Elda skrev:
Og900 har inte världens bästa lådor, nej. Men det som rasar lådorna är inte herrejösses effekt utan kassa förare (missade växlingar osv) finns några relativt billiga knep med stålväfelförare annat spakställ osv som minskar risken för en felaktig växling och därigenom lådras. Finns folk som kör med 250 hp i og900 med org låda utan problem
http://www.garaget.org/?car=60041"Transmissionen är än så länge en original 5-växlad låda. Dock något uppstyvad med CNC-fräst diffhuslock i alumec och stålhylsor runt drivklockorna. Sitter även ett stumt stållänkage samt en spacialgjord spak."
315 hk, i en bil på 1000 kilo~ så är det ganska mkt
Du ska ha en T16 om du ska ha en 900a, eller en 900s (lättryckare) 230-250 pollar är inga problem o trycka ur med 2.1ans topp insug en lagom stor kina intercooler, spridare från en ng900 2.0T soppachip till det 3" och lite värre turbo, totalkostnad under 10 papp för 50-100 hästar tkr iaf jag e prisvärt
EDIT: en liten räknekalkyl på ett beprövat och hållbart motorkoncept
2.1insug - 700-1000 kr
2.1 topp - 500-1000 kr
4x röda "431:or" (spridare) - 500 kr
anpassat soppachip till dessa - 1000 kr
turbo, ja här finns det mkt val. men från 1-5000 kr
3" hela vägen inklusive "batteriböjj" - 4-5000 kr
kina intercooler - 1000-1300 kr
APC/trionic system (apc styr enbart laddtryck med spikkänslighet, trionic är bättre men krångligare att installera) 1000-2000 kr
totalt runt 10 papp