2623
Sök

Rasad motor, konsumentköpslagen?

34 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
Förra veckan rasade motorn på en av våra bilar.
Treans kolv hade gått sönder och förstört hela motorn.

Vi köpte bilen i oktober, alltså mindre än 6 månader sedan. Därmed borde det täckas av konsumentköpslagen.

Bilen är en 00:a med 12000 mil på mätaren.

Bilhandlaren (ej märkeshandlare) vill inte ta ansvar, och försäkringen täcker inte heller motorras efter 8000 mil.

Har någon liknande erfarenheter, hur har ni isåfall gjort och hur har det slutat?

Och kan man se vems felet är? Om det har varit någon spricka i kolven länge? Om bilen är hårt körd? m.m m.m m.m

Berätta gärna om era erfarenheter....

Mvh

Fulländad

Pro detailer
417 Inlägg
16 mars 2010
Kan kolla med cheferna imorgon vad dom säger om det, dom har handlat med bilar rätt länge så dom har rätt bra koll.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 mars 2010
du borde vell ha nån månads garanti från firmarn om den gått ut så äre bara köpa ny motor och bita i de sura äpplet

34 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
Fartsyndare skrev:
Kan kolla med cheferna imorgon vad dom säger om det, dom har handlat med bilar rätt länge så dom har rätt bra koll.

Tack, det får du väldigt gärna göra! Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta...

MrEricsson skrev:
du borde vell ha nån månads garanti från firmarn om den gått ut så äre bara köpa ny motor och bita i de sura äpplet

De lämnar en månads garanti. Men konsumentköpslagen gäller 6 månader efter köpet. Och då ska säljaren kunna bevisa att felet inte fanns där när jag köpte bilen. Men säljaren betalar ju inte det bara för jag vill det såklart. Han ville att vi skulle gå det "rättsliga hållet" isåfall.

Fulländad

8 883 Inlägg
16 mars 2010
OlaBjörk skrev:
Fartsyndare skrev:

Tack, det får du väldigt gärna göra! Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta...

MrEricsson skrev:

De lämnar en månads garanti. Men konsumentköpslagen gäller 6 månader efter köpet. Och då ska säljaren kunna bevisa att felet inte fanns där när jag köpte bilen. Men säljaren betalar ju inte det bara för jag vill det såklart. Han ville att vi skulle gå det "rättsliga hållet" isåfall.

Eftersom du upptäckt felet inom 6 månader så ligger bevisbördan på säljaren och inte på dig.
efter 6 månader är du som ska visa att bilen var felaktig när den levererades till dig.

Vilken prisklass på bil är det frågan om?

Fotograf på tierpidag.se

34 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
Eftersom du upptäckt felet inom 6 månader så ligger bevisbördan på säljaren och inte på dig.
efter 6 månader är du som ska visa att bilen var felaktig när den levererades till dig.

Köpte bilen för 60", märkesverkstaden vill ha 55" för att sätta i en renoverad motor.
Ok, säljaren har bevisbördan på sig. Men han gör inget för att jag ber om det. Jag måste alltså gå via någon annan. Vet du vem jag kan gå via?

Om det visar sig att det inte är säljarens fel, då vill jag inte bli skyldig att betala för en massa undersökningar. Men av det lilla jag har läst mig till så finns det tydligen en del undersökningar man kan göra gratis.

Fulländad

888 Inlägg
16 mars 2010
Vad är det för bil?

5 198 Inlägg
16 mars 2010
Kontakta den lokala konsumentvägledaren.

8 883 Inlägg
16 mars 2010
OlaBjörk skrev:
Hamilton skrev:

Köpte bilen för 60", märkesverkstaden vill ha 55" för att sätta i en renoverad motor.
Ok, säljaren har bevisbördan på sig. Men han gör inget för att jag ber om det. Jag måste alltså gå via någon annan. Vet du vem jag kan gå via?

Om det visar sig att det inte är säljarens fel, då vill jag inte bli skyldig att betala för en massa undersökningar. Men av det lilla jag har läst mig till så finns det tydligen en del undersökningar man kan göra gratis.

Alltså...bilen är trasig och det är säljaren som ska bevisa att felet inte fanns när du köpte bilen, hur han gör det är upp till honom. Ett motorras inebär att motorn måste ur och rivas hur han gör det är upp till honom. Konsumentombud i all ära men dom kan bara komma med rekommendationer och säljaren kan skita i att följa dom.
Häv köpet om han inte vill uppfylla sina åtagande vad gäller bevisbördan.

