2407
Sök

AudiA4 -95 startar inte

3 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Hej! Min lilla pärla har stått ute i 1,5 vecka och nu startar den (hon) inte. Hon är stendöd, det händer absolut ingenting när jag vrider nyckeln, inga ljud, inga ljus, ingenting. Fick hjälp av grannen med startkablar men det hände ingenting. Vad kan det vara? Bilen har varit kinkig i start länge, men de
hon har alltid förut startat till sist, men nu händer ingenting. Ber om hjälp eftersom jag inte vet nånting om bilar! neutral

104 Inlägg
13 mars 2010
Batteriet kan vara slut. Prova byt batteri. Om bilen varit grinig förut i starten och sen den står 1.5 vecka kan batteriet vara slut och förstört.

3 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Men jag bytte batteri för 1,5 år sedan!

21 761 Inlägg
13 mars 2010
Plocka fram en multimeter och mät vilken spänning det är på själva batteripolerna när du vrider nyckeln i startläge, är spänningen över 10 V så låter du plusmätpinnen vara kvar men flyttar minusmätpinnen till motorblocket och försöker starta motorn igen.

Är spänningen fortfarande okej så flyttar du båda mätpinnarna ner till startmotorn, sätt minusmätpinnen på startmotorns hölje och plusmätpinnen på startmotorns solenoid där batterikabeln sitter fast. Försök starta motorn. Om spänningen ännu är bra så flyttar du plusmätpinnen till den tunna kabeln på solenoiden och försöker starta motorn.

Med dessa mätningar borde du se ifall spänningen är okej, dvs minst 10 V, eller om den sjunker väldigt mycket. smile

3 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Tack, ska testa det där (efter bästa förmåga = snälla grannen). hmm

564 Inlägg
14 mars 2010
Det är vanligt att tändningslåset pajer på dem, så om du haft problem tidigare så kanske det kan vara ett alternativ?

496 Inlägg
17 mars 2010
Inte emobelysern? brukar vara det om den ex startar och stängs direkt. Ibland kan man försöka ett par gånger innan den startar. Annars är det vell batteriet som är dött eftersom du inte har något ljuse alls nu. Mät batteriet. Det ska ligga på 13,7 volt när där är kräm i det. Visar den 12volt så är det alldeles för lite.

211 Inlägg
17 mars 2010
Hade liknande problem me Immobiliser på min gamla a4. Kabeln mellan tändningslåset och immobiliser är precis så lång så när man drar ratten mot sig är den sträkt och tillslut ger den med sig.
Men har då bör det iallafall komma ljus osv men den startar inte bara.
Är det inte nått liv alls inga lampor "nada" så är nog battriet kasst. Kylan tar ut sitt på många batterier såhär års.

Sök