Hade jag vart arbetsgivare så hade jag försökt styra mitt företag så att jag inte anställt nån, alla hade haft en veckas avtal och pissiga löner. För det finns så många som är arbetslösa i dag att jag kan bara fråga nån annan. Det gör så jag kan ha exakt så mycket folk som behövs till varje uppgift, utan att behöva ha nån som bara blir över. Till ett lågt pris. Jag tjänar mer. Jag hade ju inte haft nån över 50 som jobbade åt mig, de är inte alls lika effektiva som 25-45 åringar.
Arbetarna har det inte så bra, men vem fan bryr sig?
Där kommer facket in och styr så jag inte kan göra precis hur jag vill. Om än jag har mycket att styra ändå, det är ju mitt företag.
Tycker du att det är okej att du får sparken för att det kommer en polack (som i byggnads) som gör jobbet du utför, fast billigare? Det är inte frågan om du kan göra jobbet lite bättre, han gör det billigare. Då skulle jag som arbetsgivare anlitat honom, utan tvekan. Och DU blir utan jobb.
Det är därför alla omfattas kollektivavtalet på arbetsplatserna. För att inte någon ska utföra ditt jobb billigare än du. Det tycker jag är lite av en försäkring.
Det fackliga löftet skrev:
Vi lovar och försäkrar att inte jobba till sämre villkor och till sämre lön än det vi nu lovar varandra. Vi lovar detta i den djupaste insikten om vi håller detta måste arbetsgivaren gå med på våra krav
http://www.pappers15.nu/web/webfolder/w … 2954183045Hamilton skrev:
Är företaget anslutet till ett kollektivavtal vilket dom flesta är så följer dom lönerna vare sig dom anställda är med i facket eller inte sen kan ju alla förhandla om sina löner själv på lokalnivå.
Fackföreningarna förhandlar bara om dom
centrala lönerna som arbetsgivarna är skyldiga genom avtalet att följa.
Vara fackansluten är något jag aldrig själv varit och inte anset mig vara i behov av.
Det beror på hur stort företaget är, vi har en lokal fackförening som sluter avtal åt alla som jobbar där.
Deras förhandlingar utgår ju från det centrala avtalet, men det är inte helt styrande.
DU är inte i behov av att vara med, men nån är. Eftersom jag är med i ett LO-förbund och de förhandlar (antagligen) åt dig. Så kan man nästan påstå att du skor dig på mig (och tusentals andra givetvis). Hur rätt är det?
tjn skrev:
fattar inte varför alla ska vara så mycket för facket och dissa alla som inte är med.
man ska göra sig förtjänt av sin lön, vare sig man är med i ett fack eller inte.
Man ska göra sig förtjänt av sin lön, helt klart! Annars ska man inte jobba kvar... Men jag vill ha en rimlig lön för det jobb jag utför, därför kan man
tjn skrev:
Tycker det är så fel att facket ska vara med å bestämma vem som ska få stanna på en arbetsplats.
Dom fega gömmer sig bakom en mur , dom starka slåss för sin sak själva.
Och det går ju bra för dom? I restaurangbranschen är inte så många fackliga och inte alla har kollektiv avtal, hur bra lön har dom (som vart "starka" och slagits för sin sak) i förhållande till en pappers-arbetare eller en if-metallarbetare?
tjn skrev:
Skit i facket, det är sveriges sista kommunistföreningar som försöker rota sig hårt bland industri och "trä" arbetare .
Va lite blå och kämpa för din sak,
ingen kommer någon vart om man inte kämpar själv.
Kan faktiskt hålla med lite, men det är nog en tolkningsfråga. Ingen kommer nån vart om ingen kämpar. Vissa åker snålskjuts på andras kämpande som det är idag.
tjn skrev:
Jag har själv gått fordon men aldrig jobbat med det då lönerna är för låga.
Dåliga avtal?