2878
Sök

"Köpråd" Banbil Saab 900/9000

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har haft lite små funderingar på att bygga en banbil att köra lite på bana med pappa. Framhjulsdrivet och Saab är givet.

Men nu till frågan, prisklassen för en rimlig bil är ju ungefär 900NG eller 9000.
Men vilken hade ni satsat på?

9000 är lite mer tilltalande med sin 2.3t än 900:ans 2.0t men även den har ju potential!
Sedan har jag för mig (rätta mig om jag har fel) så är 900:ans chassie från Opel och framvagnen är inte särskilt stabil. Dock uppdaterades den 97?!

Aja skriv vad ni tycker och varför. Annat märke är inte mening och nämna wink

Mvh

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

500 Inlägg
19 februari 2010
#2
Först och främst, vad menar du med banbil? Bil som är gatregistrerad och som körs på bana ibland eller ren räser med vagnsbok?
Som ren banräser är ng900/og9-3 bättre med tanke på vikten om man fixar till väghållningen.
2,3T går ju att ordna i ng900 också med 2,3ans vev, stakar och kolvar.


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#3
Nocturnal skrev:
Först och främst, vad menar du med banbil? Bil som är gatregistrerad och som körs på bana ibland eller ren räser med vagnsbok?
Som ren banräser är ng900/og9-3 bättre med tanke på vikten om man fixar till väghållningen.
2,3T går ju att ordna i ng900 också med 2,3ans vev, stakar och kolvar.
Reggad eller inte. Ingen aning. Projektet kommer förmodligen komma nästa år, eller till och med nästa igen.
Var bara sugen på att veta.
Jo fast, kommer nog använda blocket som sitter orginal i bilen om det är i fint skick.

Jo sant om vikten!

Tackar för ditt svar!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

500 Inlägg
19 februari 2010
#4
Blocket behöver du inte byta ut. Det är samma i ng900 som i 9000 (förutom b206 som endast fanns i 2,0i ng900 -94), det är innehållet som skiljer.


"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 februari 2010
#5
Väghållningen i 9000 är inte heller mkt att hurra för original, så om jag håller med Nocturnal; kör på 900/9-3 pga vikten du sparar, och om man bygger banbil så har det ju en tendens att bytas lite mer än bara fjädrar etc, tror att du kommer sukta efter mer och mer och det leder till att byta framvagnen helt och hållet eller uppgradera den radikalt =P

Annars kan jag rekommendera Mazda Miata eller en BMW E30. Miatorna är så billiga
/enkla att bygga om(de är i princip ban-lättade från fabrik, väger inget samt har bra balans och RWD) till banbil.

Men om du kör på Saab så tror jag mer på 900, fast med kraftigt moddad fram/bakvagn. Finns ju någon som bygger banbil på 9000 här på garaget, är det Jonte månne? Han vet nog en sak eller två eller massvis.

"When innovation meets passion!"

"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 februari 2010
#6
Elda skrev:
jag skulle köra på og900, lättare än NG och bra mkt skönare väghållning. Dock går det ju inte supertrimma, men finns bra med bromsar osv som gör og900 till en riktigt bra banräcer. Dessutom kan du få en fin för 10 papp vilket är bra mkt billiare än ng900/9000
Absolut, en OG900 är nog bättre, finns väl med rätt ok lådor också om jag inte är helt ute och cyklar? Jämfört mot 9000/NG900 dvs? Hursom, OG900 är ballare, lättare, billigar. Det är väl motor som saknas, men man behöver inte mkt effekt för att åka bana, det räcker med 200 eller tillochmed 150 friska hästar.

"When innovation meets passion!"

500 Inlägg
19 februari 2010
#7
Elda skrev:
jag skulle köra på og900, lättare än NG och bra mkt skönare väghållning. Dock går det ju inte supertrimma, men finns bra med bromsar osv som gör og900 till en riktigt bra banräcer. Dessutom kan du få en fin för 10 papp vilket är bra mkt billiare än ng900/9000
Helt klart vettigt billigare alternativ. Man måste modifiera en ng900 en del för att få samma väghållning som en original og900 men har man lite budget vinner ju ändå ng900. En og klarar ju knappt originaleffekten med växellådan medan ng har några olika alternativ såsom opels f28-låda och även quaifes drevsatser om man vill ha massor med mos.
Det har börjat komma en hel del eftermarknadsprylar till ng900/og9-3 nu faktiskt.


jorgen72
19 februari 2010
#8
Driftkungen skrev:
Hejsan!

Har haft lite små funderingar på att bygga en banbil att köra lite på bana med pappa. Framhjulsdrivet och Saab är givet.

Men nu till frågan, prisklassen för en rimlig bil är ju ungefär 900NG eller 9000.
Men vilken hade ni satsat på?

9000 är lite mer tilltalande med sin 2.3t än 900:ans 2.0t men även den har ju potential!
Sedan har jag för mig (rätta mig om jag har fel) så är 900:ans chassie från Opel och framvagnen är inte särskilt stabil. Dock uppdaterades den 97?!

Aja skriv vad ni tycker och varför. Annat märke är inte mening och nämna wink

Mvh
Lillebrossans crille900t här på gorg 900 96 gick bättre än en 9000 med 2.3t men jag hadde gjort som elda skrev o satsat på en 900og
Senast redigerat av jorgen72 (19 februari 2010)

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#9
Tackar för alla svaren.

