3143
Sök

V.H.R Volvo 740 sugfemman, renovering och vässning. Lite av allt

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 juni 2010
#41
vad ska du köra för sprut?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 juni 2010
#42
Det du kallade S60R-insug är likadant som de andra insugen på nyare femmor, från -00 och framåt. tongue

Om jag inte har helt fel så är till och med sugmotor-insugen större än turbo-insugen.

Folk brukar ju använda 3" GLT-spjällhus till sina turbobilar, t.ex. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Performance meck
342 Inlägg
27 juni 2010
#43
detta ska bli intresant att följa!
specielt med tanke på att jag är Jävligt sugen på ett likande bygge har dock lite problem att hitta låda ( för rimlig peng)

undrar även som ovanstående om du ska köra med orginal sprut eller om du kör eftermarknads?

Mvh viktor

Med lem
1 127 Inlägg
28 juni 2010
#44
strandberg31 skrev:
Fillejr skrev:
H3dlund skrev:
Säg inte det du, mät upp cylinderlopp och kolvar. Dumt att inte göra.

Vad blir det för kammar? Dåligt utbud till femmorna vad jag sett, eller är det slipa om original som gäller?

Har redan mätt upp loppen och kolvarna, det blir original kammarna som jag ska köra på.

Har hört att glt kammarna skall vara bra kanske något att satsa på smile

Edit: haha missade att det var en glt motor du hadde tongue

Man brukar sätta i glt kammarna i turbomotorerna, nog för det inte lär va några optimala saker men.

Finns det verkligen inga eftermarknadskammar till volvofemmorna? Köra originalkammar på en sugmotor som ska trimmas.. Då får du du inte ut mycket mer än du har standard.
Senast redigerat av H3dlund (28 juni 2010)


70 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
#45
Det blir original sprut och original kammarna, effekten blir man medveten om först vid bänkning.

220 hästar har jag satt som mål för denna motorn.

21 Inlägg
1 juli 2010
#46
Det  här projektet följs lätt. riktigt coolt bygge smile


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 juli 2010
#47
Fillejr skrev:
Det blir original sprut och original kammarna, effekten blir man medveten om först vid bänkning.

220 hästar har jag satt som mål för denna motorn.

köp för "fan" ett eftermarknads sprut, det är det som kommer ge dig effekten du är ute efter... även lite karaktär

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

70 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#48
Det blir original sprut, ingen idé att lägga onödiga pengar på ett eftermarknads sprut till denna motorn.

70 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#49
Ajjemen, delar i mängder har hämtats från L-M-R för ett par veckor sen och bilen är hemma, blev en 87a som gått 14000 mil, ska langa lite bilder sen.smile

70 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#50
Hej.

Med tanke på att bilen jag köpt är så jädra fräsch så ska bilens yttre inte röras de minsta.
Så takvingen och blinkers och de jag köpt ska inte användas än, ska helt enkelt köra på ett sleeper stuk, och göra underredet och under huven något i hästväg. wink

Bjuder på en bild.

http://img831.imageshack.us/img831/9343/dsc0183ndrad.jpg

70 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#51
Här kommer bilder på godis!roll

Alla bussningar i fram och bakvagn.

http://img820.imageshack.us/img820/945/img8516y.jpg

Kolvringar och alla packningar och lager med mera, lager ej med på bild.

http://img820.imageshack.us/img820/701/img8517i.jpg

Och allt samlat.

http://img189.imageshack.us/img189/2553/img8506v.jpg

Och sen kortradieböjarna. Väntar på långradie.

http://img20.imageshack.us/img20/7980/img8509j.jpg

Och den finfina kollektorn!

http://img685.imageshack.us/img685/7602/img8508u.jpg

Sen till fjädrarna och stötdämparna.

http://img16.imageshack.us/img16/2599/img8505c.jpg

Slitsade skivor med ferrodo belägg.

http://img64.imageshack.us/img64/5291/img8512x.jpg

http://img831.imageshack.us/img831/1737/img8511.jpg

Och inte nog med de så har ju panelen flockats.smile

http://img214.imageshack.us/img214/3416/img8513a.jpg

Sparco! smile

http://img814.imageshack.us/img814/7944/img8514.jpg

De jag väntar på från L-M-R är:

Långradieböjar
2m rör
Ramlager
En kolvringssats till
Stolsfästen
Elhärva

Jag vill passa på att tacka Micke på Lmr för grymma priser och jävligt bra service!
Och jag kommer fortsätta handla därifrån i framtiden.smile

70 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#52
http://img210.imageshack.us/img210/3861/img8571n.jpg

70 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#54
Hej!
Lyfte motorn ur 740in i helgen och rensade lite, motorfästen och grenrör ska nu byggas. smile
Oljetråget är nu omsvetsat och ska planfräsas.smile
Adapterplatta till lådan hemma med!

Lite bilder på bilen:

http://img440.imageshack.us/img440/194/img8576f.jpg

http://img517.imageshack.us/img517/1659/img8577mj.jpg

http://img203.imageshack.us/img203/4526/img8578u.jpg

70 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#55
Nu händer de grejer, motorfästen är snart klara sen ska de byggas grenrör i helgen! smile

Gjort i ordning adapterplattan, och bultat ihop låda och block.

http://img132.imageshack.us/img132/7880/dsc00017dk.jpg

Hockey puckar som gäller.

http://img836.imageshack.us/img836/1507/dsc00018fh.jpg

Måste ju ha en fin yta puckarna kan ligga på.

http://img18.imageshack.us/img18/2881/dsc00022ih.jpg

http://img594.imageshack.us/img594/8586/dsc00024h.jpg

http://img232.imageshack.us/img232/9247/dsc00030tb.jpg

Sen mättes motorn in i rätt läge med rätt vinkel, fäste påbörjades.

http://img5.imageshack.us/img5/2785/dsc00031dm.jpg

http://img576.imageshack.us/img576/4904/dsc00032gi.jpg

Sen vart de bara o helsvetsa.

http://img4.imageshack.us/img4/9523/dsc00033vh.jpg


http://img232.imageshack.us/img232/5622/dsc00036lr.jpg

http://img209.imageshack.us/img209/3971/dsc00037u.jpg

Sen i med att o se så måtten stämmer, vilket de gjorde smile

http://img525.imageshack.us/img525/7271/dsc00038uh.jpg

http://img80.imageshack.us/img80/5143/dsc00039s.jpg

http://img534.imageshack.us/img534/1056/dsc00040mb.jpg

De va allt jag hade o bjuda på nu. smile

224 Inlägg
27 oktober 2010
#56
ska du göra nått förstärkningsstag i underkant på motorfästena också? kanske e stabilt ändå men?


46 Inlägg
27 oktober 2010
#57
Ser riktigt bra ut måste jag säga!

900 Inlägg
27 oktober 2010
#58
grymt projekt att ja missat detta. gött me sug motor. börjar bli för vanligt me turbo!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

714 Inlägg
27 oktober 2010
#59
Grymt !! har alltid undrat hur en 850 glt motor skulle gå i en 740..och snart får jag veta big_smile eller snart och snart... wink


176 Inlägg
28 oktober 2010
#60
matteponken skrev:
Får ursäkta frågan.. men den där kollektorn.. ser inte den ut att funka bättre till turbo än sugis

den kollektorn funkar jävligt bra till sugis du vet ett 5 till 1 grenrör de är fina saker de



Sök