3016
Sök

Volvo 850 Manuell Synkring 3:an

166 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Hej
Har volvo 850.
Har problem med växellådan, jag körde utan att något lät från bilen och sen när jag skulle starta den och köra där ifrån så skrapar det varje gång jag lägger i 3:an, första tanken va synkringar ?
Kollade vi växellådan lite lätt och det går ju två vajrar dit, den ena är ju för att lägga i växlar, och den andra är väl till koppling, men den rör sig inte mkt när man lägger i 3:an ? Kan det vara vajer problem.

Föresten mkt jobb att byta synkring ?
Det är ju ganska dyrt att lämna in på volvo om man säger så då.

MVH: Christofer

8 250 Inlägg
15 mars 2010
Om d tänker på vajrarna ovanpå lådan är båda för att byta växel.

Är det en synkring så är det bara att byta låda. Volvo byter ingen ring åt dig utan dem byter till en ny eller beg låda beroende på vad du vill betala. Sen är ju svårt att få tag i interna delar till lådorna med, då man i såna fall lär köpa en annan låda och slakta då volvo inte säljer lösa ringar

Musiker
472 Inlägg
15 mars 2010
3:ans och 4:ans synkringar brukade skrapa å bära sig åt t.o.m. årsmodell -93 har jag bestämt för mig...
Försök att få tag i en låda från -94 eller senare om du ska byta!
(Kommer ej ihåg exakt när de bytte låda men någon gång -94 var det.)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

8 250 Inlägg
15 mars 2010
Risken att hitta en bil med gamla lådan är idag i det närmaste obefintlig. volvo återkallade och bytte lådor varteftersom på 92 och 93or. 94 gjordes lådorna om första gången.

166 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Har pratat med en och han ska hjälpa mig med lådan om jag plockar ner den, han behövde bara ha en sårängskiss över just den lådan, var får jag tag i det ?
Det är väl M56 lådan om jag mins rätt, och ej H efter för det är väl dom förstärkta lådorna som har det om jag minns rätt.

Tack för svar MVH: C

8 250 Inlägg
15 mars 2010
I princip omöjligt att få tag i skiss. Volvo har inte ens själv sprängskisser på lådan, det har dem bara på getrag där lådorna tillverkas. Ja, det ska va en M56 och skillnaden mellan H och L är utväxlingarna på backen, ettan och tvåan.

166 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Okey, men jag har haft en skiss men har inte kvar den längre, så vet att det finns.
Och lådor till en Volov 850 -95 är inga problem (nästan vilken skrot som helst typ)

Sök