Fotograf på tierpidag.se

2 011 Inlägg
16 mars 2010
Oftast har du antingen 1 eller 3 månaders garanti. Är det en mindre handlare så kan jag garantera att det står befintligt skick någonstans på ditt köpekvitto. Likaså är det mindre saker som ingår i garantin.
Tiden har tyvärr gått ut för dig och du får bita i det sura äpplet. I bästa fall hade eller kan ni komma överens om att lösa det med att betala hälften var.
Gå vidare med det till tingsrätten är utkastade pengar i mitt tycke.
Min advokat säger att det är svårt för dig eftersom bilen har gått så pass mycket och motor garantin är över, så kan mer eller mindre ingen av er bevisa när eller felet uppstått. Han kan hävda du öst i skitolja och vise versa.

Rådet är att försöka komma överens om 50 50. Läxa för framtiden kan vara värt att kolla framtida bilar hos motormännen eller verkstad som du kan lita på innan köp.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

5 198 Inlägg
16 mars 2010
Hamilton skrev:
OlaBjörk skrev:
Hamilton skrev:

Alltså...bilen är trasig och det är säljaren som ska bevisa att felet inte fanns när du köpte bilen, hur han gör det är upp till honom. Ett motorras inebär att motorn måste ur och rivas hur han gör det är upp till honom. Konsumentombud i all ära men dom kan bara komma med rekommendationer och säljaren kan skita i att följa dom.
Häv köpet om han inte vill uppfylla sina åtagande vad gäller bevisbördan.

grejen med en konsumentvägledare är ju att dom vet med 100% säkerhet vad som gäller.. en försäljare är jäkligt duktig på att prata bort folk. men som sagt konsumenköplagen gäller och det kan handlaren EJ avtala bort.

5 198 Inlägg
16 mars 2010
Clintan66 skrev:
Oftast har du antingen 1 eller 3 månaders garanti. Är det en mindre handlare så kan jag garantera att det står befintligt skick någonstans på ditt köpekvitto. Likaså är det mindre saker som ingår i garantin.
Tiden har tyvärr gått ut för dig och du får bita i det sura äpplet. I bästa fall hade eller kan ni komma överens om att lösa det med att betala hälften var.
Min advokat säger att det är svårt för dig eftersom bilen har gått så pass mycket och motor garantin är över, så kan mer eller mindre ingen av er bevisa när eller felet uppstått. Han kan hävda du öst i skitolja och vise versa.

Rådet är att försöka komma överens om 50 50. Läxa för framtiden kan vara värt att kolla framtida bilar hos motormännen eller verkstad som du kan lita på innan köp.

Finns inget som heter befintligt skick lägre i lagens mening.

4 001 Inlägg
16 mars 2010
hmmm, jag har ett svagt minne av något som kallas för "driftgaranti", har för mig att det hänger ihop med priset vid köptillfället...

Edit: hittade det:
Vad som kan betraktas som fel styrs av konsumentköplagen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse.

Vid en bedömning utgår man från vad som avtalats vid köpet. Det är alltså inte fel på bilen i konsumentköplagens mening om köparen kände till bristen vid köpet, till exempel genom att säljaren redovisat den i varudeklarationen.
Lagen innehåller dessutom vissa allmänna bestämmelser om när det kan sägas vara fråga om fel. Läs mer om det här nedanför. Det är köparen som måste bevisa att det över huvud taget finns ett fel på bilen.
Sexmånadersregeln

Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.

Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet.

Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna styrka att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.
Vad är fel?

Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:

* om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.

* när bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.

* om säljaren inte har gett information om hur bilen ska skötas genom att till exempel inte lämna med en instruktionsbok och bilen till följd av detta går sönder. Självfallet gäller samma sak om säljaren har gett felaktiga instruktioner.

Befintligt skick

Även det här kan betraktas som fel:

* om säljaren visste eller borde ha förstått att köparen skulle använda bilen för ett särskilt ändamål och den sedan inte går att använda som köparen har tänkt. Det kan till exempel, gälla då en bil ska användas för att dra en husvagn och säljaren levererar en bil som husvagnen inte får kopplas till.

* om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.

Här finns mera inom ämnet: http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … ter-kopet/
Senast redigerat av kolvas (16 mars 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 011 Inlägg
16 mars 2010
Försök komma överens om betala hälften var innan ni bråkat för mycket. Annars risk för säljaren ställer sig på tvären och du får käfta med allt och alla, men bilen rullar inte mer.

Det är mycket som kan ha skett på dessa 5 till 6 månaders som du haft bilen och du blir bara mer och mer förbannad och tiden rinner iväg och pengar som du får slänga i sjön. Men du har ingen motor endå.

