3130
Sök

B280F, taskig gång, sedan helt död...

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#1
Volvo, 760GLE, -88B, B280F, LH2.2? 23'000mil

Bilen gick helt normalt, sedan skulle jag starta den en eftermiddag å då va den helt plötsligt nässt intill omöjlig att starta, efter mycket om å men så gick den, dock ingen tomgång, släppte man så dog den, men tomgången fixade till sig efter typ 5 min... å när man körde bilen gick den perfekt mellan 1k å 4k/rpm över 4k så va den totalt orkeslös...

Tändstift är bytta å även huvudpumpen, å då gick den som ovan beskrivet, ingen skillnad.

när jag bytte tändstiften la jag märke till att dom va torra, altstå ingen soppa men spridarna klickar som dom ska...

bilen blev svårare å svårare å starta å nu är den död,

Både förpump å huvudpump är tvångskörda men ingen skillnad...

Sammanfattning

Helt plötsligt,
Svårstartad,
ingen tomgång första 5 min,
perfekt gång mellan 1-4k/rpm,
noll ork över 4k/rpm,

Tack på förhand för alla förslag jag kanske missat...


personbilstekniker
147 Inlägg
30 maj 2006
#2
LH har väl diagnosutag eller?
Där kan man ju kolla om den har någon felkod, skulle kunna tänka mig att det är något med tillsats luftsliden eller vad det nu heter (auto choken).

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#3
2.2 Har ju inte själv diagnostik grejen tyvär, annars hade jag varit på den... smile


Bilmekaniker
46 Inlägg
30 maj 2006
#4
hur är tändningen?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#6
är ganska skruv van själv, så förhoppningsvis ska det inte behövas... smile efter som bilen väl går när man lyckas få igång den borde det ju inte vara LMM...


21 761 Inlägg
30 maj 2006
#7
Har du kollat bränslefiltret?
Tryckregulatorn, kan den kärva kanske?

Tänkte att eftersom stiften var torra så kanske bränslet blockeras på något sätt.

Cristofer
30 maj 2006
#8
Drönirettab skrev:
Har du kollat bränslefiltret?
Tryckregulatorn, kan den kärva kanske?

Tänkte att eftersom stiften var torra så kanske bränslet blockeras på något sätt.

Håller med föregående talare, eftersom stiften är torra är det ju något i bränsleväg som är tokigt och bör inte ta så lång tid att felsöka.
Testa skifta lite grejer om du har möjlighet till det(?)

Kan ju vara bränsletrycksregulatorn eller något så enkelt som igensatt filter, som gör så att den får fel bränsletryck?
Har du kollat så du får bränsle fram till fuelrailen vid gnuggande på startmotorn?
Vad jag vet är det ganska vanligt på 7-serien att bränslepumpsreläet säger upp sig också!

Annars är ett kompressionsprov alltid en utväg, men helst bör man slippa det smile

Lycka till!

Mvh
Cristofer
Senast redigerat av Turbokoftan (30 maj 2006)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#9
Fan, har ju aldrig tillgång till internet längre,

Det är ingen soppa upp till railen, vi bytte soppa pump än en gång, tjuvkopplade pumparna tills soppa flödade uppe vid railen, startade bilen men ovanstående fel kvarstår, det lustiga är är att soppa pumparna skär?!?! bytte ju först, den dog, nu bytte vi igen, å den har också dött, å man hör hela tiden att huvudpumpen suger luft, kan den skära av att gå torr? förpumpen surrar ju, å tjuvkopplade förpumpen å den pumparfram till huvudpumpen, för det skruvade vi isär å kollade...
filter å det byttes ju i samband med pumpen...

Hjälp, bilen har redan kostat mig familj å jobb, vill ha igång den! smile


21 761 Inlägg
4 juni 2006
#10
Är nog bäst att gå igenom hela bränsleledningssystemet från tank och fram till huvudpump för att leta ev luftläckage. Jag tror att pumparna är väldigt känsliga för att "gå torr", det gäller nog de flesta pumpar som ska pumpa vätskor.

