3035
Sök

Trimmning till Nissan Primera GT P10 2.0l (SR20DE)

676 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#1
håller på att lägga upp en plan för min framtida primera. i stort sett allt är klart förutom trimmet... jag är inte speciellt hemma på trim så jag vet inte riktigt vad jag ska köpa...

då frågar jag er proffs här på garaget om vad jag ska köpa för trim? bilen ligger på 150hk org, och vill gärna ha upp den i ca 250-300hk. om det är möjligt utan överladd.

vet ni vad jag ska köpa så skriv gärna vad t.ex kamaxeln heter EXAKT och om ni orkar så får ni gärna slänga upp en länk på var man kan få tag på den.

inga budget varor utan det ska vara riktiga kvalitetsvaror.

ni får gärna lägga upp en lista på i vilken ordning jag skall trimma bilen. t.ex:
1: ny kam
2: nya spridare
3: ny ECU

osv osv osv.

TACK PÅ FÖRHAND
MVH Krille


Vw trimmare
2 995 Inlägg
30 maj 2006
#2
självklart går det trimma en sugmotor till 300hp....men det kostar.

Har du 8v eller 16v? behöver lite mer info.
Senast redigerat av MeloveGolf (30 maj 2006)


5 710 Inlägg
30 maj 2006
#3
Oj.....300 sughästar....blir STCC klass på den motorn=du bör ha en SAFTIG budget.
Vi snackar mycket specialgrejjer och en gissning att det inte räcker med några hundra tusen....

Det är inte så att du satt dina mål lite väl högt?

MVH Jonas
..............

676 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#4
16v. okey, hade läst på nissanforu.se om att man kunde trimma upp en SR20DE till runt en 260-270hk för runt 60.000kr. har väll läst fel då kanske smile

då ändrar jag mig lite då, säg runt en 200-250hk.

eller de ni tipsar? är inte ute efter en mega delux primera som piskar alla på strippen. utan jag vill ha en primera med otroligt gött ljud och lite pulver under huven. men efter vad ni sagt om 300hk så sänker jag ribban lite tongue


154 Inlägg
30 maj 2006
#5
Du som verkar veta lite om primera gt.....hur vet man om det är en p10 eller p11?
Vad har jag? Är det en p11?

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

4 Inlägg
30 maj 2006
#6
Foffis skrev:
16v. okey, hade läst på nissanforu.se om att man kunde trimma upp en SR20DE till runt en 260-270hk för runt 60.000kr. har väll läst fel då kanske smile

då ändrar jag mig lite då, säg runt en 200-250hk.

eller de ni tipsar? är inte ute efter en mega delux primera som piskar alla på strippen. utan jag vill ha en primera med otroligt gött ljud och lite pulver under huven. men efter vad ni sagt om 300hk så sänker jag ribban lite tongue
föresten,  ang bensinskatteuppror tongue

Du tror de kommer bli billigare att åka med den där motorn? med sylvassa kammar som inte går under halvgas och 5000rpm?

MVH Erik.

676 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#7
Ullberg skrev:
Du som verkar veta lite om primera gt.....hur vet man om det är en p10 eller p11?
Vad har jag? Är det en p11?
du har en P11 tror jag, finns även P11-144 oxå men jag vet inte riktigt hurd en ser ut. men du har iaf en P11. P10 ser mer ut som en lite rundad Peugeot 405 Mi16.


angående bensinskatteupproret så vet jag att ska man ha pulver så kostar de att åka tongue men de skadar ju inte att sänka bensinpriset ändå, allehur? wink


154 Inlägg
30 maj 2006
#8
Foffis skrev:
Ullberg skrev:
Du som verkar veta lite om primera gt.....hur vet man om det är en p10 eller p11?
Vad har jag? Är det en p11?
du har en P11 tror jag, finns även P11-144 oxå men jag vet inte riktigt hurd en ser ut. men du har iaf en P11. P10 ser mer ut som en lite rundad Peugeot 405 Mi16.


angående bensinskatteupproret så vet jag att ska man ha pulver så kostar de att åka tongue men de skadar ju inte att sänka bensinpriset ändå, allehur? wink
Tackar!! smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

676 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
#9
men vad kan ni rekomendera för grejjer?


Snorgubbe
79 Inlägg
31 maj 2006
#10
Synd att du inte är intresserad av överladdning, då har du ju Sunny GTi-R o 200sx-s14(SR20DET) att plocka över prylar ifrån. Med chippad org.box från SR20DET och sug motorns topp+kammar borde det hamna på ca.250-270hk beroende på mappning.

