2757
Sök

Dumpventil för saab 9-5. specialdump för just tronic7?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#1
tjena!

suttit och läst en hel del trådar ikv som handlar om dumpventiler till saab 9-5. alltså tronic7 med luftmassemätare och den svarta tändkasseten. alla svar som jag läst säger att det är helt fel med öppen dumpventil på dessa motorer.
men sen gick en polare till mig och köpte en öppen dumpventil till sin 9-5a och det funkar prima enligt honom, jag hade svårt att tro på detta så tog en titt på speedparts för att se vad de var för någon ventil.

det visade sig vara en ventil som speedparts marknadsför som "avlastningsventil för saab tronic7"

på denna länken kan ni se vilken jag menar: http://www.speedparts.se/index.html?/sh … port.shtml

artikelnummret är: D1560

det jag funderar över är vad det är som är så speciellt med denna ventil eftersom den verkar fungera bra till tronic7 till skillnad från alla andra öppna ventiler?
finns det någon som har just en sånhär ventil och kan förklara? smile

MVH
Fredrik


Xenoholic
2 559 Inlägg
18 februari 2010
#2
Det är väl en sk Hybrid-dump. Dvs den är både atmosfärisk o återcirkulerande.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#3
okej, det var de jag trodde. alltså är det bara "halv-fel" som någon skrev i en annan tråd.
är det skadligt att köra med en sån dump? eftersom blandningen blir fel under en väldigt kort stund när du växlar?

MVH


BMW fantast
1 172 Inlägg
18 februari 2010
#4
hade en sån på min 93 aero. motorlampan lös. sålde den till en kille med en 95 aero och han hade inget problem med den... som aerocombi säger så är det en hybrid. den börjar med att atercirkulera, och senare släppa den sista skvätten rakt ut...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Mr.Mister
37 Inlägg
21 februari 2010
#5
Anledningen till att du inte kan ha dump-ventil är att lmm mäter att de inte finns nån luft i systemet.
Därmed får du felkod, tror även att motorn har lätt att dö när man kopplar ur?



Sök