3224
Sök

Hertz h 300 d slutsteg?

mk4_andreas
3 mars 2010
Trådstartare
tjenare har köpt mig ett par hertz hx 300d på 600rms watt styck så sammanlagt 1200 rms watt. har kollat på Impact HC 150.2 och kicker ZX 1000.1. men dom kanse är för klena för att orka driva ut dom hellt? ska jag ha ett extra batterie elr mer än ett? tacksam för svar/// andreas
Senast redigerat av mk4_andreas (3 mars 2010)

High Quality
75 Inlägg
22 mars 2010
Är nyfiken på detta med smile Har med bestämmt mig för 2 st av dessa basar med.

57 Inlägg
22 mars 2010
ja har 2st hx250 som jag driver med ett Audison SRx1 i 1ohm...
funkar kanon till vardags lyssning... inget extra batteri...
Hertz EP 1 D kanske vore nåt annars
//Micke

mk4_andreas
23 mars 2010
Trådstartare
hm tveksamt till att inte köra utan extra batteri. polaren hade 2 hertz hx 300d å han körde men ett sinus live sl-a1500 steg med ett extra batteri.  men kändes och lätt som att dom hade mer att ge så man kanske kan mata dom med det dubbla? 3000 rmswatt i 1ohm?tongue
Senast redigerat av mk4_andreas (23 mars 2010)

mk4_andreas
23 mars 2010
Trådstartare
vivace skrev:
Är nyfiken på detta med smile Har med bestämmt mig för 2 st av dessa basar med.

det e jävligt gött tryck i dom men ändå välljud:D
Senast redigerat av mk4_andreas (24 mars 2010)

3 466 Inlägg
24 mars 2010
mk4_andreas skrev:
hm tveksamt till att inte köra utan extra batteri. polaren hade 2 hertz hx 300d å han körde men ett sinus live sl-a1500 steg med ett extra batteri.  men kändes och lätt som att dom hade mer att ge så man kanske kan mata dom med det dubbla? 3000 rmswatt i 1ohm?tongue

Ja du kan mata dom med 3000w, men kom ihåg att livslängden förkortas avsevärt. Kör du dom på full effekt ska du nog inte räkna med att du kan mata dom mer än max ett par minuter innan dom blir överhettade.

Sen bör du inte heller bara komma på hur många watt steget ger. Isf skulle man ju kunna jämföra ett DLS CAD15 med ett Sinus Live SL-A1500.......

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

mk4_andreas
24 mars 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
mk4_andreas skrev:

Ja du kan mata dom med 3000w, men kom ihåg att livslängden förkortas avsevärt. Kör du dom på full effekt ska du nog inte räkna med att du kan mata dom mer än max ett par minuter innan dom blir överhettade.

Sen bör du inte heller bara komma på hur många watt steget ger. Isf skulle man ju kunna jämföra ett DLS CAD15 med ett Sinus Live SL-A1500.......

fan e de så illa jag vill ju kunna spela ut dom helt men kunna lyssna så högt en längre tid. nej det är sant som du säger. men va ska jag har för steg tycker du då?  å batteri hur många å kabel storlek och vidare?tongue

66 Inlägg
24 mars 2010
jag har två st av dessa basar och matar dom med ett jbl steg på 1500 rms i 2 ohm som i sig matas av två st batterier, fungerar alldeles utmärkt.. enligt mig iaf. dundrar på bra

åk snowboard å plåta vet ja

stRaend
24 mars 2010
Trådstartare
mk4_andreas skrev:
M_icke_ skrev:
mk4_andreas skrev:

fan e de så illa jag vill ju kunna spela ut dom helt men kunna lyssna så högt en längre tid. nej det är sant som du säger. men va ska jag har för steg tycker du då?  å batteri hur många å kabel storlek och vidare?tongue

du kan ju ha ett steg som kan mata 3000wrms. Fast du behöver ju inte maxa steget hela tiden? Du kan ju fortfarande maxa basarna? istället för att ha för lite effekt som i sin tur kan ge distad signal på högre volym eftersom steget börjar vika ner sig. Så är det bättre att ha ett steg som kan leverera lite mer effekt för då behöver du inte belasta steget lika mycket och därigenom få en bättre signal.

mk4_andreas
24 mars 2010
Trådstartare
Brett skrev:
jag har två st av dessa basar och matar dom med ett jbl steg på 1500 rms i 2 ohm som i sig matas av två st batterier, fungerar alldeles utmärkt.. enligt mig iaf. dundrar på bra

