4387
Sök

Koppling volvo 940 turbo.

6 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej har lite fundering angående koppling till min 940 turbo. har chip och ökat laddtryck (cirka 0.9 bar) nu har kopplingen börjat slira och tänkte byta till en förstärkt direkt för mer kräm under huven ska det bli. Vad är bäst och vart ska jag leta för att få bra pris? tack på förhand.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 mars 2010
#2
Autoexperten och kg har en tryckplatta som kallas "712" den ihop med
en originallamell håller långt, passa på att byta till en ny lamell och nytt urtramp lager när du ändå har lådan nere.

Edit: detta gäller om bilen har m90 lådan (1994-1998)
Senast redigerat av Volvo_Mannen (7 mars 2010)

Jonas

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 mars 2010
#3
hmm är det denna du menar för jag ska själv byta ut min..
http://www.autokatalogen.se/afw/trn/vie … dNo=286314

Volvo_Mannen skrev:
Autoexperten och kg har en tryckplatta som kallas "712" den ihop med
en originallamell håller långt, passa på att byta till en ny lamell och nytt urtramp lager när du ändå har lådan nere.

Edit: detta gäller om bilen har m90 lådan (1994-1998)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

6 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#4
tack för snabba svar smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 mars 2010
#5
XeptiQ skrev:
hmm är det denna du menar för jag ska själv byta ut min..
http://www.autokatalogen.se/afw/trn/vie … dNo=286314

Volvo_Mannen skrev:
Autoexperten och kg har en tryckplatta som kallas "712" den ihop med
en originallamell håller långt, passa på att byta till en ny lamell och nytt urtramp lager när du ändå har lådan nere.

Edit: detta gäller om bilen har m90 lådan (1994-1998)


ja precis den är de jag menar

Jonas

38 Inlägg
7 mars 2010
#6
712 tryckplattan tillsammans med en 6 puckad sinterlamell funkar också riktigt bra. har den kombinationen själv och det håller i riktigt bra! smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 mars 2010
#7
hmm men är inte denna 6 pucklade lamellen mer för ban bruk eller jag kanske har missuppfattat de ?
eller om de var den 4 pucklade ?

a_jonasson skrev:
712 tryckplattan tillsammans med en 6 puckad sinterlamell funkar också riktigt bra. har den kombinationen själv och det håller i riktigt bra! smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 mars 2010
#8
XeptiQ skrev:
hmm men är inte denna 6 pucklade lamellen mer för ban bruk eller jag kanske har missuppfattat de ?
eller om de var den 4 pucklade ?

a_jonasson skrev:
712 tryckplattan tillsammans med en 6 puckad sinterlamell funkar också riktigt bra. har den kombinationen själv och det håller i riktigt bra! smile


6-puck är snällare än 4-puck att köra med

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 mars 2010
#9
Volvo_Mannen skrev:
Autoexperten och kg har en tryckplatta som kallas "712" den ihop med
en originallamell håller långt, passa på att byta till en ny lamell och nytt urtramp lager när du ändå har lådan nere.

Edit: detta gäller om bilen har m90 lådan (1994-1998)

Den ska hålla för ungefär 525Nm eller?
Någon som har provat så den verkligen gör det?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

39 Inlägg
19 mars 2010
#10
*Tjenare...Lånar tråden lite!! Om Man har M46 lr M47 låda vad skall man köra för tryckplatta om man vill ha lite mer ös?

Mvh Johannes


761 Inlägg
19 mars 2010
#11
jan0z skrev:
*Tjenare...Lånar tråden lite!! Om Man har M46 lr M47 låda vad skall man köra för tryckplatta om man vill ha lite mer ös?

Mvh Johannes

Det vill man inte, M46/M47 håller för en frisk turbokoppling, sinter elle kraftigare tryckplatta så rasar lådan direkt, den klarar inte smällarna som blir om kopplingen bettar bra.


39 Inlägg
22 mars 2010
#12
Heheh ofan det är så jävligt allstå;).. Såmed andra ord så ere inte lönt och köpa Kg:s tryckplatta för 3400 om man skall köra med M46/M47


39 Inlägg
24 mars 2010
#13
Volvo_Mannen skrev:
Autoexperten och kg har en tryckplatta som kallas "712" den ihop med
en originallamell håller långt, passa på att byta till en ny lamell och nytt urtramp lager när du ändå har lådan nere.

Edit: detta gäller om bilen har m90 lådan (1994-1998)

Men det spelar väl ingen roll om man har m47 lr m90. tryckplattan är väl ändå den samma lr??

// Jan0z


97 Inlägg
15 april 2010
#14
Jag lånar lite. Jag är sugen på att chippa med ett viking ecomax, och ställa laddet på kanske 0.8. Är det säkert att kopplingen börjar slira? Har M90 låda.

jaha?

