2926
Sök

Måste man ha lmm på en turbokonverterad 740 med regina sprut?

Load3d
8 mars 2010
Trådstartare
#1
ja som rubiken lyder, på vissa sprut måste man inte ha lmm om man turbokonverterar en motor, måste man de på regina sprutet?

eller äre bara en myt jag hört om att man inte måste ha de???

357 Inlägg
8 mars 2010
#2
Load3d skrev:
ja som rubiken lyder, på vissa sprut måste man inte ha lmm om man turbokonverterar en motor, måste man de på regina sprutet?

eller äre bara en myt jag hört om att man inte måste ha de???
Nej, Regina använder inte lmm.


Load3d
8 mars 2010
Trådstartare
#3
joho standard sitter det vell?, jag gjorde tråden åt en vän har inte sett motorn eller tänkt på om de sitter?

357 Inlägg
8 mars 2010
#4
Nej, är mapsensor på dessa och använder sig utav tryck och tempgivare.
Senast redigerat av aF (8 mars 2010)


Load3d
8 mars 2010
Trådstartare
#5
okey, tack så mycket:D, då underlättare det turbokon för han

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 mars 2010
#6
Load3d skrev:
okey, tack så mycket:D, då underlättare det turbokon för han
du vet väl inte vad mapsensorns max arbetstryck är ?

boxen kanske inte ger mer soppa än vid 0 bars tryck?


Load3d
8 mars 2010
Trådstartare
#7
Xuri förklara gärna mer. om hur man kan göra så att den gör de osv...?

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 mars 2010
#8
Load3d skrev:
Xuri förklara gärna mer. om hur man kan göra så att den gör de osv...?
hmm, okej lite lätt förklarat

en sugmotor arbetar mellan -0.8bars undertryck upp till 0bar, en sugmotor skapar undertryck i insuget för den suger så mycke luft genom små utrymmen,

en turbobil den är en sugmotor under tiden turbon inte ger luft men sedan bli jobbar motor vid övertryck när turbon väl går igång, dvs arbetstrycket är mellan -0.8bar och upp till 2.0 bar

så summan av de hela är att hans mapsensor kanske inte kan registrera högre lufttryck än just 0bar.
och då kommer inte bilen få mer bränsle heller.

en luftmassemätare den har inget mekaniskt stopp i sig självt som en mapsensor har utan där sätter man begränsningarna elektroniskt i boxarna istället,OM vi inte kör alldeles förstora luftflöden genom dom för då går man utanför arbetsområdet på en sån också.

är du med?


Load3d
8 mars 2010
Trådstartare
#9
okej, jag förstår, men hur ska man göra så att mapsensorn kan registrera att bilen körs med överladdning?

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 mars 2010
#10
Load3d skrev:
okej, jag förstår, men hur ska man göra så att mapsensorn kan registrera att bilen körs med överladdning?
Jag är inte säker på min sak, men är inte sprutet gjort för turbobruk så är de nog byte som gäller om de ska funka som de är tänkt med turbon och hålla.


Volvo PV
222 Inlägg
10 mars 2010
#11
aF skrev:
Nej, är mapsensor på dessa och använder sig utav tryck och tempgivare.
Tempgivaren sitter väl i toppen mellan cylinder 3 och 4. Men jag undrar vart tryckgivaren sitter?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 mars 2010
#12
jonte_is skrev:
aF skrev:
Nej, är mapsensor på dessa och använder sig utav tryck och tempgivare.
Tempgivaren sitter väl i toppen mellan cylinder 3 och 4. Men jag undrar vart tryckgivaren sitter?
det är termpgivaren till kylvätskan, den här uppfinningen använder sig av lufftemp och tryck istället för LMM

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Volvo PV
222 Inlägg
10 mars 2010
#13
NITROUS skrev:
jonte_is skrev:
aF skrev:
Nej, är mapsensor på dessa och använder sig utav tryck och tempgivare.
Tempgivaren sitter väl i toppen mellan cylinder 3 och 4. Men jag undrar vart tryckgivaren sitter?
det är termpgivaren till kylvätskan, den här uppfinningen använder sig av lufftemp och tryck istället för LMM
Hur menar du? Jag fattade inte riktigt. Tempgivaren till kylarvätskan sitter på toppen mellan cyl. 3 och 4, så långt fattar jag, men vart är tryckgivaren?
Senast redigerat av jonte_is (10 mars 2010)


Whatever :)
1 652 Inlägg
10 mars 2010
#14
hmm jag ahde förmig att de " installerat " i boxen ? lmm ock något mer styrs av någon av boxarna.. ? eller är jag helt ute och bränner koppling ^^

Load3d skrev:
ja som rubiken lyder, på vissa sprut måste man inte ha lmm om man turbokonverterar en motor, måste man de på regina sprutet?

eller äre bara en myt jag hört om att man inte måste ha de???

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

357 Inlägg
10 mars 2010
#15
Lufttempgivaren sitter vid luftfiltret, på samma ställe som lmm sitter på LH systemen. Detta är alltså ett plaströr med givare i och ska inte förväxlas med lmm. Tryckgivare är jag däremot inte helt säker på men jag tror denna sitter inne under instrumentpanelen.


