För er 2 som påstår att byte av ventilfjädrar inte har någon betydelse så har ni både lite rätt men även väldig fel!
Hårdare ventilfjädrar i sig ger ingen effekt, helt rätt!
Men EFFEKT (inte bara massa vrid) är ett mått på utfört arbete, i detta fall att accelerera den gröna Hisinge-moppen. För att utvinna effekt måste man ha en kraft (vridmoment) och en rörelse (varvtal) för annars kommer bilen ingen stans...
Har vi ett vridmoment (200nm som exempel) som är linjärt genom hela varvtalsområdet så kommer man få en effekt på ca:
100hk vid 3500Rpm
200hk vid 7000Rpm
400hk vid 14000Rpm
Varför yrar idioten (jag) då om ventilfjädrar? Det är nämligen så att för att fjädern ska orka trycka tillbaka ventilen under tillräckligt kort tid så krävs ev viss kraft. Kraften som krävs för att hinna stänga ventilen under en förbränningscykel ökar med varvtalet.
Med andra ord, för att kunna varva mer krävs hårdare ventilfjädrar. För att kunna ta ut mer effekt så det börjar bli värt att prata om behöver man varva, och stämma av vissa delar för att flöda bättre vid vissa varvtal men det tar vi en annan gång! Står för övrigt om detta mycket mer utförligt i den klistrade tråden som jag vart delaktig i
Så axelj, n_andersson och BunnA kanske borde läsa på lite mer innan ni förkastar någons tips?
Trevlig helg, hoppas ni lärt er något