-utan 940
1 728 Inlägg
16 april 2010
#15
frollen skrev:
Jag lånar lite. Jag är sugen på att chippa med ett viking ecomax, och ställa laddet på kanske 0.8. Är det säkert att kopplingen börjar slira? Har M90 låda.

Beror på om den redan är sliten, syrran har kört ganska länge med originalkoppling och 0,8bar, bilen har gått 24'000 så kopplingen är säkert bytt en gång av en tidigare ägare (tror det var en trafikskolebil från början).

761 Inlägg
16 april 2010
#16
Sen beror det helt på hur bilen används, bara köra vanligt funkar ganska bra med en klen koppling, men på en busbil där man vill hugga på kopplingen och sladda och härja behöver man kraftiga grejer


593 Inlägg
16 april 2010
#17
Jepsen skrev:
Hej har lite fundering angående koppling till min 940 turbo. har chip och ökat laddtryck (cirka 0.9 bar) nu har kopplingen börjat slira och tänkte byta till en förstärkt direkt för mer kräm under huven ska det bli. Vad är bäst och vart ska jag leta för att få bra pris? tack på förhand.

-712 plattan är kanon när man ska mosa på ordentligt, men dm-svänghjulet viker sig bra mkt tidigare och för oljud redan runt 1bars ladd med org. agg.. tyvärr. Så en annan lösning på svänghjulet kan ja rekommendera om du inte vill skaka ur bilen..

mvh

761 Inlägg
16 april 2010
#18
epapower skrev:
Jepsen skrev:
Hej har lite fundering angående koppling till min 940 turbo. har chip och ökat laddtryck (cirka 0.9 bar) nu har kopplingen börjat slira och tänkte byta till en förstärkt direkt för mer kräm under huven ska det bli. Vad är bäst och vart ska jag leta för att få bra pris? tack på förhand.

-712 plattan är kanon när man ska mosa på ordentligt, men dm-svänghjulet viker sig bra mkt tidigare och för oljud redan runt 1bars ladd med org. agg.. tyvärr. Så en annan lösning på svänghjulet kan ja rekommendera om du inte vill skaka ur bilen..

mvh

är det så illa så det skakar så är ni som kör med dubbelmasse inte kloka.
komforten är det minsta problemet.

För det första så känns vibrationer så tar det sjukt mycket effekt, och sliter på lager och vevaxel.

Sen är det säkerheten, jag har sett exploderade svänghjul, och det förstör hela bilen, ett svänghjul som lossnar klyver en bil på mitten utan problem, och med otur så har man inga fötter heller.

vibrationer ska man ha välldigt stor respekt för, särskillt ihop med höga varvtal.


29 Inlägg
20 april 2010
#19
dannnej skrev:
epapower skrev:
Jepsen skrev:
Hej har lite fundering angående koppling till min 940 turbo. har chip och ökat laddtryck (cirka 0.9 bar) nu har kopplingen börjat slira och tänkte byta till en förstärkt direkt för mer kräm under huven ska det bli. Vad är bäst och vart ska jag leta för att få bra pris? tack på förhand.

-712 plattan är kanon när man ska mosa på ordentligt, men dm-svänghjulet viker sig bra mkt tidigare och för oljud redan runt 1bars ladd med org. agg.. tyvärr. Så en annan lösning på svänghjulet kan ja rekommendera om du inte vill skaka ur bilen..

mvh

är det så illa så det skakar så är ni som kör med dubbelmasse inte kloka.
komforten är det minsta problemet.

För det första så känns vibrationer så tar det sjukt mycket effekt, och sliter på lager och vevaxel.

Sen är det säkerheten, jag har sett exploderade svänghjul, och det förstör hela bilen, ett svänghjul som lossnar klyver en bil på mitten utan problem, och med otur så har man inga fötter heller.

vibrationer ska man ha välldigt stor respekt för, särskillt ihop med höga varvtal.

Hej, min 940 ltt skakar en del när man gasar på, är det svänghjulet som kan vara dåligt då ? jag har länge funderat på om det kan vara något med kardanaxeln eller något sånt.

men om det nu är svänghjulet som är dåligt, byter man ut den mot en ny orginal eller vad ska man göra/köpa ?

Mvh/ jimmy


4 506 Inlägg
20 april 2010
#20
JNordh:
Skulle snarare tippa på Hardy skivan i ditt fall. Min bil lider av samma syndrom, Dock inget jag fått tummen ur att göra något åt då jag ändå kommer byta lamell & tryckplatta framöver så tänkte jag ta det då.
Senast redigerat av _Wallis_ (20 april 2010)

Kan du andas kan du dö.


Sök