tjo!
skall nu börja renovera min honda crx, detta kommer bli en "Live" tråd så ska försöka uppdatera så mkt och snabbt jag kan efter att det har blivit gjort!
Mitt mål med detta projekt är att sandblästra alla stag och bärarmar, sedan grunda och måla /byta bussningar och fixa coilovers, detta kommer då vara "MITT" projekt, medans allmek på åland fixar motorn
hittar väl antagligen på en hel del till som jag ej har skrivit men det får vi se med tiden,
tycker om att lära mej, att hitta på nya saker och att använda min kreativitet en hel del
Kaross:
coilovers
bussningar
renovera bromsar
sandblästra alla metallstag
grunda och måla allting som blivit sandblästrat
färger så tänker jag... D2 coilovers är ju svarta/metallic lila så, en blandning av svart och metallic lila detaljer skulle nog vara riktigt snyggt
och metallic lila bromsok såklart!
Färg på bilen är Super sonic blue
Motor:
Turbo konvertering av sugmotorn
1.6L doch D16Z5
lågkomp kolvar
turbokit
spridare
soppa pump
insprut syst (Elektrik boxen)
hårdare koppling
arbeten som kommer utföras av allmek är:
fräsning i blocket så att stakarna får plats
hona cylindrarna för kolvarna
renovera och göra toppen i skick för turbomotorn
byta lager i maskinen (för kraftigare saker)
och sedan bygga på allting efterhand, (kolvar,turbokit,pridare och hela faderittan ska på så det bara är att hänga i motorn sen)
såg detta som det lättaste alternativet just pga att jag är begränsad till ett 16 kvadratmeters kallgarage
och jag känner att jag redan håller på fryser fingrarna av mej bara genom att plocka isär för att byta stötar/bussningar 15- grader är inte att leka med när det handlar om kall metall
Så följ med och se vart det leder
lite bilder såhär långt iaf
då var det igång, ska som sagt ta upp allting och alla metall stag skall skickas på sandblästring för att få det så fint som möjligt, (bromsoken skall också sandblästras och målas)nu börjar det se kalt ut väntar på 12 kants hylsor så att jag kan skruva bort bromsrören som sitter fast i stötdämparenfick hem lite godis (bussningarna) som skall på så nu är det bara att pressa ur dom gamla och vänta på tid för sandblästring, så fixar jag grundningen och målningen själv sen ser ut som dom varit med ett tag.. sådär, nu är alla bussningar urpressade på högersida av bilen fram och bak så tack för lånet av maskinen (chips ab) (bilden visar bara 2 av alla delar) är nu i ivrig väntan på coilovers som är på kommande (troligtvis nästa vecka) och resten av bussningarna som trailing arm bussningen och några till som måste beställas skilt, repareringskitt för alla 4 bromsok kommer även på samma beställning hoppas jag
så just nu så måste jag helt enkelt bara planera mina senare steg, vilket kommer bli: skicka allting på sandblästring, medans det är där så byter jag bussningar på växelspaken(staget som går till motorn) och ska vinkelslipa upp en bricka som oturligtvis föll ner i karossen, (Bilder på mitt bökande kommer)
sålänge får ni ha det bra och hoppas ni följer min resa till att få en grymt stadig bil med mycket drag i,
bara att fråga om ni undrar något
inte säkert att jag alltid har svaren ni söker men det går absolut att ta reda på! då blir även jag och ni klokare
så /w! och släng in kommentarer/tips! grymt med flera ideér och tankar,
här har ni även lite bilder på hur det såg ut före jag änns började stor bild på hela bilen så ni ser en helheltförejust nu