5183
Sök

Volvo v50 vs Audi a4, vilken?

4 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
Hej!

Jag vet att 90% här väljer audi förre volvo oavsett, jag vill gärna ha en halvstor bil som inte är allt för dyr i försäkring och servicekostnader. Bilen som jag köper tänkte jag ha en lång tid framöver, vilka är era erfarenheter av volvo v50/v70 och audi a4?

Volvo v50/v70: 06-08

Nu är det ju massa forddelar i dom flesta volvobilarna som görs och jag märker när jag läser på olika forum att folk har redan fått problem vid 150mils körning!! och även bilar från 2010 har fortfarande problem, sen finns det säkert några som går problemfritt några år. Min familj har alltid ägt volvo-bilar och jag ser det som en bra bil men nu när det är massa forddelar i så vete tusan, är det värt risken?

Audi A4: 06-07

Vet inte så mycke om just audi, förutom att bilen har hög kvalite i det mesta, dyra service kostnader, förmodligen lite dyrare försäkring oxå men i helhet så är det en bra bil som man kan ha i 10års tid eller längre.

Alla bilar måste självklart in på service för att hålla sig i toppform men det finns ju en gräns, vill ju gärna köra mer än att ha den på verkstan.

tack för mig!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
11 mars 2010
Volvo har inte billiga ägandekostnader som vissa verkar tro...de är dyra att serva, försäkra och tanka. (snackar inga 740s å skit från renässansen)
V50 lider av elektronikproblem och buller, den e dessutom inte speciellt rymlig enligt mig iaf..läs på www.vibilagare.se vad de har för begagnattest om de båda.
Gp.se under motor testade också nyss v50 begagnat vill ja minnas, de återkommer ständigt till elektroniken...precis som alla bilar volvo valt att lägga i holland/belgien

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 mars 2010
Som sagt, Volvo är ingen billig bil längre och V50 har haft mer än sin beskärda del av problem. Men vad jag ogillar den mest för är att det inte känns som en Volvo i detaljer och lösningar, det känns som en betydligt billigare och enklare bil.

Vill du ha en billig bil som ger "mycket för pengarna" köp en Ford Focus (vilken är lite av V50s kusin) eller tex. en lätt begagnad Skoda. Vill du ha en premiumbil, köp Audi.

Men V50 är ingen konkurrent till Audi, det skiljer på tok för mycket i allt för det. Det är troligen därför 90% kommer välja Audi före Volvo, trots att Volvo är överrepresenterat på detta forum.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Är nog fan bara bitter..
365 Inlägg
11 mars 2010
Rquired skrev:
Men V50 är ingen konkurrent till Audi, det skiljer på tok för mycket i allt för det. Det är troligen därför 90% kommer välja Audi före Volvo, trots att Volvo är överrepresenterat på detta forum.

Det gäller även utseende mässing tycker jag! Sen är baksätet inget o snacka om i någon av bilarna.. hmm

Pain is temporary, Glory last forever.

151 Inlägg
11 mars 2010
Har haft en en Volvo V50 2.0D -07 Summum som tjänstebil i 3år, tyvärr bara massa strul med den. Bogserat den 3 gånger, totalt inlämnad 25 gånger på volvo för olika fel. Dagens Gent-bilar är rena rama skämtet, blir så när man trycker i för mycket skitdelar från Ford. Sedan hur bilen beteer sig på vägen och hur den är att köra när den väl fungerar finns det inget att klaga på. Men en bil ska vara på vägarna och inte i verkstaden.

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

4 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
Ja det får nog bli en audi, märkligt när man ser på tv att volvos siffror går uppåt hela tiden...

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 mars 2010
jumb0 skrev:
Ja det får nog bli en audi, märkligt när man ser på tv att volvos siffror går uppåt hela tiden...

