3266
Sök

Slänga i drive ?

Stressad BMW
120 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
undrar vad som händer om man liksom smäller/slänger i drive växeln på en automatare om man har motorn på lite varv ? för vill kunna starta på lite varv är man rejsar smile
mvh

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 mars 2010
fredrikwendt skrev:
undrar vad som händer om man liksom smäller/slänger i drive växeln på en automatare om man har motorn på lite varv ? för vill kunna starta på lite varv är man rejsar smile
mvh

På en lite modernare automat händer inget, den lägger aldrig i växel förrens motorn är nere på låga varv...

Rekommenderas ju starkt att inte göra det på din 9000, är ju duktigt sköra saker dom automatlådorna! Dessutom så tro det eller ej, mjuk start är sjukt mycket effektivare än "banzaii-start" för att sen "karate-växla" i 2:an och åka på hjulspinn även då sad Oftast om jag ska iväg fort mot någon så drar jag inte hårdare än att det bara kraffsar lite och tar det lite vackert när man ska ha i 2:an och inte kliver på som faan...

Bromsa och gasa samtidigt så du har laddtrycket uppe direkt annars när du släpper bromsen?
Senast redigerat av bumpe (8 mars 2010)

Stressad BMW
120 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
okej tack för snabbt svar smile
mvh

4 005 Inlägg
9 mars 2010
Härliga facktermer, Banzai-start och karateväxla. smile

Jag hade lite av samma dilemma i min s90. Nu är det väl inte direkt 100%  bekräftat men en vän som är rätt kunnig inom växellådor och motorer berättade att min växellåda iaf klarar av att "banzai-starta" utan problem såvida motorkuddarna är fräsha och styva och allt inte rör på sig så mycket.

Någon mer mer kunskap får gärna fylla i lite mer....! Känns lite småolustigt att starta så.

Men broms plus gas och sen släppa gasen brukar ge bra starter. smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 mars 2010
Din automatlåda ska tydligen gå relativt lätt att preppa, linuslinje.
Höjer man oljetrycket så ska det räcka långt, sitter samma växellåda i en Lexus 400 (heter dom så?) och någon annan japansk bil (Supra tror jag).

I USA har man t.o.m lyckats sätta dit rattpaddlar, och på så sätt kunna växla manuellt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök