3661
Sök

Kamaxel till B230F?

38 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#1
Hejsan! jag har en helt orginal B230F motor i min 740. Jag undrar vilken Kam som skulle bli bra att köpa om man vill ha lite mer effekt vid ca 3000-5000 varv? Eller om ni kanske har förslag på en hel topp?
Och lär jag göra om något mer om jag byter kam/topp? t.ex ställa om bränslesprutet?
Tack på förhand! smile kom gärna med alla förslag du har!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 mars 2010
#2
Senast redigerat av turboforssen (5 mars 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 mars 2010
#3
turboforssen skrev:
http://www.garaget.org/forum/search.php?search_id=460136018

"Din sökning gav inga träffar" tongue

men finns massa info om olika kammar bara du söker.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

driver with style
800 Inlägg
5 mars 2010
#4
använd dig av en topp från en b23a (förgasamotor) där sitter de A-kam original i, annars så tror jag att b23k (den andra varianten av förgasarmotor) har K-kam i smile

annars kan du göra som så att du skaffa dig en 531 topp, porta och plana den (även matchporta insuget och grenröret) och sedan flyttar du över tryckarna och kammen från en b23a eller b23k topp.

VIKTIG! är att du använder dom tryckerna som är till den kammen som du ska använda eller köper nya annars är kammen rundat efter 50mil.

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 mars 2010
#5
NITROUS skrev:
turboforssen skrev:
http://www.garaget.org/forum/search.php?search_id=460136018

"Din sökning gav inga träffar" tongue

men finns massa info om olika kammar bara du söker.

ha ha ha å fan tongue nu är det redigerat smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 mars 2010
#6
som Opel16V skriver, k-kam. Sen bort med höfläkten och i med en elfläkt, sen ställa om tändningen lite grann så går hon fint smile sprutet tror jag inte du kan göra så mycket med.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

38 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#7
Opel16V skrev:
använd dig av en topp från en b23a (förgasamotor) där sitter de A-kam original i, annars så tror jag att b23k (den andra varianten av förgasarmotor) har K-kam i smile

annars kan du göra som så att du skaffa dig en 531 topp, porta och plana den (även matchporta insuget och grenröret) och sedan flyttar du över tryckarna och kammen från en b23a eller b23k topp.

VIKTIG! är att du använder dom tryckerna som är till den kammen som du ska använda eller köper nya annars är kammen rundat efter 50mil.

Jag kikade lite snabbt på internet, där jag hitta lite. De stog att volvo hade ett orginal trimkit till F- motorn som bestog av 531 topp och VX-kamaxel ( Vx3? ). Om jag skulle köpa och montera på de, är det något mer jag bör tänka på medans jag byter?


415 Inlägg
5 mars 2010
#8
Annars kan man ju vända på brickorna till tryckarna. Då blir de ju som nya tongue känner man sig lite orolig kan man ju alltid ha lite inkörningspasta mellan kam och tryckare. Plocka topp och kam från 940 med b230fb, de har 531 och vx3 original.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

261 Inlägg
5 mars 2010
#9
Opel16V skrev:
använd dig av en topp från en b23a (förgasamotor) där sitter de A-kam original i, annars så tror jag att b23k (den andra varianten av förgasarmotor) har K-kam i smile
.

Vad jag känner till har det aldrig funnits någon B23k (men däremot B230k...)  Och k-kammen sitter i gamla B23e (240 glt med k-jet)
Dock ser jag ingen större anledning å montera den på en helt standard 530 topp!!!!  Och hittar du en sån på skroten, kan man likagärna ta toppen också (fördelaren från 740 passar ioch försig inte, men ändå...  405 toppar börjar ju bli ovanliga, så likabra å spara på dom)

Opel16V skrev:
annars kan du göra som så att du skaffa dig en 531 topp, porta och plana den (även matchporta insuget och grenröret)
.

Ett mycket bra val....  Nästan tvunget skulle jag vilja påstå! OM han inte vill porta å plana 530 toppen (värdelöst flöde i 530)

Opel16V skrev:
VIKTIG! är att du använder dom tryckerna som är till den kammen som du ska använda eller köper nya annars är kammen rundat efter 50mil.

