2720
Sök

Hur kopplar men in en tuta?

212 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
#1
Tjenare, nån tidigare idiot till ägare har visst lekt elektriker på min bil.
Vid ratten har han tagit bort alla sladdar till tutan.
Så nu undrar jag hur jag "kopplar om".. kopplade en + kabel till + på signalhornet och jordade och hoppades på nått ljud men icke..

Går det inte att koppla + till + och - till - och ha en strömbrytare på + kabeln.

eller hur ska man göra?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 juni 2006
#2
prova att kolla så skiten funkar överhuvudtaget... Kan ju ha vart nåt som gått sänder under "lektionen" förra ägarn hade... Annars så är det bara o dra matning till brytaren i ratten och så plus vidare ner och så jorda skiten...


212 Inlägg
3 juni 2006
Trådstartare
#3
ja. altså ska det fungera om man kopplar så som jag beskrev innan?


Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
26 augusti 2007
#4
Lånar tråden lite, hoppas att det går bra.

Jag har tänkt slänga i en sportratt i min 740 och på den finns det ingen knapp för tuta, så jag hade tänkt sätta dit en egen antingen nånstans på ratten eller panelen. Men vad säger de på besiktningen om det? Är det tillåtet?

...tror jag, är dock inte helt 100...

15 Inlägg
26 augusti 2007
#5
om du har tutan på en annan knapp så måste du märka ut den har ja för mig, men annars är det lugnt:)


8 156 Inlägg
27 augusti 2007
#6
Pepparkakan skrev:
Men vad säger de på besiktningen om det? Är det tillåtet?

Jag kunde inte hitta något om det i vägverkets föreskrifter. Men som sagt. Märk ut den, annars lär dom klaga i vilket fall.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872837

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
514 Inlägg
27 augusti 2007
#8
Jag använder en sån här knapp i min kärra och det funkar kalas. Inga problem hos bilprovningen heller..

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … id=7523464

old volkswagens never die they just get lower

Kejsare
547 Inlägg
27 augusti 2007
#9
ToTTeN skrev:
Och knappen MÅSTE vara återfjädrande!

Jag hade en vanlig vippströmbrytare som inte var återfjädrande i 240n, och dom klagade inte på besiktningen. Dom sa bara att så länge tutan finns där och fungerar så ska det inte vara några problem

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
28 augusti 2007
#10
Okej, tack för svaren. smile

...tror jag, är dock inte helt 100...

48 Inlägg
28 augusti 2007
#11
om jag inte har helt fel i (hår)disken:) så finns det dom tutorna som e + matade hela tiden och när du trycker då tutan så blir det typ kortis och det tutar


Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 augusti 2007
#12
mike_h_gbg skrev:
om jag inte har helt fel i (hår)disken:) så finns det dom tutorna som e + matade hela tiden och när du trycker då tutan så blir det typ kortis och det tutar

japp de har + hela tiden sen när du trycker på knappen jordas tutan och då låter det

Jonas


Sök