3486
Sök

Lastbilskörkort, vuxenutbildning??

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
Hejhej.

Vet att det finns vuxenutbildning för CE kort, har pratat med en studievägledare om att söka in till en sådan men får svaret att "Du har redan full gymnasieutbildning" (Bilmek) ... Men liksom, vafasiken ska man göra då??

Är 19 år gammal (blir 20 i augusti) och har i princip sedan studenten gått arbetslös.. Det enda arbete jag har haft är att skotta snö på tak!  Ligger absolut inte på latsidan med att söka jobb, men det känns enna som att utan kontakter så har man ingen chans?  Börjar bli rentutsagt skittrött på att inte ha något jobb (eller pengar..)

Vill köra lastbil, och vet med all säkerhet att jag har jobb om jag har CE kort. Trots detta så nekar hon mig att ens söka in till en utbildning... Måste man gå genom en vägledare för att söka eller hur gör man?  Drar mig inte det minsta för att flytta tvärs över landet om jag måste för detta.. Sålänge det stödjs av CSN om man säger så.  Har ju knappast råd att betala för ett kort på egen hand hmm

Någon som har lite tips tro.. ? smile

MVH

No dice !

85 Inlägg
8 mars 2010
Nejdå.. lillebror sökte en sån vuxenutbildning o han kom in utan problem.
40v ligger den på o han har full gymnasieutbildning.. han hade dessutom jobb.

Tror inte han pratade med nån vägledare utan han sökte, åkte på intervju o kom in.

I´m a Gubbe !

4 005 Inlägg
8 mars 2010
Finns lite olika sätt. Finns även lite olika trådar som handlar om detta i forumet...

Men iaf.

Som jag ser det så har du inga pengar och då antar jag att du inte vill lägga 8-15k (beroende på vilken talagn du har) på att köpa c-kortet privat?

Jag antar att din studievägledare var på gymnasiet och menade gymnasiala yrkestrafiktubildningar vilket du inte är berättigad till nej då du har fullgjord gymnasieutbildning.

Din väg att är att söka in på en yrkestrafikskola som är s.k eftergymnasial och söks genom Komvux.
Det är CSN-berättigat också. Det finns både 18 veckor och 40 veckors. Det är lite olika skola till skola ( de flesta är privata skolor)

En alternativ väg är även att vara inskriven hos arbetsförmedlingen i mer än 3 månader så att du klassas som långtidsarbetslös och har rätt att söka en utbildning genom arbetsförmedlingen. Då får du ersättning genom försäkringskassan, har du inte akassa sedan tidigare så får du 120kr/dagen eller något liknande och soc kan hjälpa dig då det klassas som arbetsmarknadsutbildning och är "obligatoriskt av arbetsförmedligen"

Köra lastbil/buss är roligt, se för fan bara till att du får E-behörigheten med (släp). kranutbildning o likn är plus.

lycka till

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
Tackar så mkt för tipsen smile Ska ta kontakt med komvux imorgon!

No dice !

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 mars 2010
Fast komvux utbildningar är oftast på gymnasiel nivå, och då du redan har fullgjort dina "gymnasieår" så är det svårt att få en sån utbildning, OM man berättar att man gått gymnasiet, jag sket i att lämna mina gymnasiebetyg, sa att jag aldrig hade gått gymnasiet och fick utbildningen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

-utan 940
1 728 Inlägg
11 mars 2010
Jag fick mitt CE-kort genom just en sådan vuxenutbildning 2003, jag hade redan en gymnasieutbildning. Arbetsförmedlingen betalade den och jag fick jobb direkt men vad jag har hört tog "Det nya arbetarpartiet" bort den förmånen så nu får man betala de 80'000 kronorna själv.

roadrage
188 Inlägg
11 mars 2010
jag går själv utbildningen via komvux. har gått ut gymnasiet med fullständiga betyg så det har inte varit nåt problem varken för min del eller för mina klasskamraters. dock så får du komma ihåg att då du är under 20 så får du inte fullt studiebidrag utan hamnar  på 1050 precis som på gymnasiet.

