3407
Sök

Volvo 740 GLT 16 v -88 startar inte, drar ur batteriet...

Volvo Freak
98 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Jag har en 740 glt 16 v -88 som har börjat krångla.

När jag vrider på tändningen så går motorn runt precis som han ska. Men han vägrar starta! Till slut tar batteriet slut. Men han startar sen med startkablar och går som han ska när bilen är igång. Om man bortser från att han går upp på ca 2500-3000 varv under tomgång så fort han kommer upp i temp. Men när jag stänger av bilen, är han omöjlig att få igång igen utan startkablar krävs alltså...

Jag får för mig att han inte får soppa som han ska? Men då borde han ju inte gå som han ska när man väl fått igång den?

Jag är inte direkt insatt i det här och har ingen aning om vad jag ska göra.

Böt toppackning för ca 3 veckor sen, men tror inte det kan vara en bidragande orsak. Kan det ha något med styrboxen att göra?

Tacksam för svar..
Senast redigerat av SandraTheK (17 mars 2010)

Vila i Frid Tommie Viinikka

Bärs!
3 456 Inlägg
17 mars 2010
Kolla felkoder...

Edit:
Du missade inte tempgivaren när du böt packning? eller inte vet jag, satte knacksensor kontakten på tempgivare eller nått annat dumt?
Senast redigerat av Aga_Diff (17 mars 2010)

Garaget.org peakade 2008.

140 Inlägg
17 mars 2010
har du kollat efter felkoder? eftersom motorn går upp sig så i varv när den är varm så är det troligen kallstartventilen som har hängt sig.

140 Inlägg
17 mars 2010
höhöm, rättelse av mig, menar såklart tempgivaren till styrenheten.

Volvo Freak
98 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Nej har inte kollat felkoder vet inte riktigt hur man gör...men ska gå ut och göra det då... saken är att problemen uppståt nu..han har gått klockrent ända tills i söndags..

21 761 Inlägg
17 mars 2010
SandraTheK skrev:
När jag vrider på tändningen så går motorn runt precis som han ska. Men han vägrar starta! Till slut tar batteriet slut.

Ungefär hur länge kan du hålla på med att försöka starta innan batteriet "tar slut"?
30 sekunder, 1 minut, flera minuter?

Om batteriet är i dåligt skick eller dåligt laddat så kan startmotorn visserligen orka snurra ett litet tag men "strömmen räcker inte till" för att tändsystemet ska ge bra gnista. smile

Volvo Freak
98 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Har kollat felkoderna nu, i
uttag 2 för bränslesystem och får koden 1-1-1
uttag 6 för tändsystem och får koden 1-1-1

Ska man kolla alla uttag? Har fått förstått att det är bara uttag 2 och 6 man ska kolla?

Hur som haver visar den ju inga fel, så hur gör man nu?

Volvo Freak
98 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
SandraTheK skrev:
När jag vrider på tändningen så går motorn runt precis som han ska. Men han vägrar starta! Till slut tar batteriet slut.

Ungefär hur länge kan du hålla på med att försöka starta innan batteriet "tar slut"?
30 sekunder, 1 minut, flera minuter?

Om batteriet är i dåligt skick eller dåligt laddat så kan startmotorn visserligen orka snurra ett litet tag men "strömmen räcker inte till" för att tändsystemet ska ge bra gnista. smile

Jadu...2 minuter kanske?

21 761 Inlägg
17 mars 2010
Det är ju inte så väldigt lång tid tycker jag.

Har du laddat upp batteriet med batteriladdare sedan det tog "slut"?

Volvo Freak
98 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Nej utan jag har kört bilen efter det startats med startkablar, senast i söndags, från Ludvika till Falun som är ca 7 mil...

21 761 Inlägg
17 mars 2010
Det räcker tyvärr inte alls för att ladda upp batteriet, det måste laddas upp med en batteriladdare i gissningsvis ett dygn (eller tills laddaren visar på fulladdat batteri). smile

Volvo Freak
98 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Böt batteri till ett fräscht igår. Men han startar inte. Inge fel på soppapumpen heller. Men kom på att när jag böt toppackningen så såg inte fördelaren så väldigt frisk ut...dock ingen spricka men iaf... men har även börjat fundera på styrboxen eller LMM? Har heller inte kollat gnista vilket ska göras senare idag...någon som har förslag på vad man mer kan göra?

Bärs!
3 456 Inlägg
18 mars 2010
Kolla gnistan du, lite svårt att gissa om man inte vet...
Du har soppa ända fram?

Volvo Freak
98 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Det är soppapumpen under bilen..har provat bytt relä men funkar iaf inte...så leta soppapump nu då hmm

Volvo Freak
98 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Menade pumpen under förarsätet. Nu när pumpen är bortskruvad å ligger på bordet så funkar den. Vad fan är det för fel?! Blir galen snart!!!!

Men om jag nu lär byta iallafall...sitter det två pumpar på alla 740, dvs en under förarstolen å en under bilen? Kompisen har en 86:a GL med förgasare som står iaf..om man kan ta den?
Senast redigerat av SandraTheK (18 mars 2010)

Bärs!
3 456 Inlägg
18 mars 2010
Du har en pump under stolen & en i tanken. Är väll mekanisk pump på B230A/K maskinerna vad jag vet, så där finns inte mkt du kan ta...

Provat att "tjuvkoppla" relät?
Senast redigerat av Aga_Diff (18 mars 2010)

Volvo Freak
98 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Har nu kommit så långt så vi fått förstå att båda pumparna går, men det kommer inte fram soppa. En märklig sak är att han bränt säkringen till halvljuset också..... Vi fick han att hoppa igång i ca 1 sekund med en j-a massa startgas. Men vad gör man? Ska prova men en annan bränslepump under bilen imorn och se vad det ger för resultat....annars vetefan va man sak göra..... :s

21 761 Inlägg
18 mars 2010
Vart kommer det inte fram soppa?
Till spridarna eller från filtret eller vad?
Vilka andra saker går till den där säkringen?

Volvo Freak
98 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
Fram där man kan skruva isär ledningen. När man slår igång tändningen ska det soruta soppa ur den, men helt torrt...spridarna är det inge fel på heller. Bara till halvljuset, tror jag....

Bärs!
3 456 Inlägg
19 mars 2010
Igensatt filter?
Lossa slangen från filtret & vrid på nyckeln, kommer det soppa då?

Sök