Hej alla glada! Tänkte göra som så många andra och starta mig en projekttråd om min Subaru.
Först lite bloggvarning om hur ja skaffa bilen och anledningen till att ja startar denna tråd som tillägnas till mannen som byggt bilen, 555subbie.
Allt började med min gamla Legacy, en 2.2Gx med 136 friska hästar o permanent 4wd. Hade den i ett drygt år och suget efter mer hk och vrid blev större. Hade då också precis träffat en kompis i den stora staden Skövde som kan det mesta om motorer och han hade ju en precis likadan bil som jag som han byggde om riktigt ordentligt.
Så jag införskaffade mej en turbo, en t25 från en Saab 900. Och skulle åka till Kl Racing och köpa delar, men så klart var det stängt (tackar för detta). Så turboplanerna sköts upp, vilket jag är glad för idag.
Ett par veckor gick och fick då höra från min gode vän i Skövde att han hade planer på att sälja sin bil för han hade andra projekt på gång. Så jag tveka inte en sekund och sålde min gamla trotjänare och åkte och hämta upp min nya Subaru Legacy "RS STI".
Lite fakta om motorn:
EJ22E(T) 16v SOHC boxermotor.
PERTech Non Equal turbogrenrör.
Extern "HKS" 40mm Wastegate.
Garrett* T3/T4 T04E Turbo.
KL-Racing 40mm Race BOV dump.
K1 H-Profil vevstakar med ARP2000 bult.
Wiseco smidda kolvar 8:45:1.
Subaru STI 22B topppackingar från Roger "Gobstopper"Clark Motorsport.
RCM modifierad Subaru oljepump från Roger "Gobstopper"Clark Motorsport
Portade toppar steg 1.
ENEM Kamaxlar (Avg.245/Ins.264.5/112/7.84).
Subaru Water/Air Intercooler med WRC Spec.upgrade.
KL-Racing 19 raders Oljekyl.
Henko 275LPH bränslepump (Walbro GSS341).
Redback 100cell Race 3" katalysator från KL-Racing.
3" Downpipe, 2.5" Avgas,
KL-Racing 2.5" "Japs"dämpare".
3" SuperFlow dubbelkon sportluftfilter.
Subaru 5 växlad låda, 4 hjulsdrift med konstant 50/50 drivning
Koppling "Xtreme Clutch 230mm".
PERTech 5.8kg Skelettsvänghjul.
PERtech Map styrd 3D Tändstyrning.
PERtech Fuelrails.
ERL MF2 Mapfueler mapstyrd 3D Bränslestyrning med dubbla spridarrader.
4 st. 210cc Spridare @3bar
4 st. 347cc Spridare @3bar
Med denna setup och när sprutet blivit mappat så ska den säkerligen trycka ut 370Hk/400Nm.
Sen sitter det även:
Hardrace motorkudar från Impreza, stumt och bra
K-Sport Coilovers. Riktigt nöjd med dessa och rekommenderar dom starkt
Äkta STI Kolfiber/Titan fjäderbensstag, inget man ser var dag
Mph mockaratt
Och snart kommer fyra mätare in. Oljetryck, oljetemp, lamdavärde och laddtryck.
Nu till det tråkiga, anledningen till att ja skapar denna tråd är att helgen mellan jul o nyårsafton skulle jag åka o jobba. Var jag som låste upp den dagen så stressa lite. Hade hela dagen tänkt att ta mammas bil då de va 10 minus grader ute och hade precis satt i nya RCMotorsport oljepumpen och hade inte oljetrycksmätaren i så va lite orolig för oljetrycket, och det hade ja anledning till. Så satte mig i bilen och körde lugnt på den stora snöiga vägen. Så tänds oljeltryckslampan och ja vrider av tändningen direkt, rullar in till kanten av vägen och märker att en slang till oljekylet åkt av. Och det droppar olja på grenröret, så jag börjar ta snö mot stället där det droppar men de tar sig lite men som tur är så stannade en snäll trafikant och hjälpte mig, och bogsera hem bilen.
Och där är jag idag 2 månader senare. Söker febrilt efter en Kamremskåpa till en EJ22 motor då alla skrotar är stängda häromkring pga av snön. Men har idag tvättat rent från all olja och mätt upp på nya slangar.
Motorn i dagsläget
Här står den och väntar på våren
Vad jag ska göra med bilen:
Byta kamremskåpa, säg gärna till om ni vet var ja kan få tag på en till en ej22 boxer fyra
Få igång bilen och mappa extra sprutet
Sätta in alla mätare
Sätta på P1 läpp ?
Lacka om bilen, funderar på impreza blå
Uppgradera bromsar
Byta framstolarna till sportstolar
Sätta in brandsläckare !
