bumpe skrev:
Beroende på vad det sitter för map-sensor på den original så har du väldigt olika utgångslägen!
Sitter det en 1-bar så jobbar den troligtvis inom -1 till 0 bar...
Vid -1.0 ger den en signal på 0.1 5hk
Vid -0.7 ger den en signal på 1.2 30hk
Vid -0.5 ger den en signal på 2.5 75hk
Vid -0.3 ger den en signal på 3.7 105hk
Vid 0.0 ger den en signal på 5.0 150hk
Vid +0.2 ger den en signal på 5.0 150hk
Vid +0.5 ger den en signal på 5.0 150hk
vid +0.8 ger den en signa på 5.0 150hk
Vid +1.0 ger den en signal på 5.0 150hk
När den ligger på 5.0 så kommer sprutet att registrera full rulle, vi ska ha bensin för 150hk som exempel.
När den ger signal på 5.0 så är det max mängden bränsle som kommer sprutas in. Om map-sensorn är utanför sitt mätområde så kommer man få 5.0, dvs bränsle för 150hk men inte mer!
Om man då byter till en mapsensor med större mätomåde, t.ex 2.5 bar så kommer det se ut på följande sätt, det man ska kika lite efter är hur mycket effekt den väjer att ge soppa för vid samma signalstyrka som med 1-bars sensorn!
Vid -1.0 ger den en signal på 0.1 5hk
Vid -0.7 ger den en signal på 0.6 30hk
Vid -0.5 ger den en signal på 1.2 75hk
Vid -0.3 ger den en signal på 1.5 105hk
Vid 0.0 ger den en signal på 2.0 150hk
Vid +0.2 ger den en signal på 2.5 150hk
Vid +0.5 ger den en signal på 3.1 150hk
vid +0.8 ger den en signal på 3.7 150hk
Vid +1.0 ger den en signal på 4.3 300hk
Vid +1.5 ger den en signal på 5.0 375hk
Med reservation för att siffrorna inte varken är propotionerliga och helt korrekta så får man en bild av vad som händer med insprutningen/bränslemängden när map-sensorn är utanför sitt mätområde och att om man byter till en annan sensor så ger samma signal olika mängd bränsle!
Edit: Kan någon mappa detta så borde det fungera bra att byta till en annan mapsensor, sitter 2.5-bar på saab 9000 Turbo efter -93 original
MVH