Vet inte hur det är på din bil men på min 240-86 sitter en tryckregulator bredvid huvudpumpen, det går en kort slangstump(mindre än 10 cm) mellan regulatorn och pumpen. Kolla så att regulatorn inte är dålig eller att inte slangen är trasig, då finns nog risk för att det kommer in luft i systemet.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#11
Vad gör den regulatorn då? måste den sitta där? slangar å liknande är kollat hela vägen, dock är förpumpen inte kollad, men det ska väll göras ifall man lyckas få tag i pengar nån stans... =/


21 761 Inlägg
4 juni 2006
#12
Har tittat i rephandboken igen och den heter tydligen tryckackumulator, inte tryckregulator som jag sa.
På LH-systemet så ska det däremot sitta en tryckregulator på fuelrailern står det i rephandboken när jag tittar lite noggrannare.

När det flödade uppe vid fuelrailern, tog du loss slangarna till spridarna och kollade om det verkligen kom fram bensin ända dit?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
#13
men jag har nån lustig grej precis framför pumpen vad e då d? kan den vara kass?, å sedan har jag juh regulatorn vid railsen också...

men efter jag kollade att soppa flödade upp till railsen så startade ju bilen som inget hänt alla burkar får soppa, men precis som innan, går perfekt mellan 1000-4000varv, ingen ork över 4000rpm (otillräckligt soppa flöde) å nu när jag parkerade bilen efter detta så går det inte starta den igen... å vem har råd med en soppa pump per resa? hehe...

hel sjukt fel, men nästa etapp är å kolla för-pumpen, men efter som jag förlorade jobbet pga bilen så lär det dröja innan jag har cash till att byta den...

hel sjukt fel...


21 761 Inlägg
5 juni 2006
#14
Jaha, missförstod dig lite. Fattade inte att motorn startade när det flödade vid railern.

Den där saken framför pumpen är jag osäker på, det enda som är vid huvudpumpen när jag tittar i handboken är bränslefiltret. Det sitter tydligen bredvid pumpen på LH 2.2, stämmer det?

När det gäller förpumpen så vet jag av egen erfarenhet att det ska gå bra att köra fastän den inte pumpar. Jag tog ur säkringen till den för att testa och motorn gick precis som vanligt, det gick fint att trampa ner vid omkörningar utan att motorn tvekade. Det är ju CI som jag har dock.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#15
jo, soppafiltret sitter bredvid pumpen i samma "vagga", men det sitter som sagt något lustigt framför pumpen också på ingående slang... em liten rund grej, kan det vara stopp i den? å det hade ju varit små intressant att veta vad det är, hehe... men om förpumpen inte ska behövas, vad är det då som gör att bilen inte går? har också hört att det kan vara hål på någon liten slagbit som sitter i förpumpen, vilket skapar att den tar luft där... får se när jag har möjlighet att skruva bort pumpen...


21 761 Inlägg
6 juni 2006
#16
Xoff skrev:
det sitter som sagt något lustigt framför pumpen också på ingående slang... em liten rund grej, kan det vara stopp i den?

Kan det vara ett litet extra bensinfilter kanske? Är den genomskinlig och har en veckad sak inuti?

Det där med förpumpen är förstås bra att kolla.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2006)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#17
nepp, nått spolarvätske filter är det inte... wink (brukar ha sådana filter till spolarvätskan) det är en rund metallsak, oj, hur ska jag föklara, typ som ett ufo?! med rör för ut å in, inga vakumslangar eller el till den...


30 Inlägg
6 juni 2006
#18
luftmassmätaren kanske va typ samma fel på min gammla jetta=)

Meckar När ja PALLAR=)

1 008 Inlägg
7 juni 2006
#19
kolla filtret som sitter i tanken på förpump/armaturen.


21 761 Inlägg
7 juni 2006
#20
Den enda runda sak som jag kan tänka mig i så fall är en roll-over ventil men den ska tydligen bara sitta på LH2.4 enligt rephandboken. Syns inte på bilden var den ska sitta dock.


Sök