Hej, jag går i tankarna på att köpa mig en lite nyare bil och då faller A4/S4 mig i smaken.
Prisklassen ligger runt 100 000:- (+-40 000).
Alla jag tittat på är avant och har quattro och turbo.
Edit: Eftersom jag antar att jag inte är ensam om att vilja ha en Audi A4 så kommer jag sammanfatta så gott det går i detta inlägg.
Jag vill veta om de felen som kan tänkas bli på dessa. Vad ska man kolla efter?
Vi börjar med S4 (265hk) 99b-01.
Där vet jag att de har uppgraderar grenrör och turbo på S4 och bättre framvagn, finns det mer?
Men vad har de för service intervaller och priser på service.
Hur är dom att äga, kommer det till några dålda utgifter?
Finns det nån anledning som säger att man ska ha ngt annat?
Bör jag vara rädd för en chippad?
Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt vid ett ev. köp.
A4 TSQ 99b-01 (180hk).
Väldigt lika frågor som innan. Service intervaller/priser? Möjligheten att göra saker själv? Kamremsbyten osv? Bör jag vara rädd för en chippad?
Vidare till A4 1,8TQ (190hk) och 2,0TQ (200hk) 01-07.
Det är väl två modeller där, men vilken det blir har ingen sexuell betydelse för mig.
Finns det anledning att ta den ena mdellen före den andra?
Service intervaller/priser? Möjligheten att göra saker själv? Kamremsbyten osv? Bör jag vara rädd för en chippad?
Bakgrund.
Jag har som synes en 940. Den är väl okej, rätt risig men men. Jag misstänker att jag kommer att linda den runt ett träd snart för jag kör den som jag skulle stule den och rånat en bank. Jag tänderar att köra lugnare när jag kör "finare" bilar. Och det blir en hel del åkande i och med mitt jobb, så en finare bil är ju roligare att åka.
Tankar.
Köper jag en A4 99b-01 så får jag en del pengar över till annat. Fälgar, 940n osv osv.
Det är ju kanske det vettigaste alternativet, men då har dom gått längre, det är inte nya bilar direkt. Då faller ju det jag skrivit åvan lite...
Köper jag en S4 så blir det nog som Forden, den står mest i garaget och ser fin ut. Vem vill det? Men den går ganska precis in på det jag tänkt lägga (i pengar räknat) så det blir inte mycket över till 940n eller annat. Men det är ju lite mera maskin och rock'n'roll i den.
Köper jag en A4 01-07 får jag nog gå till banken till de sista pengarna. Den är billigare än S4an i månaden, vilket gör att man snabbare spar pengar till de lånet man tar. Och den är ju nyare = bätte? Mindre mil osv osv osv.
Aja, hur skulle du ha gjort?
Edit:
Sammanfattat:
B5b (99-01):
Fördelar mot tidigare modell:
Uppgraderad framvagn.
Facelift, extriör.
S4: bättre grenrör & turbo.
Nackdelar:
Fortfarande problem med framvagn.
Kan få problem med ABSenheten.
Info:
1.8TS 180hk.
Vid chippning kan kopplingen slitas väldigt hårt och behöva bytas.
Kan kocksa igen om det är slarvat med oljebytesintervaller
B6 (01-05):
Fördelar mot tidigare modell:
Från 03, 6vxl manuell låda. 1.8TS 190hk.
Nackdelar:
Problem med framvagn.
Kan kocksa igen om det är slarvat med oljebytesintervaller.
Info:
1.8TS 190hk.
B7 (05-08):
Fördelar mot tidigare modell:
S4ans bromsar (iaf på 2,0T).
Bättre ratt, med 2stegs airbag och multifunktion.
Bättre bränsleekonomi jämte 1.8TS.
Nackdelar:
2,0T Kan få motorproblem om oljebyten inte gjorts med mindre än 3000mils mellanrumm. Oljan bör bytas var 2000mil.
Info:
2.0T 200hk, 2.0TS 220hk.
Kamremsbyte vid 18000 mil (enl servicebok) 16000 mil (rek från verkstad).
Knackningar på tomgång normalt, likt dieselknack.
Paket:
STCC är ett exteriört utrustningspaket med lite snyggare kofångare fram/bak och trösklar. (B6)
Proline brukar vara mittarmsstöd, farhållare, blanka lister runt rutor och lite finare radio.
Prosport är oftast sportstolar, sportratt, sportchassi och finare alufälgar + att proline ingår.
S-line Då är bilen välutrustad med allt det sportiga från tidigare paket + ännu större fälgar, ibland svart innertak och finare stolsklädsel och S-Line emblem lite överallt.
För mer exakt info gå in på Audis Faktablad.