Har ni någon mer idé så säg gärna till
Först lite bloggvarning om hur ja skaffa bilen och anledningen till att ja startar denna tråd som tillägnas till mannen som byggt bilen, 555subbie.
Allt började med min gamla Legacy, en 2.2Gx med 136 friska hästar o permanent 4wd. Hade den i ett drygt år och suget efter mer hk och vrid blev större. Hade då också precis träffat en kompis i den stora staden Skövde som kan det mesta om motorer och han hade ju en precis likadan bil som jag som han byggde om riktigt ordentligt.
Så jag införskaffade mej en turbo, en t25 från en Saab 900. Och skulle åka till Kl Racing och köpa delar, men så klart var det stängt (tackar för detta). Så turboplanerna sköts upp, vilket jag är glad för idag.
Ett par veckor gick och fick då höra från min gode vän i Skövde att han hade planer på att sälja sin bil för han hade andra projekt på gång. Så jag tveka inte en sekund och sålde min gamla trotjänare och åkte och hämta upp min nya Subaru Legacy "RS STI".
Lite fakta om motorn:
EJ22E(T) 16v SOHC boxermotor.
PERTech Non Equal turbogrenrör.
Extern "HKS" 40mm Wastegate.
Garrett* T3/T4 T04E Turbo.
KL-Racing 40mm Race BOV dump.
K1 H-Profil vevstakar med ARP2000 bult.
Wiseco smidda kolvar 8:45:1.
Subaru STI 22B topppackingar från Roger "Gobstopper"Clark Motorsport.
RCM modifierad Subaru oljepump från Roger "Gobstopper"Clark Motorsport
Portade toppar steg 1.
ENEM Kamaxlar (Avg.245/Ins.264.5/112/7.84).
Subaru Water/Air Intercooler med WRC Spec.upgrade.
KL-Racing 19 raders Oljekyl.
Henko 275LPH bränslepump (Walbro GSS341).
Redback 100cell Race 3" katalysator från KL-Racing.
3" Downpipe, 2.5" Avgas,
KL-Racing 2.5" "Japs"dämpare".
3" SuperFlow dubbelkon sportluftfilter.
Subaru 5 växlad låda, 4 hjulsdrift med konstant 50/50 drivning
Koppling "Xtreme Clutch 230mm".
PERTech 5.8kg Skelettsvänghjul.
PERtech Map styrd 3D Tändstyrning.
PERtech Fuelrails.
ERL MF2 Mapfueler mapstyrd 3D Bränslestyrning med dubbla spridarrader.
4 st. 210cc Spridare @3bar
4 st. 347cc Spridare @3bar
Med denna setup och när sprutet blivit mappat så ska den säkerligen trycka ut 370Hk/400Nm.
Sen sitter det även:
Hardrace motorkudar från Impreza, stumt och bra
K-Sport Coilovers. Riktigt nöjd med dessa och rekommenderar dom starkt
Äkta STI Kolfiber/Titan fjäderbensstag, inget man ser var dag
Mph mockaratt
Och snart kommer fyra mätare in. Oljetryck, oljetemp, lamdavärde och laddtryck.
Nu till det tråkiga, anledningen till att ja skapar denna tråd är att helgen mellan jul o nyårsafton skulle jag åka o jobba. Var jag som låste upp den dagen så stressa lite. Hade hela dagen tänkt att ta mammas bil då de va 10 minus grader ute och hade precis satt i nya RCMotorsport oljepumpen och hade inte oljetrycksmätaren i så va lite orolig för oljetrycket, och det hade ja anledning till. Så satte mig i bilen och körde lugnt på den stora snöiga vägen. Så tänds oljeltryckslampan och ja vrider av tändningen direkt, rullar in till kanten av vägen och märker att en slang till oljekylet åkt av. Och det droppar olja på grenröret, så jag börjar ta snö mot stället där det droppar men de tar sig lite men som tur är så stannade en snäll trafikant och hjälpte mig, och bogsera hem bilen.
Och där är jag idag 2 månader senare. Söker febrilt efter en Kamremskåpa till en EJ22 motor då alla skrotar är stängda häromkring pga av snön. Men har idag tvättat rent från all olja och mätt upp på nya slangar.
Motorn i dagsläget
Här står den och väntar på våren
Vad jag ska göra med bilen:
Byta kamremskåpa, säg gärna till om ni vet var ja kan få tag på en till en ej22 boxer fyra
Få igång bilen och mappa extra sprutet
Sätta in alla mätare
Sätta på P1 läpp ?
Lacka om bilen, funderar på impreza blå
Uppgradera bromsar
Byta framstolarna till sportstolar
Sätta in brandsläckare !
Har ni någon mer idé så säg gärna till
Senast redigerat av DusanMandick (12 mars 2010)
Dog food lid. Backwards
0
0
0
0