3510
Sök

Subaru Legacy "RS STI" Långtidsprojekt, målet mot 370 Hk / 400Nm

Random Hero
4 047 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej alla glada! Tänkte göra som så många andra och starta mig en projekttråd om min Subaru.
Först lite bloggvarning om hur ja skaffa bilen och anledningen till att ja startar denna tråd som tillägnas till mannen som byggt bilen, 555subbie.

Allt började med min gamla Legacy, en 2.2Gx med 136 friska hästar o permanent 4wd. Hade den i ett drygt år och suget efter mer hk och vrid blev större. Hade då också precis träffat en kompis i den stora staden Skövde som kan det mesta om motorer och han hade ju en precis likadan bil som jag som han byggde om riktigt ordentligt.

Så jag införskaffade mej en turbo, en t25 från en Saab 900. Och skulle åka till Kl Racing och köpa delar, men så klart var det stängt (tackar för detta). Så turboplanerna sköts upp, vilket jag är glad för idag.

Ett par veckor gick och fick då höra från min gode vän i Skövde att han hade planer på att sälja sin bil för han hade andra projekt på gång.  Så jag tveka inte en sekund och sålde min gamla trotjänare och åkte och hämta upp min nya Subaru Legacy "RS STI".

Lite fakta om motorn:

EJ22E(T) 16v SOHC boxermotor.

PERTech Non Equal turbogrenrör.
Extern "HKS" 40mm Wastegate.
Garrett* T3/T4 T04E Turbo.
KL-Racing 40mm Race BOV dump.
K1 H-Profil vevstakar med ARP2000 bult.
Wiseco smidda kolvar 8:45:1.
Subaru STI 22B topppackingar från Roger "Gobstopper"Clark Motorsport.
RCM modifierad Subaru oljepump från Roger "Gobstopper"Clark Motorsport
Portade toppar steg 1.
ENEM Kamaxlar (Avg.245/Ins.264.5/112/7.84).
Subaru Water/Air Intercooler med WRC Spec.upgrade.
KL-Racing 19 raders Oljekyl.
Henko 275LPH bränslepump (Walbro GSS341).
Redback 100cell Race 3" katalysator från KL-Racing.
3" Downpipe, 2.5" Avgas,
KL-Racing 2.5" "Japs"dämpare".
3" SuperFlow dubbelkon sportluftfilter.

Subaru 5 växlad låda, 4 hjulsdrift med konstant 50/50 drivning
Koppling "Xtreme Clutch 230mm".
PERTech 5.8kg Skelettsvänghjul.
PERtech Map styrd 3D Tändstyrning.
PERtech Fuelrails.
ERL MF2 Mapfueler mapstyrd 3D Bränslestyrning med dubbla spridarrader.
4 st. 210cc Spridare @3bar
4 st. 347cc Spridare @3bar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869041_zl0gi3.jpg

Med denna setup och när sprutet blivit mappat så ska den säkerligen trycka ut 370Hk/400Nm.

Sen sitter det även:

Hardrace motorkudar från Impreza, stumt och bra

K-Sport Coilovers. Riktigt nöjd med dessa och rekommenderar dom starkt

Äkta STI Kolfiber/Titan fjäderbensstag, inget man ser var dag

Mph mockaratt

Och snart kommer fyra mätare in. Oljetryck, oljetemp, lamdavärde och laddtryck.




Nu till det tråkiga, anledningen till att ja skapar denna tråd är att helgen mellan jul o nyårsafton skulle jag åka o jobba. Var jag som låste upp den dagen så stressa lite. Hade hela dagen tänkt att ta mammas bil då de va 10 minus grader ute och hade precis satt i nya RCMotorsport oljepumpen och hade inte oljetrycksmätaren i så va lite orolig för oljetrycket, och det hade ja anledning till. Så satte mig i bilen och körde lugnt på den stora snöiga vägen. Så tänds oljeltryckslampan och ja vrider av tändningen direkt, rullar in till kanten av vägen och märker att en slang till oljekylet åkt av. Och det droppar olja på grenröret, så jag börjar ta snö mot stället där det droppar men de tar sig lite men som tur är så stannade en snäll trafikant och hjälpte mig, och bogsera hem bilen.


Och där är jag idag 2 månader senare. Söker febrilt efter en Kamremskåpa till en EJ22 motor då alla skrotar är stängda häromkring pga av snön. Men har idag tvättat rent från all olja och mätt upp på nya slangar.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869058_jpi1z8.jpg
Motorn i dagsläget




https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869060_htlxgu.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869061_k290km.jpg
Här står den och väntar på våren smile




Vad jag ska göra med bilen:

Byta kamremskåpa, säg gärna till om ni vet var ja kan få tag på en till en ej22 boxer fyra

Få igång bilen och mappa extra sprutet

Sätta in alla mätare

Sätta på P1 läpp ?

Lacka om bilen, funderar på impreza blå

Uppgradera bromsar

Byta framstolarna till sportstolar

Sätta in brandsläckare !

