3643
Sök

Ersättning vid "dörruppslag"? (Försäkringsfråga)

Musiker
472 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Hittar ingen tråd om detta så jag gör väl en egen...

Funderar på om det finns någon försäkring som täcker när folk bucklar ens ögonsten med sina bildörrar?
Har väl aldrig någonsin i historien hänt att någon tar på sig en sådan sak om man inte tar dem på bar gärning!?! Är ju inte lika kul att tvätta bilen när plåten inte längre är rak!

Kul om ni vill dela med er av era erfarenheter kring detta!

Högaktningsfullt
/Johan

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

8 883 Inlägg
13 mars 2010
Står i ditt försäkringsavtal men har du helförsäkring så är det grönt.

Fotograf på tierpidag.se

10 Inlägg
9 oktober 2010
Det stämmer! Har du en helförsäkring så ska den garanterat täcka. Har du endast trafik eller halv så kommer den inte att täcka.

7 399 Inlägg
10 oktober 2010
tur man åker omkring i en junkbil, som man inte behöver vara rädd för att parkera nånstans tonguecool
för det är SÅ vanligt med parkeringsskador så man nästan blir tokig,, jag såg en gubbe klämma sig emellan bilar med en kundvagn,, å jag kunde givetvis inte hålla käften, han var in i två bilar med den,, jäla idiot

killercow
10 oktober 2010
granadadr skrev:
tur man åker omkring i en junkbil, som man inte behöver vara rädd för att parkera nånstans tonguecool
för det är SÅ vanligt med parkeringsskador så man nästan blir tokig,, jag såg en gubbe klämma sig emellan bilar med en kundvagn,, å jag kunde givetvis inte hålla käften, han var in i två bilar med den,, jäla idiot

lite små gammal tråd.

trafikförsäkringsföreningen kan gå in å hjälpa till att reducera självrisken. men endast om det framgår att det är en annan BIL som gjort skadan. gäller INTE om de är en KUNDVAGN wink som orsakat skadan

Finraggare
2 381 Inlägg
10 oktober 2010
Det är för fan högre krav på bevis för en parkeringsskada än för mord i det här landet. Hade bildbevis på att det var en bil som dunkat dörren i mig, filmade till och med när vi provöppnade hans dörr och att märkena passade precis.

Men eftersom han blånekade så var det enligt bolagen "ord mot ord" och jag fick ta det hos mig istället föra att den orsakande idioten skulle fått betala...

I love being a nobody - because nobody is perfect.

1 639 Inlägg
10 oktober 2010
Har precis som kameramannen skriver varit med om detta, att motparten blånekar även fast jag såg händelsen (satt i bilen). Så jag fick stå för hela kalaset själv.

Dock löste sig detta ändå, hur de gick till behöver jag inte gå in på här dock tongue

Finraggare
2 381 Inlägg
10 oktober 2010
Tyvärr finns det gott om idioter med körkort. Sen undrar de varför jag konsekvent alltid står på två rutor...

412 Inlägg
10 oktober 2010
Jag undrar lite över hur det går till när man åtgärdar t.ex. dörruppslag.

Försäkringsbolaget godkänner, man betalar in självrisken, men vad händer efter det?
Får man lämna in bilen på valfri bilskadereglerare så rätar dom ut bulorna eller vad händer?
Om det är så pass illa så att det måste lackeras om, tar dom då hand om det också eller blir det till en självkostnad?

Om någon kunde berätta hur det går till så vore jag tacksam. Det var nämnligen en liten unge som bestämde sig för att använda min bil som ett bollplank när den stog parkerad utanför jobbet vilket gav ett X-antal repor och knölar på högersidan av bilen. Jag har helförsäkring på bilen så det bör väl gå bra.

135
├┼┼
24 R

killercow
10 oktober 2010
KennethL skrev:
Jag undrar lite över hur det går till när man åtgärdar t.ex. dörruppslag.

Försäkringsbolaget godkänner, man betalar in självrisken, men vad händer efter det?
Får man lämna in bilen på valfri bilskadereglerare så rätar dom ut bulorna eller vad händer?
Om det är så pass illa så att det måste lackeras om, tar dom då hand om det också eller blir det till en självkostnad?

