12 mars 2010
Trådstartare
Jag har haft problem med batteriet sen jag köpte bilen, fast att jag har laddat de och fyllt på vätska. Batteriet är endast 5 månader gammalt och är på 60 Ah.
Problemet har alltid varit att så fort jag har använt någon el i bilen bara en stund så har startmotorn gott runt väldigt tungt. Så jag laddadde batteriet men de blev inget resultat då de visat sig att där inte är någon brist på ström i batteriet. Jag kopplade en kondensator till stegen igår och där såg jag att när bilen var av var den nere på 11,5 volt(inte konstigt). Efter att ha spelat musik i bara någon minut har den sjunkt ner till 10 volt och sen stängs kondesatorn av. När jag sen ska startar bilen när kondensatorn slocknat går startmotorn väldigt trögt. Sen går den upp till sina 14,5 volt. Jag stänger av bilen direkt så den inte skall hinna ladda upp ström. Efter det har jag 12 volt och provar starta och då går startmotorn runt som den skall... Lämnar jag bilen utan att förbruka någon el i den i några dagar märks de inget konstigt när jag startar.
Jag märker aldrig att basarna spelar sämre eller tystare när spänningen sjunker i bilen.
Hade varit tacksam för svar MVH Henrik