Har ni någon mer idé så säg gärna till smile
Senast redigerat av DusanMandick (12 mars 2010)

Dog food lid. Backwards

Random Hero
4 047 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869066_6kcgrp.jpg
Den idén om mätarens placering hade jag tänkt att sno från en kille på zatzy, ej min bil! Ska ha 2 mätare placerade där




https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869068_j2zp57.jpg
Sen har jag funderat på en sån här värmesköld ? Skulle det göra sig bra på bilen ? Ej min bil!
Senast redigerat av DusanMandick (1 mars 2010)

Dog food lid. Backwards

Random Hero
4 047 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869071_rxhf1z.jpg
fyralagers 22B packningar i stål



https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869072_ik7ah6.jpg
Lindat såklart


https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869073_a4kfor.jpg
19raders oljekyl till höger och 30raders vätskekyld Ic till vänster



https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869074_o3o0bg.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/869075_5q53bb.jpg
downpipen i färdigt skede


Dessa bilder är lånade från 555subbie som byggt motorn

Dog food lid. Backwards

Random Hero
4 047 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/871433_lzf1pc.jpg
Kamremskit beställt från USA, och kamremskåpa beställt från Subaru i skövde smile, väntar ivrigt på delarna, passa även på att måla om ett remhjul till röd istället för blått.
Senast redigerat av DusanMandick (7 mars 2010)

Dog food lid. Backwards

Random Hero
4 047 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#5
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/874603_r4u6st.jpg
Mf2 sprutet med färdig kabelhärva


https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/874604_gnctc0.jpg
Remhjulets nya färg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/874605_ae23x9.jpg
MAP sensorn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/90027/874606_lmocw9.jpg
En av de 4a mätarna som ska andvändas
Senast redigerat av DusanMandick (10 mars 2010)

Dog food lid. Backwards

727 Inlägg
10 mars 2010
#6
Detta blir en riktig sleeper tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Random Hero
4 047 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#7
Frayze skrev:
Detta blir en riktig sleeper tongue

Hehe, den lär nog röra på sig mer än den ser ut o kunna göra iaf smile

Dog food lid. Backwards

727 Inlägg
10 mars 2010
#8
Definitivt! big_smile Vad kommer du ladda med den turbon då tro?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Random Hero
4 047 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#9
Frayze skrev:
Definitivt! big_smile Vad kommer du ladda med den turbon då tro?

Provar mig fram lite, landar nog på 1,2 bar smile

Dog food lid. Backwards

-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
10 mars 2010
#10
Fan va skoj detta kan bli smile  Vilken växelåda sitter det i? Subaru Original?


2 788 Inlägg
10 mars 2010
#11
Riktigt roligt projekt, ser mycket bra ut smile Kommer nog gå utav fan sen, lycka till! big_smile


Random Hero
4 047 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#12
Snofi skrev:
Fan va skoj detta kan bli smile  Vilken växelåda sitter det i? Subaru Original?

Japp sitter Subaru original låda i, får väl se om de räcker framöver, kanske 6vxl impreza vore något ?

Dog food lid. Backwards

-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
10 mars 2010
#13
Den vanliga 5 växlade som sitter i min bil ska bara klara av runt 300 hästar, dock är det inte hästarna som dödar lådan utan det är ju vridet. Vad jag har hört ska gränsen gå vid 400 Nm för GT lådan.
En sti 6-petare ska ju vara god för 650-700 häst vad jag har hört, men den kostar ju runt 30 lax med om man köper från England.

/stoffe


Random Hero
4 047 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#14
Snofi skrev:
Den vanliga 5 växlade som sitter i min bil ska bara klara av runt 300 hästar, dock är det inte hästarna som dödar lådan utan det är ju vridet. Vad jag har hört ska gränsen gå vid 400 Nm för GT lådan.
En sti 6-petare ska ju vara god för 650-700 häst vad jag har hört, men den kostar ju runt 30 lax med om man köper från England.

/stoffe

En sti låda är man bra sugen på. tyvärr tillåter inte plånboken det sad  kör lugnt med min så länge det går smile

Dog food lid. Backwards

-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
10 mars 2010
#15
Det är det som hindrar mig från att trimma vidare, får jag bara en låda som håller så ska jag ha mina 350-400 driftsäkra hästar.


Random Hero
4 047 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#16
Snofi skrev:
Det är det som hindrar mig från att trimma vidare, får jag bara en låda som håller så ska jag ha mina 350-400 driftsäkra hästar.

låter intressant big_smile ska du till elmia ? smile

Dog food lid. Backwards

113 Inlägg
11 mars 2010
#17
detta projekt kommer garanterat följas, lycka till!big_smile

Random Hero
4 047 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#18
g0rra skrev:
detta projekt kommer garanterat följas, lycka till!big_smile

Roligt att höra smile Beställt olja och filter idag, nästa vecka ska ja börja plocka på saker smile

Dog food lid. Backwards

-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
11 mars 2010
#19
DusanMandick skrev:
Snofi skrev:
Det är det som hindrar mig från att trimma vidare, får jag bara en låda som håller så ska jag ha mina 350-400 driftsäkra hästar.

låter intressant big_smile ska du till elmia ? smile

Vet inte än ;P beror på polaren, ska du dit?


Random Hero
4 047 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#20
Snofi skrev:
DusanMandick skrev:
Snofi skrev:
Det är det som hindrar mig från att trimma vidare, får jag bara en låda som håller så ska jag ha mina 350-400 driftsäkra hästar.

låter intressant big_smile ska du till elmia ? smile

Vet inte än ;P beror på polaren, ska du dit?

Självklart, kör subarun ner och ställer mej på A6 framåt kvällen smile

Dog food lid. Backwards


Sök