen

okej! alltså 3" downpipe + 3" catback-system? smile vad för katalysator? spelar det någon roll?
och kan man montera det utan att chippa eller blir det fel då eftersom mottrycket minskar? smile

MVH
Fredrik

50 Inlägg
18 februari 2010
jag har sport kat på men ska bli en racekat till sommaren. det spelar nog ingen roll vilken kat du har på. 3"dp till katen som e 3" och sen hela vägen bak är 3".

241 Inlägg
18 februari 2010
Har 3" + racekat och 1 dämpare på min 9-5 och de är ju inte knäpp tyst när man ligger i 120 på motorvägen.. Men de får man vänja sig vid bara.

Sätter du på en till dämpare kommer du nog få det som du vill..
Senast redigerat av Calleklutt (18 februari 2010)

1 903 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
okej tack så mycket. kan säga att för mig personligen får det gärna dåna hur mycket det vill. men man vill ju gärna kunna köra inom ett bostadsområde på natten utan att väcka hela kvarteret tongue
är lite inne på 3" halvsats från JT med en dämpare. men gör det stor skillnad på ljudet om man bara kör med denna halvsatsen jämfört med om man har 3" helsats med sportkat?

eftersom jag inte ska trimma i nuläget så känns det bättre att börja med halvsats och sen kanske komplettera med 3" downpipe och annan katt när det blir dags smile

MVH Fredrik

Sök