Om någon kunde berätta hur det går till så vore jag tacksam. Det var nämnligen en liten unge som bestämde sig för att använda min bil som ett bollplank när den stog parkerad utanför jobbet vilket gav ett X-antal repor och knölar på högersidan av bilen. Jag har helförsäkring på bilen så det bör väl gå bra.

1.Du kontaktar försäkringsbolaget. eftersom du är helförsäkrad skall det inte vara några problem att åtgärda skadorna på försäkringen. dock blir du tvungen stå för hela självrisken (trafikförsäkringsföreningen går bara in om de orsakats av en annan bil) självrisken brukar ligga mellan 3000-5000kr, framgår i försäkringspappren.

2. När du fått beslut i ärendet hänvisas du till en eller flera verkstäder som du kan lämna in bilen på. Du bestämmer alltså inte helt fritt vart du vill lämna bilen.
Verkstaden kommer då först att göra en kostnadsbedömmning av skadorna. sen tar försäkringsbolaget ett beslut om rep.kostnaden är rimliga. annars löser dom in bilen till marknadsvärdet.

Oftast brukar alla reparationer ske på eller genom samma verkstad utan att du behöver flytta bilen

Finraggare
2 381 Inlägg
10 oktober 2010
Du får börja med att anmäla skadan, och blir då hänvisad till en verkstad som besiktigar skadan och sedan åtgärdar den. Du är inte tvingad att använda den som de anvisar dig, utan har du någon favoritverkstad som också gör jobb åt ditt försäkringsbolag så går det utmärkt. Jag har aldrig varit nöjd med de bolagen IF hänvisat mig till utan har kört eget val.

Väl på verkstaden ger du dem det skadenummer du fått av ditt försäkringsbolag varpå de fotograferar skadorna, kollar om något behöver bytas eller bara riktas, lackas osv. De bokar upp en tid (om de inte kan ta det direkt, alt om bilen går att köra under tiden) och när det är dags lämnar du in bilen till dem.

De rätar ut, lackar om osv eller byter de delar som behövs. Jag smällde en grävling och åkte av vägen så jag hade både lackjobb och verkstadsjobb - de hade bilen i 18 dagar och när jag rullade ut skulle den vara som den var innan olyckan. Nu var den inte det så den har varit inne 3 gånger till, men du förstår principen.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 oktober 2010
kameramannen skrev:
Det är för fan högre krav på bevis för en parkeringsskada än för mord i det här landet. Hade bildbevis på att det var en bil som dunkat dörren i mig, filmade till och med när vi provöppnade hans dörr och att märkena passade precis.

Men eftersom han blånekade så var det enligt bolagen "ord mot ord" och jag fick ta det hos mig istället föra att den orsakande idioten skulle fått betala...

Då är det tillåtet att hämnas. mad

I vintras svängde en trött granne för tvärt och repade min front som ändå skulle bytas. Men just att det inte satt någon lapp gjorde mig rosenrasande. Han hade istället försökt smyga undan till andra änden av parkeringen, men det var ju bara att följa spåren i nysnön (idiotj*vel, hur f*n tänkte du? roll)

Jag smög ut i skydd av mörkret och tippade i spadet från en burk surströmming i luftintaget ovanför huven på hans bil lol

Min 2:a dag med körkortet lyckades jag med konststycket att försöka parkera i en för liten lucka, och skrapade bilen bredvid. Jag tog det som en man och satte upp en lapp under torkaren med namn och telefonnummer. Väl hemma darrade benen rejält när pappa frågade varför det hade ringt en man och velat prata med mig. Dagen efter åkte jag hem till en glad och förvånad farbror och fyllde i skadeanmälan. 2000 spänn för en repa i bakre blinkersglaset, men jag tog det som läropengar och sov gott eftersom jag gjort rätt för mig. Tyvärr kan man inte få samma ärlighet tillbaka från sina medmänniskor i alla lägen.

Sök