å fan å det funkar bra big_smile men ja vill ju köra mina basar i  1ohms men hur kopplar jag dom? i serie elr pararel? det e ju dubbla talstolpar så om jag kopplar dom  var för sig elr vad man ska säga i 2ohm kmr steget känna av det som 1 ohm då?

mk4_andreas
24 mars 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
mk4_andreas skrev:
M_icke_ skrev:

du kan ju ha ett steg som kan mata 3000wrms. Fast du behöver ju inte maxa steget hela tiden? Du kan ju fortfarande maxa basarna? istället för att ha för lite effekt som i sin tur kan ge distad signal på högre volym eftersom steget börjar vika ner sig. Så är det bättre att ha ett steg som kan leverera lite mer effekt för då behöver du inte belasta steget lika mycket och därigenom få en bättre signal.

det låter jävligt smart big_smile men villket steg ska ja ha då?tongue

120 Inlägg
24 mars 2010
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/197/Hertz-HP1D
som hittat, lär funka redigt bra smile

//piwe

mk4_andreas
24 mars 2010
Trådstartare
Piwe skrev:
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/197/Hertz-HP1D
som hittat, lär funka redigt bra smile

//piwe

ja det hade vart nått:D men det kostar ju en hel veckopeng okså:P haha men det skulle ju inte vart fel med det steget iaf:D

stRaend
24 mars 2010
Trådstartare
Jag har ett sådant här hemma ^^ har inte hunnit testa det än dock, kommer nog förhoppningsvis kunna testa det nästa vecka wink dock till en Hertz sx380d

6 851 Inlägg
24 mars 2010
Fört att få ner ett steg till 1ohm så måste du paralellkoppla, ja. Men jag kan inte se varför du vill göra detta? Ska du tävla i att spela högt? Annars finns ingen anledning till att köra ett steg i 1ohm (enligt mej).
Detta drar enbart mycke ström, dålig kontroll och inte alls lika välljudande (om man jämför med att köra i tex. 4ohm med samma steg).

3 466 Inlägg
24 mars 2010
TT-Avant skrev:
Fört att få ner ett steg till 1ohm så måste du paralellkoppla, ja. Men jag kan inte se varför du vill göra detta? Ska du tävla i att spela högt? Annars finns ingen anledning till att köra ett steg i 1ohm (enligt mej).
Detta drar enbart mycke ström, dålig kontroll och inte alls lika välljudande (om man jämför med att köra i tex. 4ohm med samma steg).

Precis, om du har ett steg som ger lika mycke effekt som basens rms 4ohm, finns ingen anledning att koppla den i 1ohm för att få ut mer effekt. Höjer du för mycke en stund så är det lätt att bränna basen.. alltså kan du inte använda mer effekt i längden. Dessutom har steget bättre kontroll i 4ohm än i 2ohm.

Kör du den i 4ohm och det kommer en låt med fetebas så steget blir överbelastat så börjar det att dista, vilket är väldigt lätt att höra så man kan skruva ner..
Kör du steget i 4ohm trycker det bara ut mer effekt och du överhettar basen, betydligt mycke svårare att höra..

Om du däremot tävlar så kan du koppla ner basen till 1ohm för att få ut så mycke effekt som möjligt, fast då spelar du bara ett par sekunder så basen inte hinner bli överhettad.

Även om jag nu snackar om en bas på dubbla 2ohm så blir det samma sak med 2 basar på dubbla 4ohm.. wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

mk4_andreas
25 mars 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:

naj både för tävling och vanligt lyssnande. ja att de drar mycket ström försår ja allt att de drar;P men om jag kör dom i 4ohm så måste väll ändå steget lämna säg 1200 rms i 4ohm för att ja ska kunna driva dom nått så nät fullt ut?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2010
En kompis kör ett par såna på ett JBL GTO14001 i 4Ohm, mao så får dom upp till 1200Wrms och det räcker helt klart till i hans bil! Fast basarna verkar kunna ta en del mer. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

572 Inlägg
25 mars 2010
Asså.. Varför extra batteri??? Varför inte köpa stor konensator???? Ebay har fan billiga sådana.. Hittade en 25F För 1200 med frakt..

DZ Design På Facebook

stRaend
25 mars 2010
Trådstartare
Dannz0 skrev:
Asså.. Varför extra batteri??? Varför inte köpa stor konensator???? Ebay har fan billiga sådana.. Hittade en 25F För 1200 med frakt..

då behöver du bara 30-40st till för att ersätta ett 70ah batteri! big_smile

Sök