Swec skrev:
Härligt med så mycket prylar som väger så förbannat lite
Är inte alls insatt i kolfiber eller så men är det väldigt dyra grejer och hur gör ni för att gjuta av originalen så att ni får en mall till att 'gjuta' kolfiber ?
2½ kg för en dörr är inte mycket. iofs ska ju lås o fönster i med.
Jo det är en ganska udda värld vi lever i. Känner sig ibland som Anthony Hopkins i filmen "The worlds fastest Indian" Hahahaha
Kolfiberväven i sig är inte så farligt, det är allt runt omkring, glasfiber är slabb o slask i jämförelse, man har ingen möjlighet att justera efteråt + att vi har efterbehandlings processer som kostar pengar och inte minst tid.
Vi sysslar nästan helt med racing så alla delar är modifierade för att passa just banracing. Flytta hjulhus, luft-utsläpp, lägre, smalare, bredare, rundare, starkare, mm och självklart lättare.
En tom dörr original till en 951a väger 17.5kg, så vi kapar bort 30kg i vikt bara på två dörrar. Och då anses dörrarna till 944/951 vara lätta, en dörr från SEAT väger över 30kg/st.
Vi kan göra den lättare men vi vill inte tulla på säkerheten, så vi har stuvat i kevlar balkar o plattor som skyddar föraren från splitter vid en ev smäll i sidan. Kolfibersplitter är ruskigt vasst, fråga mina händer....
En sprintrace-dörr väger lite över 3kg med gångjärn, plastruta och "lås". Ganska bra faktiskt.