Hej jag har en saab 9000 cse (A50)-97... Vill trimma upp bilen ännu mera till ca 300 kusar, Men då kommer detta kända problem växellådan! Jag undrar nu om det finns någon växellåda från något annat bilmärke som pallar dem krafterna som skulle passa i en 9000 som jag har!?!?/pierre
Om man inte vill lägga väldigt mycket pengar på en riktig race uppsättning, så är nog det ända som gäller att vänta tills bilen rullar innan man gasar på.. Rivstarter o börnisar är inte kompisar med standard saab växellådor.. Har själv fått byta engång och det får jag troligtvis göra igen..
Antingen så kör man som folk eller så uppgraderar man lådan. Du kommer rätt långt på bara en riktigt diffbroms. Annars så finns det helt nya drevsatser.
Sen går det att montera F40 lådan eller opels F28 ifrån calibran. Dock är det en hel del pill.
Jag lånar tråden lite, jag hade tänkt riva ut drivlinan på min 9000 i och med att kopplingen har sagt upp sig. Eftersom synkarna i lådan är slut så tänkte jag ge mig på att renovera själv eller köpa bättre beg låda då tanken slog mig: F40 låda.
Så, någon som givit sig på det eller har mer kunskap i ämnet än mig?
Är det någon som har koll på om F40 passar rakt på 9000 motorn bortsett ifrån vinkeln?
Jag har nu läst på i ämnet och det skall tydligen vara rätt mycket pill, har du inga jätteambitioner så är det nog bäst att lägga ned den tanken dessvärre
Jag vet hur det skall gå till så ja det är väl lite pill men frågan är om Sprängkåpan passar mot motorn eller om jag måste såga sönder den gamla låda för att använde de infästningarna