4 005 Inlägg
11 mars 2010
discokapten skrev:
Fast komvux utbildningar är oftast på gymnasiel nivå, och då du redan har fullgjort dina "gymnasieår" så är det svårt att få en sån utbildning, OM man berättar att man gått gymnasiet, jag sket i att lämna mina gymnasiebetyg, sa att jag aldrig hade gått gymnasiet och fick utbildningen.

Eftergymnasiala kurser är alltid eftergymnasiala. Sedan finns det gymnasiala utbildningar givetvis men det är ju dumt för honom att söka? smile

Andreas 940 skrev:
Jag fick mitt CE-kort genom just en sådan vuxenutbildning 2003, jag hade redan en gymnasieutbildning. Arbetsförmedlingen betalade den och jag fick jobb direkt men vad jag har hört tog "Det nya arbetarpartiet" bort den förmånen så nu får man betala de 80'000 kronorna själv.

Då har du hört fel. Arbetsförmedligen har tvärtom ännu mer arbetsmarknadspolitiska utbildningar nu än tidigare, men som sagt, kraven är lite högre nu. Det skiljer även väldigt mycket stad till stad. De 80 000 du berättar om är inkl försäkringskassans kostnader för dig så själva utbildningen kostar ju inte lika mycket.

Köper man lektioner själv så får du en lärare som koncentrerar sig på dig 100% så då går det mycket fortare att klara av körkortet. Min trafikskola sa att det är väldigt ovanligt med elever som betalar över 10k för sitt C-kort. Men det beror ju på "hur trög man är" smile

-utan 940
1 728 Inlägg
11 mars 2010
linuslinje skrev:
Då har du hört fel. Arbetsförmedligen har tvärtom ännu mer arbetsmarknadspolitiska utbildningar nu än tidigare, men som sagt, kraven är lite högre nu. Det skiljer även väldigt mycket stad till stad. De 80 000 du berättar om är inkl försäkringskassans kostnader för dig så själva utbildningen kostar ju inte lika mycket.

Köper man lektioner själv så får du en lärare som koncentrerar sig på dig 100% så då går det mycket fortare att klara av körkortet. Min trafikskola sa att det är väldigt ovanligt med elever som betalar över 10k för sitt C-kort. Men det beror ju på "hur trög man är" smile

Ok, det är många som har sagt att man inte längre får utbildningen betald men det stämmer väl inte då.
Utbildningen jag gick var på ca. 20v oavsett hur "trög" man var, det var en kille som redan hade C-kort som var tvungen att genomgå samma utbildning som oss andra fast han bara skulle lägga till E.
Jag klarade alla prov och uppkörningar på första försöket så jag fick börja min praktik på åkeriet jag jobbar på nu några veckor innan kursen var slut men var fortfarande inskriven på kursen.
Det var en lärare som sa att de fick 80'000kr för varje elev så pengarna jag fick från försäkringskassan hade inget med det att göra.

4 005 Inlägg
11 mars 2010
Andreas 940 skrev:
linuslinje skrev:

Ok, det är många som har sagt att man inte längre får utbildningen betald men det stämmer väl inte då.
Utbildningen jag gick var på ca. 20v oavsett hur "trög" man var, det var en kille som redan hade C-kort som var tvungen att genomgå samma utbildning som oss andra fast han bara skulle lägga till E.
Jag klarade alla prov och uppkörningar på första försöket så jag fick börja min praktik på åkeriet jag jobbar på nu några veckor innan kursen var slut men var fortfarande inskriven på kursen.
Det var en lärare som sa att de fick 80'000kr för varje elev så pengarna jag fick från försäkringskassan hade inget med det att göra.

aha okay. AMS betalade i min stad skulle betala ca 120k för 16 veckor, då var det inkl försäkringskassans ersättning (för dem som tidigare har a-kassa) Då kan det nog stämma att din skola fick 80k. Låter kanske vettigt.

