2637
Sök

Urfräsning av kolvar, nån är duktig på det området?

2 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
hej!
jag håller på och byter topplock på min volvo 740   90- med b230 F motor. köpte en portad och planat 530 topp. Toppen va planad 3 mm och det visade sig att kolvarna tog i ventilerna när jag kollade frigången. Jag funderar på att fräsa ur kolvarna på plats med en tryckluftsdriven pinnfräs ist för att ta ur dom. Det är endast "sarjen" som tar i och inte själva försängkningen i kolven. Är detta någon ide om man är väldigt noggrann eller bortkastat arbete?    Undrar även hur långt ner första kolvringem sitter så att man inte fräser i den . Tack på förhand! smile

23 Inlägg
2 mars 2010
Skulle inte rekommendera att bearbeta kolvarna på plats i blocket då det troligtvis inte ger det resultat man vill ha och att du förmodligen inte får bort alla metallspån och efter uppstart kommer ha dom repigaste cylinderväggarna som skådats i mannaminne.

Prova istället med en tjockare blockpackning och om inte det räcker är det nog till att plocka ur kolvarna för svarvning eller att skaffa en annan topp, en allt för planad topp ger ju också ett annat kompressionsförhållande som bilen inte är mappad för och det är väl inte heller helt optimalt.

MVH CoTTTeN

2 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
Jo det är väl lugnast å ta ur dem å göra det ordentligt. Skaffar mig nog en ny topp annars, 531 med lättare planing.

Tackar för råden !

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2010
Fast högt kom och E85 är ju en ganska grym kombination! Går ju att åka duktigt snålt på det, rätt mappat förstås! smile
Ser absolut inga problem med att fräsa på plats om du bara kan rigga upp den o göra det på ett vettigt sätt!

Att några spån skulle repa cylinderväggarna är jag högst tveksam till, ställ kolven i topp bara och täck över resterande cylindrar och olja/vatten kanaler så ska några spån inte kunna skada din vision om högt komp!

Tänk även på att kammen kan behöva justeras med en så pass brutal planing! Ställa på kammen brukar ju iofs inte skada, karaktären blir ju helt klart trevligare smile

Sök