3451
Sök

Saab 9-5 Aero ljuduppgradering AS Premium till AS3 Prestige

Bilförsäljare
77 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Hej!
Har länge letat runt efter information om detta, men ej funnit något. Lås gärna denna tråd ifall det redan finns en tråd om detta.

Har funderat på att byta in någon av mina Peugeoter mot en Saab 9-5 Aero -03 Sedan, denna bil har ett AS2 Premium sound-system, men jag vill helst uppgradera detta till ett AS3 Prestige sound-system. Som jag förstått det skiljer sig exakt allt förutom huvudenheten samt kablaget till förstärkare och högtalare mellan dessa två system.

Hittade information om att högtalarna i AS2 respektive AS3-systemet skiljer sig i storlek. Måste man alltså modifiera storleken på högtalarhålen i dörrsidorna för att AS3-högtalarna (som är mindre iaf i bakdörrarna) skall passa?hmm

Kostar hela denna ljuduppgradering mer än det smakar?sad

Tacksam för alla svar och kommentarer!smile

MVH David
Senast redigerat av Dawk (20 februari 2010)

16 197 Inlägg
20 februari 2010
Dawk skrev:
Hej!
Har länge letat runt efter information om detta, men ej funnit något. Lås gärna denna tråd ifall det redan finns en tråd om detta.

Har funderat på att byta in någon av mina Peugeoter mot en Saab 9-5 Aero -03, denna bil har ett AS2 Premium sound-system, men jag vill helst uppgradera detta till ett AS3 Prestige sound-system. Som jag förstått det skiljer sig exakt allt förutom huvudenheten samt kablaget till förstärkare och högtalare mellan dessa två system.

Hittade information om att högtalarna i AS2 respektive AS3-systemet skiljer sig i storlek. Måste man alltså modifiera storleken på högtalarhålen i dörrsidorna för att AS3-högtalarna (som är mindre iaf i bakdörrarna) skall passa?hmm

MVH David

ska du köpa saabs orginalsystem så kostar de MASSOR.. inte värt de enligt mig..

lägg hellre pengarna på ett eftermarknadssystem smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
20 februari 2010
Har för mej att högtalarna skiljer mellan AS2 och AS3 oxå.
I övrigt håller jag med AE. Det är inte värt pengarna att byta från AS2 till AS3.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 februari 2010
Dawk skrev:
Hej!

Har funderat på att byta in någon av mina Peugeoter mot en Saab 9-5 Aero -03, denna bil har ett AS2 Premium sound-system, men jag vill helst uppgradera detta till ett AS3 Prestige sound-system. Som jag förstått det skiljer sig exakt allt förutom huvudenheten samt kablaget till förstärkare och högtalare mellan dessa två system.

MVH David

Läs här: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#notice
MYCKET bra info om Saab ljudsystem och vad som skilljer.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

6 851 Inlägg
20 februari 2010
Du ska inte behöva modda hålen. Det ska passa rakt i där ditt nuvarande sitter.

Oturen själv
593 Inlägg
20 februari 2010
Man byter inte från orginal till orginal. så är det bara.

Brum

Bilförsäljare
77 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Tack för svar!smile

Kollade på http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#notice tidigare, men hittade ingen information om ifall man måste modifiera högtalarhålen. Tänkte införskaffa mig ett begagnat AS3-system via en bildemonterare, så jättedyrt blir det inte. Måste man modifiera högtalarhålen kommer det däremot ta en hel del tid:/

TT-Avant, är du säker på att högtalarhålen inte måste modifieras? Det skiljer väl i storlek mellan AS2 och AS3 högtalarna, (särskilt högtalarna i bakdörrarna) iaf enligt den informationen jag hittat på nätet:/

16 197 Inlägg
20 februari 2010
om du ändå ska ge dig på att riva halva bilen så varför inte byta till nåt eftermarknads som e mycke bätre??

6 851 Inlägg
20 februari 2010
jo, men det som skiljer är ju  att AS3 har mindre högtalare i bakdörren.

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 februari 2010
vill väl antagligen att det ska vara så "orginal" som möjligt

7 274 Inlägg
20 februari 2010
Varför inte bara byta ut mot eftermarknadsprylar istället?
Det kommer garanterat att låta bättre för samma pengar.

Hålen lär inte behöva moddas, möjligtvis om ev. hållare kan skilja sig lite grann.

Bilförsäljare
77 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
jo, men det som skiljer är ju  att AS3 har mindre högtalare i bakdörren.

Måste man inte modifiera storleken på hålen då?smile
Senast redigerat av Dawk (20 februari 2010)

6 851 Inlägg
20 februari 2010
kanske behöver göra en baffel för att högtalaren inte ska trill in i dörren ;P
Men du behöver ju inte göra hålet större iaf.

Men jag ycker nog ändå att ska man bytaa från AS2 till ågot annat, så väljer man eftermarknads.
Senast redigerat av TT-Avant (20 februari 2010)

16 197 Inlägg
20 februari 2010
Dawk skrev:
TT-Avant skrev:

Okej:) Hittade ett företag på internet som säljer färdigskurna bafflar, men dessa kanske man kan göra själv, beror ju förstås lite på hur händig man är också:P

Anledningen till att jag vill ha ett AS3-system och inte något annat är för att jag vill behålla bilen så original som möjligt (iaf utseendemässigt interiört). Dessutom hittade jag en bildemonterare som säljer ett komplett AS3-system förutom bashögtalare för hatthyllan för en vettig peng:)

jo men de flesta firmor som säljer bilstereoprylar säljer även adaptrar som passar i dörrarna.

