3500
Sök

Lite hjälp med trimning!

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej.
Har läst igenom "läs detta innan du skapa ny tråd" och där stod det hur man trimmade en bil och bla bla bla.
Men inte vad och hur man ska använda för komponenter eller vad det är man måste göra. Jag är inte så duktig på detta. Så kan någon vara snäll att ge mig lite hjälp om vad man måste göra, och/eller vad som behövs för att få lite mer fart på den.

MVH

P.s förlåt för jag säkert skrivit i fel tråd men vet inte vart detta hör hemma.


Bilen det handlar om är en Volvo 740 GL -88

Robiin
Senast redigerat av BunnA (25 februari 2010)

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 februari 2010
#2
Vad är det du ska trimma för något?
Vad har du för kunskaper?
Vad har du för mål?
Har du läst?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854

Troligen kommer tråden att bli flyttad till Motorteknik (Grundläggande) för detta verkar vara på en väldigt basic nivå?

Edit: Den blev tillochmed flyttad medan jag skrev tongue
Senast redigerat av bumpe (25 februari 2010)


8 883 Inlägg
25 februari 2010
#3
För att överhuvudtaget få svar så måste du tala om vad det är för bil du pratar om.

Fotograf på tierpidag.se

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#4
bumpe skrev:
Vad är det du ska trimma för något?
Vad har du för kunskaper?
Vad har du för mål?
Har du läst?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854

Troligen kommer tråden att bli flyttad till Motorteknik (Grundläggande) för detta verkar vara på en väldigt basic nivå?

Edit: Den blev tillochmed flyttad medan jag skrev tongue

har inga direkta kunskaper om att öppna upp en motor kan byta delarna runt om på motorn men inte mer tongue

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 februari 2010
#5
Då rekommenderas att tigga till dig motorlära A från någon som går fordon så du vet vad det är för något där inne o hur det funkar!
I allmänhet så måste man lära sig och FÖRSTÅ hur saker verkligen fungerar för att kunna ge sig på att ändra på dom!
Jag kan lära min flickvän att byta till smidda kolvar, det är inget problem. Men hon har fortfarande ingen aning om med vad och varför hon skitat ner sig...

Har du inte läst det jag länkade (och skrivit en hel del av) så tycker jag verkligen du ska göra det! smile


1 915 Inlägg
25 februari 2010
#6
Vilken motor har du ? B230F ?

Hur mycket effekt är du ute efter ?

Hur mycket är din budget ?

Att trimma en sugmotor kostar en hel del.....

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#7
B230F.
Vill ha lite bättre vrid.
Är ute efter den effekt som blir bara lite piggare hade räckt.
Och nej att byta bil är inget val för mig, dels kasst med pengar
och jag älskar min bil.
kan väl lägga ut 8-14000 ungefär. kan man få nått hyffsat för det.

PS. JAG VILL INTE KÖRA MED TURBO.

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

1 534 Inlägg
26 februari 2010
#8
lättaste är och få tag i 16v motorn eller fb motorn och slänga ned antar jag.
fb mtoorn har vx3kam och 531 topp orginal på 130hk


Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
26 februari 2010
#10
ja det du kan göra är att fixa nya ventilfjädrar. kostar ca 1100kr med fjädrar o brickor på kl-racing. sen kan du ju byta kam, fixa toppen ja du kan göra mkt.

Om din budget inte är så stor så kan du byta avgassystem och grenrör om det är så wink

skogenracing.com for real people and cars..

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
26 februari 2010
#11
Hedin_ skrev:
ja det du kan göra är att fixa nya ventilfjädrar. kostar ca 1100kr med fjädrar o brickor på kl-racing. sen kan du ju byta kam, fixa toppen ja du kan göra mkt.

Om din budget inte är så stor så kan du byta avgassystem och grenrör om det är så wink

Hur får man högre effekt med nya ventilfjädrar?