Load3d
10 mars 2010
Trådstartare
#16
ja men jag har inte fått klart för mig vad jag måste göra för att det ska gå köra överladdning med regina sprutet?, måste jag byta insprutet till lh 2.2 eller 2.4? eller går det att ändra på mappen i styrboxen?

HJÄLP..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 mars 2010
#17
Beroende på vad det sitter för map-sensor på den original så har du väldigt olika utgångslägen!

Sitter det en 1-bar så jobbar den troligtvis inom -1 till 0 bar...
Vid  -1.0 ger den en signal på 0.1     5hk
Vid  -0.7 ger den en signal på 1.2    30hk
Vid  -0.5 ger den en signal på 2.5    75hk
Vid  -0.3 ger den en signal på 3.7   105hk
Vid   0.0 ger den en signal på 5.0   150hk
Vid +0.2 ger den en signal på 5.0   150hk
Vid +0.5 ger den en signal på 5.0   150hk
vid +0.8 ger den en signa på 5.0    150hk
Vid +1.0 ger den en signal på 5.0   150hk

När den ligger på 5.0 så kommer sprutet att registrera full rulle, vi ska ha bensin för 150hk som exempel.
När den ger signal på 5.0 så är det max mängden bränsle som kommer sprutas in. Om map-sensorn är utanför sitt mätområde så kommer man få 5.0, dvs bränsle för 150hk men inte mer!

Om man då byter till en mapsensor med större mätomåde, t.ex 2.5 bar så kommer det se ut på följande sätt, det man ska kika lite efter är hur mycket effekt den väjer att ge soppa för vid samma signalstyrka som med 1-bars sensorn!
Vid  -1.0 ger den en signal på 0.1     5hk
Vid  -0.7 ger den en signal på 0.6    30hk
Vid  -0.5 ger den en signal på 1.2   75hk
Vid  -0.3 ger den en signal på 1.5   105hk
Vid   0.0 ger den en signal på 2.0   150hk
Vid +0.2 ger den en signal på 2.5   150hk
Vid +0.5 ger den en signal på 3.1   150hk
vid +0.8 ger den en signal på 3.7   150hk
Vid +1.0 ger den en signal på 4.3   300hk
Vid +1.5 ger den en signal på 5.0   375hk

Med reservation för att siffrorna inte varken är propotionerliga och helt korrekta så får man en bild av vad som händer med insprutningen/bränslemängden när map-sensorn är utanför sitt mätområde och att om man byter till en annan sensor så ger samma signal olika mängd bränsle!

Edit: Kan någon mappa detta så borde det fungera bra att byta till en annan mapsensor, sitter 2.5-bar på saab 9000 Turbo efter -93 original

MVH
Senast redigerat av bumpe (10 mars 2010)


Load3d
10 mars 2010
Trådstartare
#18
bumpe skrev:
Beroende på vad det sitter för map-sensor på den original så har du väldigt olika utgångslägen!

Sitter det en 1-bar så jobbar den troligtvis inom -1 till 0 bar...
Vid  -1.0 ger den en signal på 0.1     5hk
Vid  -0.7 ger den en signal på 1.2    30hk
Vid  -0.5 ger den en signal på 2.5    75hk
Vid  -0.3 ger den en signal på 3.7   105hk
Vid   0.0 ger den en signal på 5.0   150hk
Vid +0.2 ger den en signal på 5.0   150hk
Vid +0.5 ger den en signal på 5.0   150hk
vid +0.8 ger den en signa på 5.0    150hk
Vid +1.0 ger den en signal på 5.0   150hk

När den ligger på 5.0 så kommer sprutet att registrera full rulle, vi ska ha bensin för 150hk som exempel.
När den ger signal på 5.0 så är det max mängden bränsle som kommer sprutas in. Om map-sensorn är utanför sitt mätområde så kommer man få 5.0, dvs bränsle för 150hk men inte mer!

Om man då byter till en mapsensor med större mätomåde, t.ex 2.5 bar så kommer det se ut på följande sätt, det man ska kika lite efter är hur mycket effekt den väjer att ge soppa för vid samma signalstyrka som med 1-bars sensorn!
Vid  -1.0 ger den en signal på 0.1     5hk
Vid  -0.7 ger den en signal på 0.6    30hk
Vid  -0.5 ger den en signal på 1.2   75hk
Vid  -0.3 ger den en signal på 1.5   105hk
Vid   0.0 ger den en signal på 2.0   150hk
Vid +0.2 ger den en signal på 2.5   150hk
Vid +0.5 ger den en signal på 3.1   150hk
vid +0.8 ger den en signal på 3.7   150hk
Vid +1.0 ger den en signal på 4.3   300hk
Vid +1.5 ger den en signal på 5.0   375hk

Med reservation för att siffrorna inte varken är propotionerliga och helt korrekta så får man en bild av vad som händer med insprutningen/bränslemängden när map-sensorn är utanför sitt mätområde och att om man byter till en annan sensor så ger samma signal olika mängd bränsle!

Edit: Kan någon mappa detta så borde det fungera bra att byta till en annan mapsensor, sitter 2.5-bar på saab 9000 Turbo efter -93 original

MVH
tack så mycket, uppskattas!!


Sök