Detta var en av de mest röriga trådar jag läst på länge.
Om skatt.
Den som äger bilen den första i månaden när skatten ska betalas är skyldig att betala in skatten.
En bil som har obetald skatt, har nyttjandeförbud, även om den byter ägare i efterhand.
Dvs. Har du köpt en bil med skatteskuld, får du inte köra den, innan Transportstyrelsen har
fått in full betalning på samtliga avgifter.
Ovanstående ser jag som fakta eftersom det dels påtalats många gånger i tråden och finns
länkat till olika källor på Transportstyrelsens hemsida.
Nu till det oklara angående just din bil. När har den skatteperiod? dvs när ska skatten vara betald ?
Du skrev att du köpte bilen 25 januari. Det gör att den förra ägare är ansvarig att betala in skatten,
om den skulle betalats in i januari eller tidigare. Om ägaren inte har gjort det, blir det skatteskuld och
en påminnelse kommer lagom till slutet av februari. Något säger mig att den inte heller har blivit betald, eftersom du nu har fått ett brev 17 mars ?
Denna ordningssamma människa har inte betalat på 2 månader om allt detta stämmer. Sedan skriver du
att du köpte bilen av en kille, men hans fru var ägare till bilen ? Då är det hon som är ansvarig för att
skatten ska betalas in.
När det sedan kommer till Kronofogden så gör de utmätning på den som har skulden och dennes
tillgångar. Nedan gäller inte ditt fall, utan mera generellt !!
Om hon inte äger något, finns det inte några pengar att hämta. Att hon bor i ett fint hus,
kör en fin bil och har massor med dyra möbler i sin omgivning spelar inte någon roll, om hon inte
äger dessa saker. Är allt skrivet på mannen, kan kronofogden inte göra något alls. De kan göra
utmätning på hennes lön och ta så mycket, så hon får kvar existensminimum. Har hon redan skulder
på flera miljoner kanske 1100:- inte är så mycket att lägga på skulden.
Kontentan blir att du kan få vänta länge med att köra bilen, om du inte betalar skulden själv, så
nyttjandeförbudet upphör.
// Andersson