689 Inlägg
26 februari 2010
#12
axelj skrev:
Hedin_ skrev:
ja det du kan göra är att fixa nya ventilfjädrar. kostar ca 1100kr med fjädrar o brickor på kl-racing. sen kan du ju byta kam, fixa toppen ja du kan göra mkt.

Om din budget inte är så stor så kan du byta avgassystem och grenrör om det är så wink

Hur får man högre effekt med nya ventilfjädrar?

Ja det undrar jag med lol

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#13
ja så dum är jag ju inte så jag bara byter ventilfjädrar.

Men har iaf beställt K-kam, köpt en 531 topp, rör till mitt extraktor, soppa pump, och så skulle syrrans kille fixa nån backventil eller vad fan han sa (nått med soppan att göra iaf) tongue

Så det ska bli en utmaning att byta det själv smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 februari 2010
#14
För er 2 som påstår att byte av ventilfjädrar inte har någon betydelse så har ni både lite rätt men även väldig fel!
Hårdare ventilfjädrar i sig ger ingen effekt, helt rätt!

Men EFFEKT (inte bara massa vrid) är ett mått på utfört arbete, i detta fall att accelerera den gröna Hisinge-moppen. För att utvinna effekt måste man ha en kraft (vridmoment) och en rörelse (varvtal) för annars kommer bilen ingen stans...
Har vi ett vridmoment (200nm som exempel) som är linjärt genom hela varvtalsområdet så kommer man få en effekt på ca:
100hk vid  3500Rpm
200hk vid  7000Rpm
400hk vid 14000Rpm

Varför yrar idioten (jag) då om ventilfjädrar? Det är nämligen så att för att fjädern ska orka trycka tillbaka ventilen under tillräckligt kort tid så krävs ev viss kraft. Kraften som krävs för att hinna stänga ventilen under en förbränningscykel ökar med varvtalet.

Med andra ord, för att kunna varva mer krävs hårdare ventilfjädrar. För att kunna ta ut mer effekt så det börjar bli värt att prata om behöver man varva, och stämma av vissa delar för att flöda bättre vid vissa varvtal men det tar vi en annan gång! Står för övrigt om detta mycket mer utförligt i den klistrade tråden som jag vart delaktig i smile

Så axelj, n_andersson och BunnA kanske borde läsa på lite mer innan ni förkastar någons tips?

Trevlig helg, hoppas ni lärt er något smile


689 Inlägg
27 februari 2010
#15
bumpe skrev:
För er 2 som påstår att byte av ventilfjädrar inte har någon betydelse så har ni både lite rätt men även väldig fel!
Hårdare ventilfjädrar i sig ger ingen effekt, helt rätt!

Men EFFEKT (inte bara massa vrid) är ett mått på utfört arbete, i detta fall att accelerera den gröna Hisinge-moppen. För att utvinna effekt måste man ha en kraft (vridmoment) och en rörelse (varvtal) för annars kommer bilen ingen stans...
Har vi ett vridmoment (200nm som exempel) som är linjärt genom hela varvtalsområdet så kommer man få en effekt på ca:
100hk vid  3500Rpm
200hk vid  7000Rpm
400hk vid 14000Rpm

Varför yrar idioten (jag) då om ventilfjädrar? Det är nämligen så att för att fjädern ska orka trycka tillbaka ventilen under tillräckligt kort tid så krävs ev viss kraft. Kraften som krävs för att hinna stänga ventilen under en förbränningscykel ökar med varvtalet.

Med andra ord, för att kunna varva mer krävs hårdare ventilfjädrar. För att kunna ta ut mer effekt så det börjar bli värt att prata om behöver man varva, och stämma av vissa delar för att flöda bättre vid vissa varvtal men det tar vi en annan gång! Står för övrigt om detta mycket mer utförligt i den klistrade tråden som jag vart delaktig i smile

Så axelj, n_andersson och BunnA kanske borde läsa på lite mer innan ni förkastar någons tips?