Jag hade också "klasskompisar" som tidigare hade C-kort. Men det var skrämmande vad de kunde lite, hängde inte med i lektionerna och kunde ingenting. haha. Så det var nog bra att de också fick följa med C-utbildningen. smile

998 Inlägg
11 mars 2010
Kan säga att jag har gått 2 gymnasial utbildning på komvux, och jag har gått ut gymnasiet.
Gick dom med ett halvår emellan, lackerare och bilmek, har gett mig några jobb än.
Men det är bra ringa dit och fråga, eller mejla dom.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

-utan 940
1 728 Inlägg
11 mars 2010
linuslinje skrev:
aha okay. AMS betalade i min stad skulle betala ca 120k för 16 veckor, då var det inkl försäkringskassans ersättning (för dem som tidigare har a-kassa) Då kan det nog stämma att din skola fick 80k. Låter kanske vettigt.

Jag hade också "klasskompisar" som tidigare hade C-kort. Men det var skrämmande vad de kunde lite, hängde inte med i lektionerna och kunde ingenting. haha. Så det var nog bra att de också fick följa med C-utbildningen. smile

Ja så lär det vara för skolan har ju inget med elevernas dagsersättning att göra.
Jag har också sett folk som inte borde sitta i en lastbil, vi hade en medelålders man som vikarie en gång och han kunde inte köra för fem öre trots att han hade CE-kort. Han behandlade lastbilen som en personbil och varvade upp till 1500varv och slirade på kopplingen när han skulle backa in lastbilen under ett lösflak, det klarar den ju på tomgången...

346 Inlägg
12 mars 2010
Kan man verkligen klara ett C-kort på 10.000:- om man inte har kört lastbil innan men mycket bil? Har hört folk som påstår att det hamnar på runt 50.000:- även om man kört lite?

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

464 Inlägg
13 mars 2010
lill_sankan skrev:
Kan man verkligen klara ett C-kort på 10.000:- om man inte har kört lastbil innan men mycket bil? Har hört folk som påstår att det hamnar på runt 50.000:- även om man kört lite?

Det är inte så att du mena att ce kosta 50k. Vad jag har hört så är c kortet inte speciellt svårt eller dyrt å ta utan det är släpet som brukar kosta,

464 Inlägg
13 mars 2010
ChrilleBille skrev:
Hejhej.

Vet att det finns vuxenutbildning för CE kort, har pratat med en studievägledare om att söka in till en sådan men får svaret att "Du har redan full gymnasieutbildning" (Bilmek) ... Men liksom, vafasiken ska man göra då??

Är 19 år gammal (blir 20 i augusti) och har i princip sedan studenten gått arbetslös.. Det enda arbete jag har haft är att skotta snö på tak!  Ligger absolut inte på latsidan med att söka jobb, men det känns enna som att utan kontakter så har man ingen chans?  Börjar bli rentutsagt skittrött på att inte ha något jobb (eller pengar..)

Vill köra lastbil, och vet med all säkerhet att jag har jobb om jag har CE kort. Trots detta så nekar hon mig att ens söka in till en utbildning... Måste man gå genom en vägledare för att söka eller hur gör man?  Drar mig inte det minsta för att flytta tvärs över landet om jag måste för detta.. Sålänge det stödjs av CSN om man säger så.  Har ju knappast råd att betala för ett kort på egen hand hmm

Någon som har lite tips tro.. ? smile

MVH

tips är att kolla på liljaskolan i vännes, de har yrkesförarutbildning, buss mm. nu det dröjer nog ett tag till nästa omgång för lastbil men kolla in http://www.lilja.vannas.se/default.asp?id=1948 ett litet tips.
Senast redigerat av lixer (13 mars 2010)

4 005 Inlägg
13 mars 2010
lill_sankan skrev:

Absolut så går det. Är du duktig på att köra bil och har kört lite större så har du förmodligen inga problem att köra lastbil heller. Det är inte så svårt, nästan lite enklare faktiskt då du sitter högt upp och ser väldigt bra.

Hade en liten fis till tjejelev på kursen som var hur osäker och ingen trodde skulle klara det. Hon tog uppkörningen först av alla och var en naturtalang.

Däremot släp är lite annorlunda... hmm Finns ju en hel del knep eller regler kanske man ska kalla dem som man får använda när man backar, så går det oftast bra tills det sen sitter naturligt.
Att ha kört släp efter personbil stökar bara till det. haha.

