3875
Sök

Vad är en Wankelturbo?

682 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#1
tja, sökte Wankelturbo  i "sök" fick bara upp ett svar och jag förstod mig inte på det. är det någon speciell typ av turbo motor eller turbo. eller är det bara någon motor okunnig som skrivit fel ? Tackar för alla svar mvh Jesper.

739 Inlägg
9 mars 2010
#2
gissar på att det är en wankel motor med turbo du menar


682 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#3
agadiffen skrev:
gissar på att det är en wankel motor med turbo du menar

måhända vad vet jag. är formulerat Wankelturbo  så tongue. men vad är Wankel motor med turbo då?

547 Inlägg
9 mars 2010
#4
Här är en bra film som visar hur en Wankelmotor fungerar.

http://www.youtube.com/watch?v=6BCgl2uumlI

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

682 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#5
Sandvik skrev:
Här är en bra film som visar hur en Wankelmotor fungerar.

http://www.youtube.com/watch?v=6BCgl2uumlI

Wha, bra info ! smile tackar och bugar mig. förstår lite mer men in till 100 än

Off fråga. är det driftsäkra motorer?
Senast redigerat av MrTorture (9 mars 2010)

682 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#6
det känns väldigt mysko att tänka motor på detta sättet :S förvirrande.

547 Inlägg
9 mars 2010
#7
Ja, dom är rätt så driftsäkra pga att det finns så få rörliga delar i dem, enda problemet är att Apextätningarna (dom ute på ändarna av triangelskivan, rotorn) nöts rätt fort.

EDIT: Här är en video som visar hur en "vanlig" förbränningsmotor funkar.
http://www.youtube.com/watch?v=zUIo0zV1 … re=related

Nu kan du jämnföra wankeln med en vanlig ottomotor som finns i dom flesta bilar.
Senast redigerat av Sandvik (9 mars 2010)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

682 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#8
Sandvik skrev:
Ja, dom är rätt så driftsäkra pga att det finns så få rörliga delar i dem, enda problemet är att Apextätningarna (dom ute på ändarna av triangelskivan, rotorn) nöts rätt fort.

ja, kollade runt lite på Videos om dessa motorer och det verkar som i mer seriösa videos med seriösa som att vissa skulle kunna tänka sig att byta från piston till wankel.

Men men. varav jag såg detta med Wankelturbo är från Mazda rx7-90 200hk. är det hållbara saker?

antar att vid turbo funkar det som på samma sätt som i filmen fast med mer tryck och belastning?

040 RedLine
1 219 Inlägg
10 mars 2010
#9
De drar väll mer bränsle än en vanlig kolvmotor med?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
10 mars 2010
#10
BrajjAxx skrev:
De drar väll mer bränsle än en vanlig kolvmotor med?

Ja dom är ju rätt kända för det.

Men sen kan man ju även säga att dom ger rätt bra med effekt om man ser till volymen.
Ta Rx8:an te x. 1,3 l motor, och lämnar 231 hk.
Är rätt respektabelt enligt mig tongue

Allt för den där jävla hatten!

682 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#11
THEBADGUY skrev:
BrajjAxx skrev:
De drar väll mer bränsle än en vanlig kolvmotor med?

Ja dom är ju rätt kända för det.

Men sen kan man ju även säga att dom ger rätt bra med effekt om man ser till volymen.
Ta Rx8:an te x. 1,3 l motor, och lämnar 231 hk.
Är rätt respektabelt enligt mig tongue

dom drar väl en del tongue typ 1.1l /mil blandat (enl frabriks uppgifter) tongue men ja, 1400kg och levererar 231hk så får man väl nästan räkna med det.

682 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#12
Va drar t.ex. en Rx 7 ca 95a kontra en t.ex supra ca. 95a med liknande effekt. ?

är det snarlik förbrukning eller är suprans mindre då ej Wankel motor?

8 Inlägg
16 mars 2010
#13
vad den drar det beror på hur tung höger foten är
min RX4 drog någon stans mellan 1.2 till 2.4 liter per mil men dom nyare wanklarna drar inte lika mycke 7an ja hade låg väl på liter mvh före detta ägare till 3 wankel bilar
Senast redigerat av RX4 (16 mars 2010)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 mars 2010
#14
MrTorture skrev:
ja, kollade runt lite på Videos om dessa motorer och det verkar som i mer seriösa videos med seriösa som att vissa skulle kunna tänka sig att byta från piston till wankel.

Vankeln har vissa fördelar jämte en ottomotor så som låg vikt och väldigt få rörliga delar men jag tvivlar på att det är särskilt många mer tillverkare än Mazda som är beredd att satsa på vankel

Rock'n Roll

8 Inlägg
16 mars 2010
#15
TenZer skrev:
MrTorture skrev:
ja, kollade runt lite på Videos om dessa motorer och det verkar som i mer seriösa videos med seriösa som att vissa skulle kunna tänka sig att byta från piston till wankel.

Vankeln har vissa fördelar jämte en ottomotor så som låg vikt och väldigt få rörliga delar men jag tvivlar på att det är särskilt många mer tillverkare än Mazda som är beredd att satsa på vankel

finns bara 3 rörliga saker i en Wankel en vev 2 rotorer

956 Inlägg
17 mars 2010
#16
RX4 skrev:
TenZer skrev:
MrTorture skrev:
ja, kollade runt lite på Videos om dessa motorer och det verkar som i mer seriösa videos med seriösa som att vissa skulle kunna tänka sig att byta från piston till wankel.

Vankeln har vissa fördelar jämte en ottomotor så som låg vikt och väldigt få rörliga delar men jag tvivlar på att det är särskilt många mer tillverkare än Mazda som är beredd att satsa på vankel

finns bara 3 rörliga saker i en Wankel en vev 2 rotorer

Finns ju även med 1 rotor och 3 rotorer.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

8 Inlägg
17 mars 2010
#17
finns även 4 å 5

1 224 Inlägg
17 mars 2010
#18
460 hästar ur 1.9 liter 3 rotor är inte illa smile Naturally aspirated då wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105602/846364_l0j1w8.jpg

i-vtec Do you?

44 Inlägg
17 mars 2010
#19
Ett problem som blir med en Wankel är att värmen som skapas är ungefär 3ggr högre än på en vanlig ottomotor. 
Den optimala volymen för en wankel ligger någonstans emellan 1.3-1.8. Är lite osäker på var där emellan. Men det är inte stora maskiner.
Låter väldigt udda när dom rullar upp på strippen och drar iväg smile


Musiker
472 Inlägg
17 mars 2010
#20
En nackdel är väl att effekten kommer först på väldigt höga varv också, har jag fått för mig...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)


Sök