V70 är den som säljer bäst om du tittar. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

820 Inlägg
11 mars 2010
V50 är väl ingen höjdarbil direkt, A4an har ju hängt med länge nu och är en bra bil.

V50 har ju som många andra sa, en joggens massa elfel vilket allt som oftast är dom mest irriterande felen tycker jag, satsa på en S60 istället, inte fullt lika rymlig kanske men en bra mycket bättre bil.

Edit: såg nu att du frågade om V70 också, den går ju före V50in alla dagar i veckan tycker jag, om man ändå ska ha en kombi kan man likagärna satsa på en rejäl sådan som är bra.
Alla V70 jag åkt i(har åkt/kört alla generationer V70), är fruktansvärt bekväma att åka i, rymliga och funkar utan allt för stora bekymmer! Oavsett om du väljer en A4 eller V70 så får du en bra bil smile
Senast redigerat av Panzar_Audi (11 mars 2010)

Om man säger

820 Inlägg
11 mars 2010
TurbOla skrev:
jumb0 skrev:

V70 är den som säljer bäst om du tittar. wink

Förra året vad det väl XC60 som sålde bäst? eller är jag ute och cyklar nu?

Om man säger

230 Inlägg
11 mars 2010
Då är det la bara jag som är nöjd med min v50 då!?

684 Inlägg
11 mars 2010
Provkör bilarna själv, bilda dig en egen uppfattning. Lita inte blint på vad alla skriver.

Volvo är endå volvo och kommer för den delen alltid vara störst i sverige. Audi är bra bilar dom med men kvalitetsmässigt är dom inte alltid bättre. Iaf inte äldre modeller.

Sen service och reperationskostnader är dyra på nyare bilar och billigare lär det inte bli. Samt att allt kan hända och inte hända.

Sen utrustningsmässigt ligger nog volvo bättre till. Jag menar audi a4 har itne ens elhissar bak som standard?

Men A4 är en trevlig bil det med. V50 bör du nog bara satsa på om du väljer en T5 under det kanske inte är dom roligaste bilarna och vill du inte ha en ford motor så är det bara en v50 med fem cylindrar du ska välja. Och ja V50 delar många delar med ford, men är ford rent skit det nu också då?

Delad mening om bilarna från mig, tycker om båda två och original utseende mässigt vinner nog audin. Men därför jag tycker du ska provköra olika bilar och bilda dig en egen uppfattning. Lycka till!

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
11 mars 2010
För ett lugnt och problemfritt ägande tror jag inte att en V50 är rätt val. Säkert sköna bilar med mer utrustning än vad Audin kan erbjuda, men vad spelar det för roll när man aldrig får njuta av den?

Angående vevar bak på Audi kan man ju se det som lite skrattretande, å andra sidan kan man se det positivt, att det är en mindre grej som kan krångla.

Mitt högst indivuella val är givetvis A4:an. Mestadels för att jag kan få stolar som matchar min smak, SPORT!

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
11 mars 2010

Four rings to rule them all!

170 Inlägg
11 mars 2010
v50sport skrev:
Då är det la bara jag som är nöjd med min v50 då!?

Verkligen inte. Alla dessa elfel som skrivs i tråden har jag inte haft.

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 mars 2010
villon skrev:
Provkör bilarna själv, bilda dig en egen uppfattning. Lita inte blint på vad alla skriver.

Volvo är endå volvo och kommer för den delen alltid vara störst i sverige. Audi är bra bilar dom med men kvalitetsmässigt är dom inte alltid bättre. Iaf inte äldre modeller.

Sen service och reperationskostnader är dyra på nyare bilar och billigare lär det inte bli. Samt att allt kan hända och inte hända.

Sen utrustningsmässigt ligger nog volvo bättre till. Jag menar audi a4 har itne ens elhissar bak som standard?

Men A4 är en trevlig bil det med. V50 bör du nog bara satsa på om du väljer en T5 under det kanske inte är dom roligaste bilarna och vill du inte ha en ford motor så är det bara en v50 med fem cylindrar du ska välja. Och ja V50 delar många delar med ford, men är ford rent skit det nu också då?