Men tips på Og900 motor utförande? Finns väll både T8 vars jag har hör insprut inte är mycket och hurra över? Sedan T16.

Men lådorna i båda är väll ingen vidare heller som tidigare nämnt.

För ju billigare desto bättre!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 februari 2010
#10
T16 är ju 8 fler ventiler än T8 så det skulle jag satsat på iaf =P Sen är säkert en T16 dyrare etc. etc. men tror det är värt att ha den motorn i från start, istället för att byta till en sådan senare. Kan dock inte yttra mig så mkt mer om OG900 och äldre maskinerier. Växellåda vet jag inte heller hur det är men har fan för mig att det ska finnas någon vettig till de äldre saabarna(OG900/99/eller vad det kan vara)? Anyone?

"When innovation meets passion!"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 februari 2010
#11
Hade också lagt rösten på en og900, billigare och (i orginalutförande, när man börjar pilla kan allt hända) bra mycket bättre än den nyare 900an.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#12
Elda skrev:
Og900 har inte världens bästa lådor, nej. Men det som rasar lådorna är inte herrejösses effekt utan kassa förare (missade växlingar osv) finns några relativt billiga knep med stålväfelförare annat spakställ osv som minskar risken för en felaktig växling och därigenom lådras. Finns folk som kör med 250 hp i og900 med org låda utan problem

http://www.garaget.org/?car=60041

"Transmissionen är än så länge en original 5-växlad låda. Dock något uppstyvad med CNC-fräst diffhuslock i alumec och stålhylsor runt drivklockorna. Sitter även ett stumt stållänkage samt en spacialgjord spak."

315 hk, i en bil på 1000 kilo~ så är det ganska mkt big_smile

Du ska ha en T16 om du ska ha en 900a, eller en 900s (lättryckare) 230-250 pollar är inga problem o trycka ur med 2.1ans topp insug en lagom stor kina intercooler, spridare från en ng900 2.0T soppachip till det 3" och lite värre turbo, totalkostnad under 10 papp för 50-100 hästar tkr iaf jag e prisvärt smile



EDIT: en liten räknekalkyl på ett beprövat och hållbart motorkoncept

2.1insug - 700-1000 kr
2.1 topp - 500-1000 kr
4x röda "431:or" (spridare) - 500 kr
anpassat soppachip till dessa - 1000 kr
turbo, ja här finns det mkt val. men från 1-5000 kr
3" hela vägen inklusive "batteriböjj" - 4-5000 kr
kina intercooler - 1000-1300 kr
APC/trionic system (apc styr enbart laddtryck med spikkänslighet, trionic är bättre men krångligare att installera) 1000-2000 kr

totalt runt 10 papp smile
Tackar! Riktigt intressant! Pm:ar nog frågor till dig smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Smålänning
7 882 Inlägg
20 februari 2010
#13
Skulle säga OG900 jag också, helt klart.

Lättare än NG900, och betydligt bättre väghållning original...

Då en 900, med setupen som Elda skrev, Motorerna är redan från början förbannade, så det behövs inte mycket trim för att få en bra presterande motor... Och en motor som presterar bra och är körbar är snabbare än en med många okörbara hästar.

Effekt är ju inte allt vid bankörning, En 4 växlad kokillåda, eller för den delen en 5-växlad standardlåda med bättre diffhuslock och länkage håller ledigt för 250-300 hk om du kan köra ordentligt, och med diffbroms upp till 350 hk ca.

Och skulle du rasa lådan på en sån går det snabbt och lätt att byta.

på med större bromsar, och ett väghållningskitt + plastbussningar, så har du en grym racebil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

RELEASE ME!!
188 Inlägg
20 februari 2010
#14
og900!!!

release Me!!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#15
Okej tackar!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 februari 2010
#16
Varför inte en 99 med T16 motor? wink Annars kan man ju hitta en och en annan 9000 Aero för hyfsat rimliga pengar.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#17
IceEyes skrev:
Varför inte en 99 med T16 motor? wink Annars kan man ju hitta en och en annan 9000 Aero för hyfsat rimliga pengar.
Jo hittade just en 99 med T16 motor på blocket tongue. Mjo, kollade lite. Var max 5 T16 för en billig päng på blocket om äns de!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#18
Elda skrev:
Driftkungen skrev:
IceEyes skrev:
Varför inte en 99 med T16 motor? wink Annars kan man ju hitta en och en annan 9000 Aero för hyfsat rimliga pengar.
Jo hittade just en 99 med T16 motor på blocket tongue. Mjo, kollade lite. Var max 5 T16 för en billig päng på blocket om äns de!
Som sagt, 900s som är lättryckare finns det fler av och billigare försäkring på dessa med smile
Jaså? Letar jag på fel ställe om jag kollar blocket då? wink

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#19
Okej tackar! Ja får väll ta och göra det smile.

Men har funderat på att prioritera på att ta 18års bilen först. Sedan att köpa en en 900OG efter.
Men fårse hur jag gör smile Någon gång kommer det!

Hittade denna: http://www.youtube.com/watch?v=AONrTafXKH0
Blev ju inte direkt mindre sugen även ifall det är en 99:a

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 468 Inlägg
20 februari 2010
#20
varför köpa en saab o trimma den därefter när man kan ibland hitta en saab som redan e trimmad för lite billigare pengar i slutet? att trimma kostar. att modifiera kostar inte lika mycket!



Sök