2828
Sök

Chiptrim till min saab 9000 2,3 16 ventilare

161 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Hej!
Det är så att ja har köpt mig en saab 9000 2,3 16 ventilare och är sugen på att chiptrimma den.
Men nu är det så att jag funderar på om det är värt att göra det överhuvudtaget. Ger det någon markant effektökning eller blir det ungefär bara 10 hk? och isåfall vart kan man få tag på ett bra chip till den?

Tacksam för svar:)

Mvh Robin

161 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
ewrs skrev:
Ingen turbo?

Det gör nog inte så stor skillnad. Speedparts har ett uppgraderingspaket med sportluftfilter, DI chip och bränslechip vilket enligt dom ger +10hk och +16Nm för 1850kr.

jag trodde det var en turbo, men på vv hemsida står det att det bara är en 2,3 I hmm men det måste väl ändå gå att få dit en turbo utan att behöva byta ut grenrör och koppling mm?

888 Inlägg
15 mars 2010
HMM du köpte en bil DU TRODDE va en TURBO?? menar du allvar? Hur många hästar har du original?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 mars 2010
HenkeTIC skrev:
HMM du köpte en bil DU TRODDE va en TURBO?? menar du allvar? Hur många hästar har du original?

Det är faktiskt samma toppeffekt i 2.3i som det är i 2.0ltt! Så säger säljaren att det är en 150-hästare så har han faktiskt inte ljugit. Men ja, lite dumt o inte kolla det INNAN man köper sad

Har haft en bil med denna maskin en gång i tiden, de går ganska bra faktisk... Det är så nära en turbo men endå så långt borta sad

Söker du effekt hade jag letat rätt på en turbobil från början!

Det är mycket du kommer få byta! Grenrör, downpipe, inloppsrör, montera intercooler, montera olja/vattenledningar, tryckledningar, ev kopplingsbyte, byta styrdon osv, osv osv! Listan är tyvärr väldigt lång och du kommer aldrig få den godkänd hos SBP om du inte byter till en komplett turbomotor och registreringsbesikar! Tyvärr är en 2.3i inte värd det arbetet i mina ögon sad

888 Inlägg
15 mars 2010
jag vet mycket väl att den har lika många hästar som i 2,0ltt MEN köper man en bil utan att lyfta på huven? man köper väll inte en bil bara genom att kolla "ooohhh den har 150hk den måste va en turbo"?

211 Inlägg
15 mars 2010
schager skrev:
ewrs skrev:
Ingen turbo?

Det gör nog inte så stor skillnad. Speedparts har ett uppgraderingspaket med sportluftfilter, DI chip och bränslechip vilket enligt dom ger +10hk och +16Nm för 1850kr.

jag trodde det var en turbo, men på vv hemsida står det att det bara är en 2,3 I hmm men det måste väl ändå gå att få dit en turbo utan att behöva byta ut grenrör och koppling mm?

Tråkigt nog så är det ju vansinnigt mycket krångligare och extremt mycket dyrare att trimma sugmotor är med turbo. Och på vv hemsida skulle det nog stå turbo om det var turbo på den eller. Rätta mig om jag har fel men har för mig det i allafall.
Och att sätta turbo på en vanlig 2,3a är nog inte det lättaste och vet inte om det blir lönsamt heller.
Vet ju inte exakt vad som behövs på just den bilen men grenrör: JA, koppling vetjag faktiskt inte vad som är skillnad men nån större effekt är nog inte orginal till för. Sen är det ju allt annat som ska hålla för extra kraften. och sen går den ju aldrig igenom sbp med turbo.

1 327 Inlägg
15 mars 2010
Sälj den och köp en 9000 turbo istället. Enkel lösning på problemet.
Ingen ide att chiptrimma en 2.3i.

Sök