Delad mening om bilarna från mig, tycker om båda två och original utseende mässigt vinner nog audin. Men därför jag tycker du ska provköra olika bilar och bilda dig en egen uppfattning. Lycka till!

Nej, Ford är definitivt inte skit i mina ögon. Men när en bil med tydlig Ford känsla kommer med en prislapp i Volvoklass blir det helt fel, V50 är inte värd pengarna helt enkelt. Tvärt om med Audi, den kommer till en hög prislapp i klar premiumklass men levererar också med råge.

Och sen må Volvo vara stora i Sverige, men jag ser inte argumentet med det? Jämför istället Volvo och Audis försäljningssiffror sammanlagt så får man ett helt annat perspektiv.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

95 Inlägg
12 mars 2010
Båda två är bra och trevliga bilar. Åk runt och provkör några olika bilar med olika utrustningsnivåer för att bilda dig en uppfattning. Det är ju också en viss prisskillnad på bilarna. Jag har nära bekanta som kör både v50 och a4 och några spontana reflektioner är följande:

- a4 har en mer gedigen kvalitetskänsla än v50, där framför allt dörrarna känns lite "tunna" i volvon. Audin känns som ett litet kassaskåp.
- Inredningsmässigt känns volvon lite mer avskalad (ungefär som Bmw:s 3-serie, dvs känns lite "enkelt utförd) än Audin, som å andra sidan känns lite 90-tal.

- Jag föredrar v50ns baksäte och det känns lite större, kanske för att sittställningen är lite annorlunda.

- Kvalitetsmässigt har inte någon av mina polare haft några större problem.  Volvon har fått byta hjullager som slits i förtid (tidigare modeller ska tydligen ha visst krångel med elektroniken). Audi-killen har blivit stående några gånger pga att tändspolarna gett upp. Vw/Audi-koncernen har ju problem med smörjningen på några av sina TFSI-motorer (primärt 1,4 och 1,6 tfsi) där motorerna kan rasa bara efter några tusen mils körning pga av kamkedjan har förlängts pga av dålig smörjning (3000 mil verkar vara ett för långt serviceintervall). Jag vet inte samma problem förekommer på nya 1,8 och 2,0tfsi, medan den gamla trotjänaren 1,8t med kamrem borde vara rätt säker.

- Körmässigt är v50n roligare och har trevligare chassisättning, men satsa på en T5a för sugmotorerna känns rätt sega.

jorgen72
12 mars 2010
Jag hade helt klart valt en a4 det är en riktigt bra o gedigen bil med bra kvalitet men jag körde en v50 med d5 motorn o gillade den också men det är mycke för att d5 är en underbar motor även om den sitter i v50 s60 eller v70

2 751 Inlägg
12 mars 2010
- Körmässigt är v50n roligare och har trevligare chassisättning.

Beror väll rätt mycket på vilket chassi man väljer på en A4. Finns ju standard,sport och S-Line. Inte många bilar i standardsegmentet som klår S-line chassit. Bmw är en av dem i så fall med sitt M-paket

Who Djaa bless no man curse

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
12 mars 2010
DasAuto skrev:

Beror väll rätt mycket på vilket chassi man väljer på en A4. Finns ju standard,sport och S-Line. Inte många bilar i standardsegmentet som klår S-line chassit. Bmw är en av dem i så fall med sitt M-paket

Finns standard och sen finns det sportchassi... S-Line och prosport chassit har samma krängningshämmare dämpare och fjädrar... liten myt att s-line tex sänker 10mm mer men det gör det inte...

Four rings to rule them all!

2 751 Inlägg
13 mars 2010
Danne_gg skrev:
DasAuto skrev:

Finns standard och sen finns det sportchassi... S-Line och prosport chassit har samma krängningshämmare dämpare och fjädrar... liten myt att s-line tex sänker 10mm mer men det gör det inte...

Beror ju på vilken modell. A4 B7 vet jag helt hundra att S-Line chassit sänker mer än prosport. Har mätt.

Who Djaa bless no man curse

Sök