Skitsnack...


Vill man slippa å krabba, monterar man en A-kam...  Allt är bättre än M-kammen som lär sitta där nu iallafall!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 mars 2010
#10
Vill man slippa å krabba, monterar man en A-kam...  Allt är bättre än M-kammen som lär sitta där nu iallafall!

Instämmer!

A-kam är perfekt om man vill att F-motorn ska dra lite längre upp i registret. M-kammen är helt död när man vill varva lite. Värre kammar har man ingen nytta av på en original motor, nästan tvärt om, en vass sugiskam tenderar att vara sämre på lågvarven vilket inte är så kul om man åker gata...

använd dig av en topp från en b23a (förgasamotor) där sitter de A-kam original i, annars så tror jag att b23k (den andra varianten av förgasarmotor) har K-kam i

Sitter X eller T kam i 230K. Men ska kolla imorrn i min motorn vad det är i den, ska bli spännande...

VIKTIG! är att du använder dom tryckerna som är till den kammen som du ska använda eller köper nya annars är kammen rundat efter 50mil.

Tryckarna i sig lär ju knappast påverka något. Däremot brickorna kanske skulle kunna ha en inverkan på slitaget. MEN jag förstår inte varför kammen skulle slitas bara för att man sätter den ihop med andra brickor? Hur skulle de då fungera när man justerar ventilspelet?


261 Inlägg
5 mars 2010
#11
Bensinskallen skrev:
Sitter X eller T kam i 230K. Men ska kolla imorrn i min motorn vad det är i den

Kan sitta både och i B230k.... (Troligtvis beroende på årsmodell eller nåt liknande)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 mars 2010
#12
945TurboMS skrev:
Bensinskallen skrev:
Sitter X eller T kam i 230K. Men ska kolla imorrn i min motorn vad det är i den

Kan sitta både och i B230k.... (Troligtvis beroende på årsmodell eller nåt liknande)

De som är så roligt är att K bara finns från -87 wink  ( i alla fall enligt allt jag läst och hört ). Kan ju skilja sig mellan 240 och 740.


Men de jag menade är att båda kan förekomma, kanske skrev lite otydligt wink Inte antingen eller.


driver with style
800 Inlägg
6 mars 2010
#13
Bensinskallen skrev:
VIKTIG! är att du använder dom tryckerna som är till den kammen som du ska använda eller köper nya annars är kammen rundat efter 50mil.

Tryckarna i sig lär ju knappast påverka något. Däremot brickorna kanske skulle kunna ha en inverkan på slitaget. MEN jag förstår inte varför kammen skulle slitas bara för att man sätter den ihop med andra brickor? Hur skulle de då fungera när man justerar ventilspelet?

nja jag ä inte så familjär med volvo nu. vet bara att man inte ska använda sig av samma tyckare på opelmotorena (som jag använder mig av)

sen använder inte opel sig av några "brickor" under nockarna tongue

men som jag bruka säga: man lär sig något nytt för varje dag som gå tongue

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 mars 2010
#14
Hade K-kam i en 245 -89 som enda trimning, den gick 125km/h i slutfart på Gtech, vilket är exakt samma som S40 1.8 på 125hk. Då skall vi tänka på att 245 säkerligen ödslar mer effekt i drivlinan än vad S40 gör. Jag använder detta som referens till påståendet att en K-kam faktiskt gör rätt rejäl nytta.  bilen vart ju givetvis ingen raket, men upplevdes som "pigg"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 mars 2010
#15
Opel16V skrev:
Bensinskallen skrev:
VIKTIG! är att du använder dom tryckerna som är till den kammen som du ska använda eller köper nya annars är kammen rundat efter 50mil.

