2901
Sök

Volvo 850 2.5L - 95:a Startar inte /dör.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!


Farsans gamle 850 har krånglat ett tag nu och nu kände jag att det var dags att ta lite hjälp för att lösa problemet.

Bilen startar oftast när den är kall. Och går helt okej. Lite små knackigt. Men när den uppnått tempratur och man gasar lite så skakar hela bilen till. Stänger man sedan av den. Och försöker startar så kan följande saker hände: 1. Antingen går den inte igång alls. 2. Den går igång, men dör när man gasar. 3. Den går igång men väldigt ojämnt.

Saker som vi kollat/bytt är:
*Bränslepumpen
*Bränslefiltret
*Glapp i pumpen till tanken

Lite mistankar om att det kan vara någon givare eller något relä till bränslet?

Säg vad ni tror!

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Bilmekaniker
7 Inlägg
18 mars 2010
#2
Kollat lmm?


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#3
Blir till att kolla det i helgen, tack för hjälpen smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#4
Även bytt bränslepumpsrelät nu utan resultat. Går som sagt bra kall, men ojämnare när den blir varm? Ingen som har något tips på någon annan sak.

Har inte hunnit kollat lmm:en ännu, glömde multimetern i skolan.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

10 Inlägg
25 april 2010
#5
Ett enkelt sätt att kolla den är genom att bara koppla ur den. gjorde de på min när lmm va kass o då gick den som en klocka så testa att bara dra ur sladden till den o se va som händer.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#6
Japp, kom på detta när jag vaknade idag. Så gjorde så. Blev ingen skillnad därav tror jag den är paj. Blir till att byta smile! Tack ändå!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

10 Inlägg
25 april 2010
#7
ja men de va ju just de som va grejen. min va paj o o när den va ikopplad så funka knappt bilen överhuvudtaget men när ja koppla ur de så gick den så ja bytte bara. men eftersom din inte reagerar på att du kopplar ur den så är de nog inget fel på den.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#8
Murare skrev:
ja men de va ju just de som va grejen. min va paj o o när den va ikopplad så funka knappt bilen överhuvudtaget men när ja koppla ur de så gick den så ja bytte bara. men eftersom din inte reagerar på att du kopplar ur den så är de nog inget fel på den.

Dock så tror jag ändå att bilen ska påverkas av att man skulle dra ut den? Så tror ändå vår inte funkar på ett eller annat sätt.. När den väl krånglar så krånglar den. Kan det vara glapp?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

10 Inlägg
25 april 2010
#9
Driftkungen skrev:
Murare skrev:
ja men de va ju just de som va grejen. min va paj o o när den va ikopplad så funka knappt bilen överhuvudtaget men när ja koppla ur de så gick den så ja bytte bara. men eftersom din inte reagerar på att du kopplar ur den så är de nog inget fel på den.

Dock så tror jag ändå att bilen ska påverkas av att man skulle dra ut den? Så tror ändå vår inte funkar på ett eller annat sätt.. När den väl krånglar så krånglar den. Kan det vara glapp?

De brukar oftast inte klappa i kontakterna för dem är mer eller mindra fyllda med fett så dem ärgar inte. de är ju bara o testa med en annan o se men ja tror inte det är där problemet ligger. men man vet ju aldrig. man har ju haft fel förr haha

10 Inlägg
25 april 2010
#10
Tänds lamdalampan? (som alla hatar att man kallar den)

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#11
Murare skrev:
Driftkungen skrev:
Murare skrev:
ja men de va ju just de som va grejen. min va paj o o när den va ikopplad så funka knappt bilen överhuvudtaget men när ja koppla ur de så gick den så ja bytte bara. men eftersom din inte reagerar på att du kopplar ur den så är de nog inget fel på den.

Dock så tror jag ändå att bilen ska påverkas av att man skulle dra ut den? Så tror ändå vår inte funkar på ett eller annat sätt.. När den väl krånglar så krånglar den. Kan det vara glapp?

De brukar oftast inte klappa i kontakterna för dem är mer eller mindra fyllda med fett så dem ärgar inte. de är ju bara o testa med en annan o se men ja tror inte det är där problemet ligger. men man vet ju aldrig. man har ju haft fel förr haha

Okej aja vet faktist inte.. Ibland går den ju felfritt men ibland startar den inte när den blivit varm..

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#12
Helkonstig! Nu har den gått kalas i snart en vecka :S? Någon som vet hur det kan ligga till?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

110 Inlägg
1 maj 2010
#13
kolla tempgivaren..hade samma problem på miin v70...efter de så gick den

1 353 Inlägg
1 maj 2010
#14
som sagt, kolla tempgivare, går bra när den är kall och behöver extra soppa, blir varm, får för mycket soppa då och blir sur.

There's no replacement for displacement

67 Inlägg
1 maj 2010
#15
Jag hade samma problem med min s70 och problemet då var bränslerilet när det blev varmt så blev det kortis i det

Hobby Fotograf
650 Inlägg
1 maj 2010
#16
Jag skulle kolla tomgångsmotorn. Min hängde sig i 850:in och då gick den bra kall men inte varm.

Mvh Joakim


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#17
Neett: Ska undersökas!

V70Nflakeedition: Bränslerelät är bytt nada skillnad.

ProXem: Okej tackar får undersöka detta med.

Men kunde några av era bilar gå felfritt då och då?

För förra veckan bytte vi bränslerelät och startade den. Då gick den precis som innan. Dog och hade sig, samt låg tomgång om den lyckades vara igång. Svarade även segt på gasen.

två dagar efter bytet funkar den hur fint som helst och vi körde med den och svarade hur rappt som helst?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Däckspert
298 Inlägg
1 maj 2010
#18
Jag hade precis samma problems med v70:in, de va luftmassemätaren. Den gick lika skit även om man kopplade ur den. och ibland så gick den kanon. Testa att koppla ur den och sedan koppla loss batteripolen så databoxen nollar sig ordentligt innan du startar om bilen. Den kan tydligen gå på tidigare inställningar ett bra tag om man bara kopplar ur lmm..
Senast redigerat av tjox (1 maj 2010)

Livet börjar vid 6200rpm!!!

7 Inlägg
1 maj 2010
#19
tjox skrev:
Jag hade precis samma problems med v70:in, de va luftmassemätaren. Den gick lika skit även om man kopplade ur den. och ibland så gick den kanon. Testa att koppla ur den och sedan koppla loss batteripolen så databoxen nollar sig ordentligt innan du startar om bilen. Den kan tydligen gå på tidigare inställningar ett bra tag om man bara kopplar ur lmm..

Det sitter väll ingen lmm på 2.5 liters motorn utan en tempgivare ist ? rätta mig gärna om jag har fel.

47 Inlägg

Sök