tjenare har köpt mig ett par hertz hx 300d på 600rms watt styck så sammanlagt 1200 rms watt. har kollat på Impact HC 150.2 och kicker ZX 1000.1. men dom kanse är för klena för att orka driva ut dom hellt? ska jag ha ett extra batterie elr mer än ett? tacksam för svar/// andreas
ja har 2st hx250 som jag driver med ett Audison SRx1 i 1ohm... funkar kanon till vardags lyssning... inget extra batteri... Hertz EP 1 D kanske vore nåt annars //Micke
hm tveksamt till att inte köra utan extra batteri. polaren hade 2 hertz hx 300d å han körde men ett sinus live sl-a1500 steg med ett extra batteri. men kändes och lätt som att dom hade mer att ge så man kanske kan mata dom med det dubbla? 3000 rmswatt i 1ohm?
hm tveksamt till att inte köra utan extra batteri. polaren hade 2 hertz hx 300d å han körde men ett sinus live sl-a1500 steg med ett extra batteri. men kändes och lätt som att dom hade mer att ge så man kanske kan mata dom med det dubbla? 3000 rmswatt i 1ohm?
Ja du kan mata dom med 3000w, men kom ihåg att livslängden förkortas avsevärt. Kör du dom på full effekt ska du nog inte räkna med att du kan mata dom mer än max ett par minuter innan dom blir överhettade.
Sen bör du inte heller bara komma på hur många watt steget ger. Isf skulle man ju kunna jämföra ett DLS CAD15 med ett Sinus Live SL-A1500.......
Ja du kan mata dom med 3000w, men kom ihåg att livslängden förkortas avsevärt. Kör du dom på full effekt ska du nog inte räkna med att du kan mata dom mer än max ett par minuter innan dom blir överhettade.
Sen bör du inte heller bara komma på hur många watt steget ger. Isf skulle man ju kunna jämföra ett DLS CAD15 med ett Sinus Live SL-A1500.......
fan e de så illa jag vill ju kunna spela ut dom helt men kunna lyssna så högt en längre tid. nej det är sant som du säger. men va ska jag har för steg tycker du då? å batteri hur många å kabel storlek och vidare?
jag har två st av dessa basar och matar dom med ett jbl steg på 1500 rms i 2 ohm som i sig matas av två st batterier, fungerar alldeles utmärkt.. enligt mig iaf. dundrar på bra
fan e de så illa jag vill ju kunna spela ut dom helt men kunna lyssna så högt en längre tid. nej det är sant som du säger. men va ska jag har för steg tycker du då? å batteri hur många å kabel storlek och vidare?
du kan ju ha ett steg som kan mata 3000wrms. Fast du behöver ju inte maxa steget hela tiden? Du kan ju fortfarande maxa basarna? istället för att ha för lite effekt som i sin tur kan ge distad signal på högre volym eftersom steget börjar vika ner sig. Så är det bättre att ha ett steg som kan leverera lite mer effekt för då behöver du inte belasta steget lika mycket och därigenom få en bättre signal.
jag har två st av dessa basar och matar dom med ett jbl steg på 1500 rms i 2 ohm som i sig matas av två st batterier, fungerar alldeles utmärkt.. enligt mig iaf. dundrar på bra
å fan å det funkar bra men ja vill ju köra mina basar i 1ohms men hur kopplar jag dom? i serie elr pararel? det e ju dubbla talstolpar så om jag kopplar dom var för sig elr vad man ska säga i 2ohm kmr steget känna av det som 1 ohm då?
du kan ju ha ett steg som kan mata 3000wrms. Fast du behöver ju inte maxa steget hela tiden? Du kan ju fortfarande maxa basarna? istället för att ha för lite effekt som i sin tur kan ge distad signal på högre volym eftersom steget börjar vika ner sig. Så är det bättre att ha ett steg som kan leverera lite mer effekt för då behöver du inte belasta steget lika mycket och därigenom få en bättre signal.
det låter jävligt smart men villket steg ska ja ha då?
Fört att få ner ett steg till 1ohm så måste du paralellkoppla, ja. Men jag kan inte se varför du vill göra detta? Ska du tävla i att spela högt? Annars finns ingen anledning till att köra ett steg i 1ohm (enligt mej). Detta drar enbart mycke ström, dålig kontroll och inte alls lika välljudande (om man jämför med att köra i tex. 4ohm med samma steg).
Fört att få ner ett steg till 1ohm så måste du paralellkoppla, ja. Men jag kan inte se varför du vill göra detta? Ska du tävla i att spela högt? Annars finns ingen anledning till att köra ett steg i 1ohm (enligt mej). Detta drar enbart mycke ström, dålig kontroll och inte alls lika välljudande (om man jämför med att köra i tex. 4ohm med samma steg).
Precis, om du har ett steg som ger lika mycke effekt som basens rms 4ohm, finns ingen anledning att koppla den i 1ohm för att få ut mer effekt. Höjer du för mycke en stund så är det lätt att bränna basen.. alltså kan du inte använda mer effekt i längden. Dessutom har steget bättre kontroll i 4ohm än i 2ohm.
Kör du den i 4ohm och det kommer en låt med fetebas så steget blir överbelastat så börjar det att dista, vilket är väldigt lätt att höra så man kan skruva ner.. Kör du steget i 4ohm trycker det bara ut mer effekt och du överhettar basen, betydligt mycke svårare att höra..
Om du däremot tävlar så kan du koppla ner basen till 1ohm för att få ut så mycke effekt som möjligt, fast då spelar du bara ett par sekunder så basen inte hinner bli överhettad.
Även om jag nu snackar om en bas på dubbla 2ohm så blir det samma sak med 2 basar på dubbla 4ohm..
naj både för tävling och vanligt lyssnande. ja att de drar mycket ström försår ja allt att de drar;P men om jag kör dom i 4ohm så måste väll ändå steget lämna säg 1200 rms i 4ohm för att ja ska kunna driva dom nått så nät fullt ut?
En kompis kör ett par såna på ett JBL GTO14001 i 4Ohm, mao så får dom upp till 1200Wrms och det räcker helt klart till i hans bil! Fast basarna verkar kunna ta en del mer.