Tryckarna i sig lär ju knappast påverka något. Däremot brickorna kanske skulle kunna ha en inverkan på slitaget. MEN jag förstår inte varför kammen skulle slitas bara för att man sätter den ihop med andra brickor? Hur skulle de då fungera när man justerar ventilspelet?

nja jag ä inte så familjär med volvo nu. vet bara att man inte ska använda sig av samma tyckare på opelmotorena (som jag använder mig av)

sen använder inte opel sig av några "brickor" under nockarna tongue

men som jag bruka säga: man lär sig något nytt för varje dag som gå tongue

Asså på volvo sitter de ju först ventilfjäder, sedan en kolv över fjädern som glider i en cylinder, och denna kolv är de jag kallar tryckare. Uppepå tryckaren är det sedan ett urtag för att man ska lägga i en bricka för att passa in spelet mot kammen. Brickorna finns då i olika storlek wink

Och eftersom då tryckarnainte ens är i kontakt med kammen så ska ju dom inte behöva påverka något, snarare så att dom måste följa med toppen då dom har slitits in mot deras cylinderlopp tongue Men misstänker då att de ser lite annorlunda ut på Åpeln då wink


2 021 Inlägg
6 mars 2010
#16
Ge fan i o sätta i en V-kam iaf, gjorde det + planad topp i min 240 och blev besviken, blir tvungen o varva alldeles för mkt för det ska hända nått (händer inte särskilt mkt på högre varv heller för den delen)


driver with style
800 Inlägg
7 mars 2010
#17
Bensinskallen skrev:
Opel16V skrev:
Bensinskallen skrev:

Tryckarna i sig lär ju knappast påverka något. Däremot brickorna kanske skulle kunna ha en inverkan på slitaget. MEN jag förstår inte varför kammen skulle slitas bara för att man sätter den ihop med andra brickor? Hur skulle de då fungera när man justerar ventilspelet?

nja jag ä inte så familjär med volvo nu. vet bara att man inte ska använda sig av samma tyckare på opelmotorena (som jag använder mig av)

sen använder inte opel sig av några "brickor" under nockarna tongue

men som jag bruka säga: man lär sig något nytt för varje dag som gå tongue

Asså på volvo sitter de ju först ventilfjäder, sedan en kolv över fjädern som glider i en cylinder, och denna kolv är de jag kallar tryckare. Uppepå tryckaren är det sedan ett urtag för att man ska lägga i en bricka för att passa in spelet mot kammen. Brickorna finns då i olika storlek wink

Och eftersom då tryckarnainte ens är i kontakt med kammen så ska ju dom inte behöva påverka något, snarare så att dom måste följa med toppen då dom har slitits in mot deras cylinderlopp tongue Men misstänker då att de ser lite annorlunda ut på Åpeln då wink

de gör de tongue
tog lite kort när jag renoverade min topp tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 0zkj6b.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … qrt6de.jpg

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 mars 2010
#18
Mjo helt annorlunda ser jag wink

Kammen sitter ju rakt över ventilerna på b230 tongue


38 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#19
Bensinskallen skrev:
Vill man slippa å krabba, monterar man en A-kam...  Allt är bättre än M-kammen som lär sitta där nu iallafall!

Instämmer!

A-kam är perfekt om man vill att F-motorn ska dra lite längre upp i registret. M-kammen är helt död när man vill varva lite. Värre kammar har man ingen nytta av på en original motor, nästan tvärt om, en vass sugiskam tenderar att vara sämre på lågvarven vilket inte är så kul om man åker gata...

använd dig av en topp från en b23a (förgasamotor) där sitter de A-kam original i, annars så tror jag att b23k (den andra varianten av förgasarmotor) har K-kam i

Sitter X eller T kam i 230K. Men ska kolla imorrn i min motorn vad det är i den, ska bli spännande...

VIKTIG! är att du använder dom tryckerna som är till den kammen som du ska använda eller köper nya annars är kammen rundat efter 50mil.

Tryckarna i sig lär ju knappast påverka något. Däremot brickorna kanske skulle kunna ha en inverkan på slitaget. MEN jag förstår inte varför kammen skulle slitas bara för att man sätter den ihop med andra brickor? Hur skulle de då fungera när man justerar ventilspelet?

Okey, de blir nog iaf att testa en A-kam! smile skulle jag behöva ställa om tändningen eller något annat isfåfall?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 mars 2010
#20
Nä de har ja inte hört att de ska behövas wink

De är ju ingen racekam direkt.

Bara att testa, funkar de så funkar de, är ju busenkelt att byta kammen så det är ju inte ett jättejobb gjort i onödan i alla fall



Sök