Jag har funderat på detta ett tag om det fungerar eller om det är något viktigt jag missar
Exempelsetup:
Bmw 6a 2-2,5 liter, mitten på 90-talet. Sugmotor.
Rootskompressor, av typen Eaton, växlad för att ladda 1,5 ggr litervolymen. Överladd i teorin på 0.5 bar.
Luftmassemätare som är ombyggd med ett större rör, med en tvärsnittsarea motsvarande 1,5 ggr original.(uppvärmd tråd, inte någon klaffmätare)
Spridare, (extra eller större) Proportionerligt 1,5 ggr större.
Som jag tänker mig, bör styrsystemet mha lmm:en mäta upp 1,5 ggr mindre luft än vad som egentligen åker igenom, men samtidigt kompensera detta i andra änden med de större spridarna. Varken lmm eller spridare bör då bottnas.
Vissa felaktigheter borde under normal körning korrigeras av lambdan, medan fullgaspådrag borde någorlunda stämma överens de fasta värden som finns i originalsprutet.
Spridare, ifall man vill sätta dit extra, tänkte jag mig två st före plenum för jämn fördelning, "in tjuvade" på två styckna original spridare. Mängdmässigt beräknade för totalt 1,5 ggr mer soppa totalt.
Lufttempen vet jag inte hur stor roll den spelar, men med en IC i serie bör den inte stiga så mycket på det lilla ladd som kommer att bli, om den nu ens behövs alls..?
Tändningen kan eventuellt bli i vassaste laget för en överladdad motor
Är det något jag missat helt, eller borde det kunna funka? Anser nån inte att det gör det, förklara gärna varför
Kommentarer?