tja, sökte Wankelturbo i "sök" fick bara upp ett svar och jag förstod mig inte på det. är det någon speciell typ av turbo motor eller turbo. eller är det bara någon motor okunnig som skrivit fel ? Tackar för alla svar mvh Jesper.
Ja, dom är rätt så driftsäkra pga att det finns så få rörliga delar i dem, enda problemet är att Apextätningarna (dom ute på ändarna av triangelskivan, rotorn) nöts rätt fort.
Ja, dom är rätt så driftsäkra pga att det finns så få rörliga delar i dem, enda problemet är att Apextätningarna (dom ute på ändarna av triangelskivan, rotorn) nöts rätt fort.
ja, kollade runt lite på Videos om dessa motorer och det verkar som i mer seriösa videos med seriösa som att vissa skulle kunna tänka sig att byta från piston till wankel.
Men men. varav jag såg detta med Wankelturbo är från Mazda rx7-90 200hk. är det hållbara saker?
antar att vid turbo funkar det som på samma sätt som i filmen fast med mer tryck och belastning?
De drar väll mer bränsle än en vanlig kolvmotor med?
Ja dom är ju rätt kända för det.
Men sen kan man ju även säga att dom ger rätt bra med effekt om man ser till volymen. Ta Rx8:an te x. 1,3 l motor, och lämnar 231 hk. Är rätt respektabelt enligt mig
De drar väll mer bränsle än en vanlig kolvmotor med?
Ja dom är ju rätt kända för det.
Men sen kan man ju även säga att dom ger rätt bra med effekt om man ser till volymen. Ta Rx8:an te x. 1,3 l motor, och lämnar 231 hk. Är rätt respektabelt enligt mig
dom drar väl en del typ 1.1l /mil blandat (enl frabriks uppgifter) men ja, 1400kg och levererar 231hk så får man väl nästan räkna med det.
vad den drar det beror på hur tung höger foten är min RX4 drog någon stans mellan 1.2 till 2.4 liter per mil men dom nyare wanklarna drar inte lika mycke 7an ja hade låg väl på liter mvh före detta ägare till 3 wankel bilar
ja, kollade runt lite på Videos om dessa motorer och det verkar som i mer seriösa videos med seriösa som att vissa skulle kunna tänka sig att byta från piston till wankel.
Vankeln har vissa fördelar jämte en ottomotor så som låg vikt och väldigt få rörliga delar men jag tvivlar på att det är särskilt många mer tillverkare än Mazda som är beredd att satsa på vankel
ja, kollade runt lite på Videos om dessa motorer och det verkar som i mer seriösa videos med seriösa som att vissa skulle kunna tänka sig att byta från piston till wankel.
Vankeln har vissa fördelar jämte en ottomotor så som låg vikt och väldigt få rörliga delar men jag tvivlar på att det är särskilt många mer tillverkare än Mazda som är beredd att satsa på vankel
finns bara 3 rörliga saker i en Wankel en vev 2 rotorer
ja, kollade runt lite på Videos om dessa motorer och det verkar som i mer seriösa videos med seriösa som att vissa skulle kunna tänka sig att byta från piston till wankel.
Vankeln har vissa fördelar jämte en ottomotor så som låg vikt och väldigt få rörliga delar men jag tvivlar på att det är särskilt många mer tillverkare än Mazda som är beredd att satsa på vankel
finns bara 3 rörliga saker i en Wankel en vev 2 rotorer
Finns ju även med 1 rotor och 3 rotorer.
hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Ett problem som blir med en Wankel är att värmen som skapas är ungefär 3ggr högre än på en vanlig ottomotor. Den optimala volymen för en wankel ligger någonstans emellan 1.3-1.8. Är lite osäker på var där emellan. Men det är inte stora maskiner. Låter väldigt udda när dom rullar upp på strippen och drar iväg