INGET kommer att synas eftersom alla högtalare sitter innanför dörrpanelerna å gallerna på panalen. (dock skulle ja inte röra centern som sitter i panalen för de kan bli strul då)

Bilförsäljare
77 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:

Men jag ycker nog ändå att ska man bytaa från AS2 till ågot annat, så väljer man eftermarknads.

Okej:) Hittade ett företag på internet som säljer färdiga bafflar, men dessa kanske man kan göra själv, beror ju förstås lite på hur händig man är och hur mycket tid man är villig att lägga ner:P

Anledningen till att jag vill ha ett AS3-system är för att jag vill behålla bilen så original som möjligt. Dessutom hittade jag en bildemonterare som säljer ett komplett AS3-system förutom bashögtalare för hatthyllan för en vettig peng:)

6 851 Inlägg
20 februari 2010
Att behålla bilen så orginal som möjligt till utseendet kan man göra, även om man installera eftermarknads högtalare och steg.

Bilförsäljare
77 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Att behålla bilen så orginal som möjligt till utseendet kan man göra, även om man installera eftermarknads högtalare och steg.

Det är sant, men det gäller att få allting att passa och låta bra ihop också:) Därför tänkte jag att det skulle vara bra och lätt med ett originalsystem från SAAB. Men som sagt, det finns ju bättre grejer också för liknande pengar. För och nackdelar med allt:)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 februari 2010
Dawk skrev:
TT-Avant skrev:

Det är sant, men det gäller att få allting att passa och låta bra ihop också:) Därför tänkte jag att det skulle vara bra och lätt med ett originalsystem från SAAB. Men som sagt, det finns ju bättre grejer också för liknande pengar. För och nackdelar med allt:)

Det var ett jäkla tjatande om att stoppa i eftermarknadsgrejjor iställer för original. Tycker faktisk originalprylarna i 9-5´an låter rätt okej med tanke på vad som sitter där, iaf. sedanen som har lite större basar än kombin i AS3 systemet. AS3 bakhögtalarna passar utan mods i AS2 hålen om du plockar från en donatorbil med AS3. Ingenting i själva dörren skilljer mellan dessa två ljudsystem annat än högtalarens storlek. Sen visst, det är inga som helst probs att montera tex. JBL´s GTO 2ohm element överallt i Saaben under originalgallerna som passar ihop med originalförstärkaren. Vinsten är väl främst fram att ljudet lyfter men om det är så stor skillnad jämfört med HK´s grejjor i AS3 systemet vette katten. Tycker det ser så jävla beige ut när man rycker ut en efter övrig i instrumenteringen anpassad spelare och trycker dit en eftermarknads-hu oavsett prislapp.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Bilförsäljare
77 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
Dawk skrev:
TT-Avant skrev:

Det var ett jäkla tjatande om att stoppa i eftermarknadsgrejjor iställer för original. Tycker faktisk originalprylarna i 9-5´an låter rätt okej med tanke på vad som sitter där, iaf. sedanen som har lite större basar än kombin i AS3 systemet. AS3 bakhögtalarna passar utan mods i AS2 hålen om du plockar från en donatorbil med AS3. Ingenting i själva dörren skilljer mellan dessa två ljudsystem annat än högtalarens storlek. Sen visst, det är inga som helst probs att montera tex. JBL´s GTO 2ohm element överallt i Saaben under originalgallerna som passar ihop med originalförstärkaren. Vinsten är väl främst fram att ljudet lyfter men om det är så stor skillnad jämfört med HK´s grejjor i AS3 systemet vette katten. Tycker det ser så jävla beige ut när man rycker ut en efter övrig i instrumenteringen anpassad spelare och trycker dit en eftermarknads-hu oavsett prislapp.

Vill helst ha SAABs huvudenhet kvar, blir mycket snyggare och mer enhetligt med övriga bilen. Om man då skall montera ett eftermarknadsslutsteg till en originalenhet kan det bli stora bekymmer med att få en klar och fin ljudbild eftersom det inte finns någon lågnivåutgång på originalstereon. Visst går det att använda en lågnivåadapter till ett eftermarknadssteg som i sin tur driver eftermarknadshögtalarna, men detta ger inte rättvist ljud jämtemot en original-huvudenhet som driver ett original-steg som i sin tur driver originalhögtalare. Visst, man kan säkert använda AS3-steget och därefter koppla eftermarknadshögtalare till det och därigenom behålla original-huvudenheten. Men frågan är om man får det ljud som ett original AS3-system kan erbjuda, eftersom AS3-högtalarna H/K är avsedda att spelas med ett AS3 H/K steg som i sin tur är avsett att drivas av en SAAB original-huvudenhet:/
Om man behåller huvudenhet, steg och högtalare så original som möjligt slipper man ju dessutom en hel del kabeldragning. Tror faktiskt att man kan behålla nuvarande kablar som redan är dragna trots att man skall installera ett större ljudsystem, just tack vare att det är ett originalsystem som skall monteras:D
Är dock inte helt säker på detta, men jag har hört från några olika källor att det skall vara så. Någon som vet mer om just kabeldragningen vid en uppgradering till ett bättre originalsystem?smile

16 197 Inlägg
21 februari 2010
hotrodder skrev:
Dawk skrev:
TT-Avant skrev:

saabs orginalsystem låter inte bra.  inte me tanke på va de kostar.

Sök