Prisklassen ligger runt 100 000:- (+-40 000).
Alla jag tittat på är avant och har quattro och turbo.
Edit: Eftersom jag antar att jag inte är ensam om att vilja ha en Audi A4 så kommer jag sammanfatta så gott det går i detta inlägg.
Jag vill veta om de felen som kan tänkas bli på dessa. Vad ska man kolla efter?
Vi börjar med S4 (265hk) 99b-01.
Där vet jag att de har uppgraderar grenrör och turbo på S4 och bättre framvagn, finns det mer?
Men vad har de för service intervaller och priser på service.
Hur är dom att äga, kommer det till några dålda utgifter?
Finns det nån anledning som säger att man ska ha ngt annat?
Bör jag vara rädd för en chippad?
Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt vid ett ev. köp.
A4 TSQ 99b-01 (180hk).
Väldigt lika frågor som innan. Service intervaller/priser? Möjligheten att göra saker själv? Kamremsbyten osv? Bör jag vara rädd för en chippad?
Vidare till A4 1,8TQ (190hk) och 2,0TQ (200hk) 01-07.
Det är väl två modeller där, men vilken det blir har ingen sexuell betydelse för mig.
Finns det anledning att ta den ena mdellen före den andra?
Service intervaller/priser? Möjligheten att göra saker själv? Kamremsbyten osv? Bör jag vara rädd för en chippad?
Bakgrund.
Jag har som synes en 940. Den är väl okej, rätt risig men men. Jag misstänker att jag kommer att linda den runt ett träd snart för jag kör den som jag skulle stule den och rånat en bank. Jag tänderar att köra lugnare när jag kör "finare" bilar. Och det blir en hel del åkande i och med mitt jobb, så en finare bil är ju roligare att åka.
Tankar.
Köper jag en A4 99b-01 så får jag en del pengar över till annat. Fälgar, 940n osv osv.
Det är ju kanske det vettigaste alternativet, men då har dom gått längre, det är inte nya bilar direkt. Då faller ju det jag skrivit åvan lite...
Köper jag en S4 så blir det nog som Forden, den står mest i garaget och ser fin ut. Vem vill det? Men den går ganska precis in på det jag tänkt lägga (i pengar räknat) så det blir inte mycket över till 940n eller annat. Men det är ju lite mera maskin och rock'n'roll i den.
Köper jag en A4 01-07 får jag nog gå till banken till de sista pengarna. Den är billigare än S4an i månaden, vilket gör att man snabbare spar pengar till de lånet man tar. Och den är ju nyare = bätte? Mindre mil osv osv osv.
Aja, hur skulle du ha gjort?
Edit:
Sammanfattat:
B5b (99-01):
Fördelar mot tidigare modell:
Uppgraderad framvagn.
Facelift, extriör.
S4: bättre grenrör & turbo.
Nackdelar:
Fortfarande problem med framvagn.
Kan få problem med ABSenheten.
Info:
1.8TS 180hk.
Vid chippning kan kopplingen slitas väldigt hårt och behöva bytas.
Kan kocksa igen om det är slarvat med oljebytesintervaller
B6 (01-05):
Fördelar mot tidigare modell:
Från 03, 6vxl manuell låda. 1.8TS 190hk.
Nackdelar:
Problem med framvagn.
Kan kocksa igen om det är slarvat med oljebytesintervaller.
Info:
1.8TS 190hk.
B7 (05-08):
Fördelar mot tidigare modell:
S4ans bromsar (iaf på 2,0T).
Bättre ratt, med 2stegs airbag och multifunktion.
Bättre bränsleekonomi jämte 1.8TS.
Nackdelar:
2,0T Kan få motorproblem om oljebyten inte gjorts med mindre än 3000mils mellanrumm. Oljan bör bytas var 2000mil.
Info:
2.0T 200hk, 2.0TS 220hk.
Kamremsbyte vid 18000 mil (enl servicebok) 16000 mil (rek från verkstad).
Knackningar på tomgång normalt, likt dieselknack.
Paket:
STCC är ett exteriört utrustningspaket med lite snyggare kofångare fram/bak och trösklar. (B6)
Proline brukar vara mittarmsstöd, farhållare, blanka lister runt rutor och lite finare radio.
Prosport är oftast sportstolar, sportratt, sportchassi och finare alufälgar + att proline ingår.
S-line Då är bilen välutrustad med allt det sportiga från tidigare paket + ännu större fälgar, ibland svart innertak och finare stolsklädsel och S-Line emblem lite överallt.
För mer exakt info gå in på Audis Faktablad.
Senast redigerat av pars (5 mars 2010)
"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
0
0
0
0