Lär dig av läxan till nästa köp. Nu vet du vad det kostar och det kan vara värt att betala 2000:- för att få nästa bil testad innan köp.

8 883 Inlägg
16 mars 2010
Clintan66 skrev:

Eftersom priset på bilen är 60 000 och inte blir ett sk småmål  (50% av prisbasbelopp) vid en evt rättegång. Så ser jag inget hinder att dra det här till tingsrätten förutsatt att bilen mar minst halvförsäkring. Rättskyddet i bilförsäkringen täcker dom här kostnaderna.

Fotograf på tierpidag.se

2 011 Inlägg
16 mars 2010
En bil för 60000:- från början. Komma överens med säljaren om 50 50. Den står dig i 87000:-.
Advokat med 1400:- / timme och visst du kan vinna och betala dina 20% på advokat kostnader, men förlorar du får du betala säljarens kostnader också. Risken är väldigt liten att du vinner tyvärr för det blir att du skall bevisa ditten och han datten. Du hävdar det och han det. Oavsett vilket är att det är en bil som gått mer än 4000 mil efter motor garantin gått ut. Som du läser i länken till konsument lagen, så finns det säkert en varudeklaration på bilen hos säljaren.

Förlorar du, finns det risk för att du står med en bil utan motor som kostat dig 60000:- + advokat kostnader. Likaså blir du bara förbannad och det tär på dig. Då hamnar du på i slutskedet på en bil som fungerar för 115000 .125000:- i runda slängar och garanterat en säljare du inte kan fråga om 50 50 längre.

Kan tyvärr bara beklaga det inträffade för dig och hoppas det löser sig. Olika svar och tycke på ditt missöde, men kan vara värt att fundera på. Lycka till

8 883 Inlägg
16 mars 2010
Clintan66 skrev:
En bil för 60000:- från början. Komma överens med säljaren om 50 50. Den står dig i 87000:-.
Advokat med 1400:- / timme och visst du kan vinna och betala dina 20% på advokat kostnader, men förlorar du får du betala säljarens kostnader också. Risken är väldigt liten att du vinner tyvärr för det blir att du skall bevisa ditten och han datten. Du hävdar det och han det. Oavsett vilket är att det är en bil som gått mer än 4000 mil efter motor garantin gått ut. Som du läser i länken till konsument lagen, så finns det säkert en varudeklaration på bilen hos säljaren.

Förlorar du, finns det risk för att du står med en bil utan motor som kostat dig 60000:- + advokat kostnader. Likaså blir du bara förbannad och det tär på dig. Då hamnar du på i slutskedet på en bil som fungerar för 115000 .125000:- i runda slängar och garanterat en säljare du inte kan fråga om 50 50 längre.

Kan tyvärr bara beklaga det inträffade för dig och hoppas det löser sig. Olika svar och tycke på ditt missöde, men kan vara värt att fundera på. Lycka till

Blir betydlig billigare att göra som jag skrev i mitt förra inlägg.
Att ta det via försäkringen om han torskar så står försäkringen för ca 80% av kostnaderna och ett sånt här ärende kostar honom vid en evt förlust max 5-10 000

Fotograf på tierpidag.se

2 011 Inlägg
16 mars 2010
Ja jag kan inte svara 100% på det, men torskar han så blir det som jag skrev 60000:- för bilen. 55000:- för motorn. Dina 5-10000:- vid eventuell torskning. En säljare som han defeinitivt inte får halva (50 50) motorn av längre. = 115000-125000:-.

Har han tur får han en bil för 60000:- med motor. Jag själv hade funderat lite innan. Är det värt ett försök?

Självklart om jag gått till säljaren och frågat om en överens kommelse och säljaren motsätter sig totalt hade jag dragit det vidare till Tingsrätten. Då kan det vara värt att det tär på en både i humör och allt som det drar med sig.

Oavsett vad han besutar sig för, så lycka till. Alltid tråkigt när sådant här sker.

Pro detailer
417 Inlägg
16 mars 2010
Jag kollade med cheferna och iom att det är inom sex månader som felet uppstått så är det inom konsumentköplagen, det är bara för säljaren att pynta för att få felet fixat. Ta kontakt med din lokala konsumentvägledare och fråga vem som kan backa dig i frågan men rappa på innan dina sex månader är ute.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

4 005 Inlägg
16 mars 2010
Spännande!

Riktigt tråkigt med aswipes hos mindre bilfirmor!
Klart att de inte vill betala bilar som går sönder, men då kanske de bör gå igenom dem lite mer omfattande...

Hoppas allt löser sig!

Sök