2533
Sök

Vart sitter motortempgivare 940?

54 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#1
Har fått följande felkod på min 940:
2-2-4 = Motortemperaturgivarsignal

Har köpt ny motortempgivare på mekonomen. Jag kollade under insuget på toppen men det var inte samma kontakt. 

Har läst att det finns en givare som visar temp inne i bilen, och en givare som går till "bränslesystemet" .

Behöver reda ut allting innan jag byter något, vill alltså byta ut motortempgivaren som styr bränslet då min bil går väldigt dåligt. Vart sitter den?
Senast redigerat av AdDeD (9 mars 2010)


-utan 940
1 728 Inlägg
9 mars 2010
#2
I mitten: http://www.garaget.org/?car=5582&image=1069179
Den är väldigt krånglig att byta när insugsröret sitter på plats, du ser på bilden att jag har haft sönder plasten för att få på en ringnyckel.
Köp en ny insugspackning om du tänker ta bort insuget.

110 Inlägg
9 mars 2010
#3
vilken sorts kontakt har du till tempgivaren. én fyrkantig med klipsfunktion eller en som är rundad på ena sidan . stämmer inte med ovanstående bild att det är den mittersta som går till tempgivare för styrboxarna då den sitter under 3 dje insuget framifrån och är av den fykantiga sorten. ge mig färgerna som du har på kablarna på denna kontakt så kan vi se om du ens tagit ut rätt kontakt wink
Senast redigerat av GuRaN__StUdiO (9 mars 2010)


-utan 940
1 728 Inlägg
9 mars 2010
#4
GuRaN__StUdiO skrev:
vilken sorts kontakt har du till tempgivaren. én fyrkantig med klipsfunktion eller en som är rundad på ena sidan . stämmer inte med ovanstående bild att det är den mittersta som går till tempgivare för styrboxarna då den sitter under 3 dje insuget framifrån och är av den fykantiga sorten. ge mig färgerna som du har på kablarna på denna kontakt så kan vi se om du ens tagit ut rätt kontakt wink

Det är möjligt att det är tvärtom då, jag bytte den första veckan jag hade bilen för över sex år sedan och utgick från att det var den eftersom det är den som är svårast att hitta. smile

110 Inlägg
9 mars 2010
#5
hihi. jao klart inte hellät att hålla reda på alla upraddade där wink som et som har två till så wink


54 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#6
GuRaN__StUdiO skrev:
vilken sorts kontakt har du till tempgivaren. én fyrkantig med klipsfunktion eller en som är rundad på ena sidan . stämmer inte med ovanstående bild att det är den mittersta som går till tempgivare för styrboxarna då den sitter under 3 dje insuget framifrån och är av den fykantiga sorten. ge mig färgerna som du har på kablarna på denna kontakt så kan vi se om du ens tagit ut rätt kontakt wink

Jag har köpt den 4kantiga varianten

Då är det alltså så att den vänstra Rundade är "Vattentempgivare"
Och den högra av dom 4kantiga är "Temperatursensor  för motorstyrning" ?

Så i mitt fall ska jag byta den 4 kantiga som är ubder 3e insuget?


3 650 Inlägg
9 mars 2010
#7
jepp, under 3dje insugsröret ska det vara


-utan 940
1 728 Inlägg
10 mars 2010
#9
Jag glömde tillägga att toppen på bilden är från en ET-motor med Motronic så givaren som sitter allra längst till höger används inte i 940 utan sitter där för att plugga igen hålet.
Senast redigerat av Andreas 940 (10 mars 2010)

54 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#10
Okej tack för alla svar allihop smile


378 Inlägg
9 december 2010
#11
Lånar tråden lite här (=

Har råkat dra ut kablarna från själva kontaktstycket till motortemperatur givaren.
Där finns två sladdar. Kvittar de på vilket håll dom sitter?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

10 287 Inlägg
9 december 2010
#12
Det spelar ingen roll vilken tåt som sitter vart.

(Ta bara en liten instrumentmejsel eller en nål och pilla upp låsblecken i ca 30 grader så
att stiften låser igen)

/Göran



-Brink- skrev:
Lånar tråden lite här (=

Har råkat dra ut kablarna från själva kontaktstycket till motortemperatur givaren.
Där finns två sladdar. Kvittar de på vilket håll dom sitter?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

378 Inlägg
9 december 2010
#13
Sharky skrev:
Det spelar ingen roll vilken tåt som sitter vart.

(Ta bara en liten instrumentmejsel eller en nål och pilla upp låsblecken i ca 30 grader så
att stiften låser igen)

/Göran



-Brink- skrev:
Lånar tråden lite här (=

Har råkat dra ut kablarna från själva kontaktstycket till motortemperatur givaren.
Där finns två sladdar. Kvittar de på vilket håll dom sitter?


Tack för ett snabbt svar!! (=

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

378 Inlägg
9 december 2010
#14
Förresten. Någon som vet vilken färg givaren ska ha till en b230et från 87?
Tror det är LH2.2.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

10 287 Inlägg
9 december 2010
#15
Färg har jag inte koll på men den skall vid rumstemperatur mäta ca 2200 ohm mellan stiften och oändligt mellan stift - gänga.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 008 Inlägg
9 december 2010
#16
-Brink- skrev:
Förresten. Någon som vet vilken färg givaren ska ha till en b230et från 87?
Tror det är LH2.2.

En 87:a borde ha Motronic, har bara sett 88:or och 89:or med Lh 2.2, men finns nog undantag.
Tempgivaren till lh 2.2 bör iaf vara blå till färgen
Tempgivaren till Motronic har jag för mig är svart (ej samma som Lh 2.4 tempgivaren)



Sök