2nd place=First loser

Vw trimmare
2 995 Inlägg
31 maj 2006
#11
Foffis skrev:
men vad kan ni rekomendera för grejjer?
Porta/Plana
Vassare kammar
Störreventiler
Bättre insug (Med allt omkring soppa tillförsel spridare osv)
Lätta motorn med lättat svänghjul&Kamdrev
Dubbla ventil fjädrar + ökat varvstopp
Piggyback - eller annan typ av ecu modd så du kan "Mappa eller chippa"
Bättre grenrör typ extraktor
Bättre tändsystem
Borra blocket + andra kolvar&stakar om du vill vara säker på att det håller

Finns hur mycket som helst å göra frågan är vad man har råd med samt att det blir dyrt
om det ska hålla ordentiligt.


676 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
#12
MeloveGolf skrev:
Foffis skrev:
men vad kan ni rekomendera för grejjer?
Porta/Plana
Vassare kammar
Störreventiler
Bättre insug (Med allt omkring soppa tillförsel spridare osv)
Lätta motorn med lättat svänghjul&Kamdrev
Dubbla ventil fjädrar + ökat varvstopp
Piggyback - eller annan typ av ecu modd så du kan "Mappa eller chippa"
Bättre grenrör typ extraktor
Bättre tändsystem
Borra blocket + andra kolvar&stakar om du vill vara säker på att det håller

Finns hur mycket som helst å göra frågan är vad man har råd med samt att det blir dyrt
om det ska hålla ordentiligt.
tack!! jo, pengarna var de ju... jag är inte gjord av pengar men kommer göra vad jag kan smile nu vet man lite mer va man kan göra under huven...


Born Looser: mjo, asså... ska jag ha överladd så ska den omreggas och jag vet inte hur mycke pengar de kostar? va tror ni? tror inte försäkringsbolaget blir så glada om dom hittar en turbo under min huv när jag smällt med någon tongue


Vw trimmare
2 995 Inlägg
1 juni 2006
#13
Foffis skrev:
MeloveGolf skrev:
Foffis skrev:
men vad kan ni rekomendera för grejjer?
Porta/Plana
Vassare kammar
Störreventiler
Bättre insug (Med allt omkring soppa tillförsel spridare osv)
Lätta motorn med lättat svänghjul&Kamdrev
Dubbla ventil fjädrar + ökat varvstopp
Piggyback - eller annan typ av ecu modd så du kan "Mappa eller chippa"
Bättre grenrör typ extraktor
Bättre tändsystem
Borra blocket + andra kolvar&stakar om du vill vara säker på att det håller

Finns hur mycket som helst å göra frågan är vad man har råd med samt att det blir dyrt
om det ska hålla ordentiligt.
tack!! jo, pengarna var de ju... jag är inte gjord av pengar men kommer göra vad jag kan smile nu vet man lite mer va man kan göra under huven...


Born Looser: mjo, asså... ska jag ha överladd så ska den omreggas och jag vet inte hur mycke pengar de kostar? va tror ni? tror inte försäkringsbolaget blir så glada om dom hittar en turbo under min huv när jag smällt med någon tongue
lessen du kan inte regga om den du måste göra amatörbyggt fordon det klarar du nog aldrig och så kostar det enormt mycket pengar....däremot kan du ta en överladdad motor från en annan nissan (i vissa fall) och regga den om du flyttar över bromsar osv....


676 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
#14
okey, va kan de gå på då? vilken bil sitter det SR20DET i? är de bara sunny GTI-r:en eller? tror ni dom har någon GTI-r på skroten? tongue *ironisk*


676 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#15
hur får man tag på en SR20DET då? verkar inte finnas på bildelsbasen tongue

*EDIT* vad är det för synlig/märkbar skillnad på en SR20DE och en SR20DET förutom turbo kitet?
Senast redigerat av Foffis (6 juni 2006)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 juni 2006
#16
Vad har du för årsmodell? har du nyare än 89 kan du glömma lagligt motorbyte.


676 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#17
okey, asså de e så att jag för tillfället inte har någon bil överhuvudtaget. men jag lägger upp en plan på nästa bil så därför frågar jag om ibland ganska så överdrivna grejjer tongue men årsmodellen kommer nog ligga runt 91-93 ungefär.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 juni 2006
#18
Foffis skrev:
okey, asså de e så att jag för tillfället inte har någon bil överhuvudtaget. men jag lägger upp en plan på nästa bil så därför frågar jag om ibland ganska så överdrivna grejjer tongue men årsmodellen kommer nog ligga runt 91-93 ungefär.
då kan du glömma allt "Lagligt trimm"


676 Inlägg
7 juni 2006
Trådstartare
#19
okey, mjo... men finns de något som heter lagligt trim överhuvudtaget? är de inte så att du får "trimma" bilen max 4% av bilens orginal HK eller ngt sånt?

kan jag ha en piggyback i primeran?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 juni 2006
#20
Med trimma menade jag byta motor till vassare wink....Är det insrut kan du ha piggyback system men det används oftast bara på rejält trimmade turbo motorer som vill slippa LMM.....

Och nej man får inte trimma egentilgen inte ens använda andra tändstift än som sitter orginal på bilen...men det går att trimma till viss del utan att sbp och polisen ser nått annars är det bara åka olagligt....



Sök