Dannz0 skrev:
gurenius skrev:
Jag är därifrån och har lämnat in min bil flera gånger för installation. Det är en extremt tuff branch eftersom så få vill betala vad det kostar. Tyvärr! Att göra det till vad vanligt folk kallar "bra pris" är omöjligt. Jag räknar med att firman har F-skattesedel.
Okej.. MEn vad kostar det att få kablar dragna då?? För det vi hade tänkt e liksom typ inga pengar alls för monteringen. Man får ju ligga under konkurrenterna..
Och skattesedel kan man tämja på. Och när det gäller arbetskostnaden så bestämmer man själv hur det ska kosta.. O jag tror stora firmor tar överpris..
Vad det kostar? Ca 700 plus moms per timme. Ska det göras ordentligt så plockas inredningen ut och kablaget dras så det inte syns. Räkna med från 3h för det enklaste till kanske 16h för mer avancerade jobb. Så nånstans mellan 2.100 och 11.200 plus moms.
Att stora firmor tar överpris är en vanlig missuppfattning bland folk som inte drivit eget företag. Kan visa med ett ganska enkelt exempel: Säg att du vill jobba med att installera bilstereo till kunder och ha en lön på 17.000 i månaden. En låg lön, javisst men se hur mycket du ska jobba för att få ihop till den.
165 timmar i månaden har du att jobba på, av dem så kommer minst 50% att försvinna i administration, ledtider, sälj osv (speciellt i början). Vi säger att du kan ta betalt av kund för utfört jobb de andra timmarna. Det är 82 timmar.
Övriga utgifter som lokal, el, försäkringar, verktyg, reklam och material uppskattar vi till 10.000 per månad (lågt räknat).
Kostnader: 17.000 + arbetsgivaravgifter + utgifter = ca 32.500. Dessa 32.500 har du 82 timmar på dig att dra in. Så allt under 400 + moms per timme slutar i ren förlust för dig. En kund måste alltså betala 500 för en timmes jobb av dig. Alltså för att göra det extra tydligt:
Varje dag, mån-fre, varje vecka måste du ha 4 timmars jobb du kan debitera 2000 kronor för. En enda timme du missar så räcker inte pengarna till din lön! Skulle du sen vara sjuk en dag eller vilja ha semester så måste du antingen höja priset eller försöka debitera fler timmar per dag.
Jag önskar dig lycka till med dina planer och hoppas det går bra för dig!
PS: Svartjobb är något helt annat och inget jag rekommenderar.