Det svåraste är nästan att backa rakt konstigt nog. smile

* Har inte E-kort men har övat 3-4 arbetsdagar på körgård och i trafik.

Men som tidigare sagt. är man "trög" så blir det DYRT DYRT DYRT.

Edit: Och buss är ännu enklare. smile Kan man köra lastbil i sin tur så kan man köra buss.
Jag körde buss i ~2h i trafik öva 2h på att backa sen klarade jag uppkörningen. smile
Senast redigerat av linuslinje (13 mars 2010)

244 Inlägg
13 mars 2010
Jag gick Komvux utbildning i Göteborg, dock så kom jag inte in direkt.. Fick ringa och tjata på dom. Så att vara envis kan hjälpa dig mycket och verkligen visa att du är intresserad. Finns ju alltid folk som hoppar av.
Senast redigerat av DouZter (13 mars 2010)

7 275 Inlägg
13 mars 2010
linuslinje skrev:
lill_sankan skrev:

Absolut så går det. Är du duktig på att köra bil och har kört lite större så har du förmodligen inga problem att köra lastbil heller. Det är inte så svårt, nästan lite enklare faktiskt då du sitter högt upp och ser väldigt bra.

Hade en liten fis till tjejelev på kursen som var hur osäker och ingen trodde skulle klara det. Hon tog uppkörningen först av alla och var en naturtalang.

Däremot släp är lite annorlunda... hmm Finns ju en hel del knep eller regler kanske man ska kalla dem som man får använda när man backar, så går det oftast bra tills det sen sitter naturligt.

Edit: Och buss är ännu enklare. smile Kan man köra lastbil i sin tur så kan man köra buss.
Jag körde buss i ~2h i trafik öva 2h på att backa sen klarade jag uppkörningen. smile

Problemet är om man bara tar C-kortet så får man inte köra yrkesmässigtraffik.
Nu måste man ha yrkeskompetensbeviset också och det innebär en kurs på 180 timmar har jag för mig att det var.
260 om du är under 20?
I och med det nya kravet så skjuts priset upp väldigt mycket...

C-kortet är som en större personbil och om man är lite insatt i hur man faktiskt kör bil så kommer man utan problem kunna ta det kortet med.
E är lite svårare eller rättare sagt, mycket svårare då det ingår att du måste kunna backa med skiten också wink
Tekniken att backa med lastbil och släp är samma sak som om du skulle haka på ett släp på din bil sen ett släp till bakom den.
Man använder alltså den främre för att styra vart bakdelen ska åka. Hemskt kul när man lärt sig hur det fungerar!

roadrage
188 Inlägg
13 mars 2010
Brains skrev:
linuslinje skrev:
lill_sankan skrev:

Problemet är om man bara tar C-kortet så får man inte köra yrkesmässigtraffik.
Nu måste man ha yrkeskompetensbeviset också och det innebär en kurs på 180 timmar har jag för mig att det var.
260 om du är under 20?
I och med det nya kravet så skjuts priset upp väldigt mycket...

C-kortet är som en större personbil och om man är lite insatt i hur man faktiskt kör bil så kommer man utan problem kunna ta det kortet med.
E är lite svårare eller rättare sagt, mycket svårare då det ingår att du måste kunna backa med skiten också wink
Tekniken att backa med lastbil och släp är samma sak som om du skulle haka på ett släp på din bil sen ett släp till bakom den.
Man använder alltså den främre för att styra vart bakdelen ska åka. Hemskt kul när man lärt sig hur det fungerar!

140timmar ykb för dem över 21 år, inkl 10 körtimmar. 280 timmar för dem under 21 inkl 20 körtimmar. dem som har tagit c kortet innan 10 september(?) 2009 har sk hävdvunnen rätt och behöver bara läsa in 40h ykb inom en 5 års period.
Senast redigerat av slimetard (13 mars 2010)

-utan 940
1 728 Inlägg
13 mars 2010
Är det nån här som har behövt visa yrkeskompetensbeviset vid en poliskontroll eller ens hört talas om någon som behövt göra det? Jag har blivit stoppad några gånger och aldrig behövt visa det iaf, bara körkortet och en gång ADR-intyget när jag hade orangeskyltat.

Sök