Trevlig helg, hoppas ni lärt er något smile

Ja men när man har runt 14000kr att trimma för så e ett ventillfjäderbyte det sista han behöver bekymra sig för. han får trimma en hel del innan bilen varvar såpass att han behöver byta dom

261 Inlägg
27 februari 2010
#16
n_andersson skrev:
han får trimma en hel del innan bilen varvar såpass att han behöver byta dom

Har man en "väl" insliten maskin kan det mycket väl bli ventilsläpp under 5000rpm lol  Tro mig, jag har testat cool

Nya orginal fjädrar är det MINSTA man monterar när man ska bygga sig en ny topp...   Helst dubbla fjädrar (Med rätt tryck mot sätet, sånt får man inte glömma)
Därefter kastar man k-kammen åt H-lvete, och införskaffar sig en riktig omslipad kam från en BRA tillverkare...   
Som budget alternativ skulle jag själv välja folkraceshoppen (Vilket jag också kommer att göra) Typ fs296 borde bli fint i en lagom busig gatmaskin tongue

(Om ingen har fattat det innan, är jag inte speciellt impad av k-kammen)

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
27 februari 2010
#17
Ja men nu menar jag bara om han ville ha motorn lite rappar. Jag sa inget om effekt!!!!!

skogenracing.com for real people and cars..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 februari 2010
#18
Då jag inte är så jävla insatt i volvos motornummer utgår jag från att detta är en insprutare...

För dessa 14K tycker jag absolut att ventilfjäderbyte ingår!
Extraktor rör                  2000kr
2.5" system, feltema       1500kr
Planing av toppen             500kr
Luftfilter+avskärmning    1000kr
Kamaxel+fjädrar+caps   1500kr
Chip                              2500kr

Vi ligger nu på 10.000 men då kanske man vill göra en individuell mappning eller ha lite pengar över till att porta lite i toppen eller den kanske är i lite renoveringsbehov?
Finns några kronor kvar till en service och lite packningar osv som alltid går åt. smile

Säg att man varvar en 7-7500 så tror jag att vi kan börja närma oss 150-180hk om jag inte gör en grov missbedömning smile


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
28 februari 2010
#19
bumpe skrev:
För er 2 som påstår att byte av ventilfjädrar inte har någon betydelse så har ni både lite rätt men även väldig fel!
Hårdare ventilfjädrar i sig ger ingen effekt, helt rätt!

Men EFFEKT (inte bara massa vrid) är ett mått på utfört arbete, i detta fall att accelerera den gröna Hisinge-moppen. För att utvinna effekt måste man ha en kraft (vridmoment) och en rörelse (varvtal) för annars kommer bilen ingen stans...
Har vi ett vridmoment (200nm som exempel) som är linjärt genom hela varvtalsområdet så kommer man få en effekt på ca:
100hk vid  3500Rpm
200hk vid  7000Rpm
400hk vid 14000Rpm

Varför yrar idioten (jag) då om ventilfjädrar? Det är nämligen så att för att fjädern ska orka trycka tillbaka ventilen under tillräckligt kort tid så krävs ev viss kraft. Kraften som krävs för att hinna stänga ventilen under en förbränningscykel ökar med varvtalet.

Med andra ord, för att kunna varva mer krävs hårdare ventilfjädrar. För att kunna ta ut mer effekt så det börjar bli värt att prata om behöver man varva, och stämma av vissa delar för att flöda bättre vid vissa varvtal men det tar vi en annan gång! Står för övrigt om detta mycket mer utförligt i den klistrade tråden som jag vart delaktig i smile

Så axelj, n_andersson och BunnA kanske borde läsa på lite mer innan ni förkastar någons tips?

Trevlig helg, hoppas ni lärt er något smile

Jag har aldrig påstått att ventilfjäderbyte inte har någon betydelse. Men för den trimmgrad som trådskaparen eftersträvar finns ingen som helst mening med att byta ventilfjädrar. Och faktum kvarstår, nya ventilfjärar ger ingen som hellst ökad effekt!

Dunken
28 februari 2010
#20
Lättaste vägen till mer vrid är väl större volym.


Sök